Zrównoważony rozwój poprzez wzornictwo. Wzornictwo przemysłowe

 DuÅ„skie wzornictwo przemysÅ‚owe narodziÅ‚o siÄ™ z potrzeby chwili, by wesprzeć produkcjÄ™ przedmiotów na masowÄ… skalÄ™.
Jego gÅ‚ównym zadaniem byÅ‚a optymalizacja kosztów i czasu wytwarzania, jednak dodaÅ‚o przedmiotom czegoÅ› wiÄ™cej: wÅ‚asnego wyrazu i jakoÅ›ci poprzez wybór ksztaÅ‚tów, zastosowanie kolorów i faktury.

DoskonaÅ‚ość w kreacji piÄ™knych i Å‚atwych w użyciu przedmiotów zawsze byÅ‚a gÅ‚ównym celem duÅ„skiego wzornictwa przemysÅ‚owego. Firmy przez dekady stosowaÅ‚y wzornictwo, by podkreÅ›lić funkcjÄ™ przedmiotu i jednoczeÅ›nie zastosować doÅ›wiadczenie użytkownika.
To podejÅ›cie z ukierunkowaniem na wzornictwo byÅ‚o siÅ‚a napÄ™dowÄ… innowacyjnych produktów audio-video takich firm jak Bang&Olufsen, sprzÄ™tu medycznego Novo Nordisk,  Bruel & Kjaer, wÅ‚Ä…czników do Å›wiatÅ‚a firmy Lauritz Knudsen. 
Zachowanie człowieka...
GÅ‚ównym zadaniem projektanta przemysÅ‚owego jest umiejÄ™tność postawienia siebie w sytuacji drugiej osoby, użytkownika. 
WspóÅ‚praca z antropologami, by zrozumieć ludzkie zachowania i przyzwyczajenia, inżynierami, by zastosować wÅ‚aÅ›ciwy materiaÅ‚ jest konieczna, by efekt pracy projektanta zaspokoiÅ‚ potrzeby odbiorcy.
 DuÅ„skie wzornictwo przemysÅ‚owego ma dÅ‚ugÄ… tradycjÄ™ w swym ukierunkowaniu na potrzeby czÅ‚owieka, to podejÅ›cie jest obecnie radykalnie rozwijane poprzez filozofiÄ™ wspóÅ‚pracy Z ludźmi, nie zaÅ› DLA ludzi.
 ...oraz usÅ‚ugi i strategia
Zasadniczo nie ma produktu, który by do czegoÅ› nie sÅ‚użyÅ‚, i nie ma funkcjonalnoÅ›ci, która by siÄ™ obyÅ‚a bez przedmiotu. Przed projektantami stoi zadanie integracji funkcji wielu przedmiotów i opracowanie strategii ich wzajemnego oddziaÅ‚ywania. 
 
Firmy starajÄ… siÄ™ pracować wedle prawideÅ‚ zrównoważonego biznesu, nie koniecznie oferujÄ…c klientom od razu konieczność zakupienia nowych przedmiotów, ale umożliwiajÄ…c im subskrypcjÄ™, kombinacjÄ™ korzystnych zakupów, zbieranie punktów itp. 
DuÅ„scy projektanci muszÄ… objąć zatem, caÅ‚y Å‚aÅ„cuch, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ nie tylko produkty, ale usÅ‚ugi i strategia firmy, od wyprodukowania przedmiotu, po jego konsumpcjÄ™, z możliwoÅ›ciÄ… optymalizacji kosztów, przy jednoczeÅ›nie wysokiej jakoÅ›ci.
 
Studium przypadku:



Design dla każdego... czyli niezwykła historia Ergonomidesign
Aby ułatwić pracę stewardes, dla linii lotniczej SAS firma zaprojektowała dzbanki do kawy i herbaty z tacką na dzbanuszek z mlekiem i cukier.
Miały one być lżejsze oraz nie obciążać nadgarstka.
Punktem wyjÅ›cia w pracy projektantów byÅ‚o przekonanie, że trudnoÅ›ci życia codziennego biorÄ… siÄ™ raczej ze zÅ‚ego wzornictwa niż z fizycznej uÅ‚omnoÅ›ci ludzi.
 
Studium przypadku:


Grundfos: zrównoważony rozwój i wzornictwo jako strategia dziaÅ‚ania
Grudnfos jest jednym z najwiÄ™kszych na Å›wiecie producentów pomp cyrkulacyjnych.
ALPHA2 jest najnowszym, innowacyjnym produktem, zaprojektowanym od poczÄ…tku z myÅ›lÄ… o potrzebie użytkownika i nastawieniem na zrównoważony rozwój.
ALPHA2 stała się wielkim sukcesem i ponad wszelkie oczekiwania przyczyniła się do umocnienia udziału w rynku firmy Grundfos.
Proces projektowania zaÅ‚ożyÅ‚ odkrycie nieujawnionych dotÄ…d potrzeb użytkownika. Od narodzenia siÄ™ pomysÅ‚u, do sprzedaży produktu upÅ‚ynęło 18 miesiÄ™cy, w ciÄ…gu, którego 25 osób o różnych specjalizacjach – technolodzy produkcji, designerzy, marketingowcy, byli wÅ‚Ä…czeni w caÅ‚y proces. Jednak za ostateczny ksztaÅ‚t ALPHA2 odpowiedzialny byÅ‚ zespóÅ‚ 6 projektantów firmy Grundfos.
 
„Bardzo dbamy o to, by wyprzedzać konkurencjÄ™ na rynku. Tylko w ten sposób możemy pozostawać najlepiej prosperujÄ…cÄ… firmÄ… w naszym sektorze, zapewniajÄ…c dÅ‚ugoterminowÄ… rentowność. Robimy to poprzez bycie w awangardzie innowacji, technologii i wzornictwa, poprzez nieprzerwane stosowanie zrównoważonego rozwoju w caÅ‚ym procesie projektowania” mówiÅ‚ Carsten Bjerg CEO i Dyrektor ZarzÄ…dzajÄ…cy grupy Grundfos.
 
Å»ródÅ‚o: www.dania.com.pl/m,345,innowacje-wzornictwo-przemyslowe.html
Zdjęcia:
www.ddc.dk
SAS/www.denmark.dk
DDC/Grundfos/www.denmark.dk

Designed by i2D