Alert prawny | COMPLIANCE | styczeń 2015 przygotowany przez Kancelarię Domański Zakrzewski Palinka

19-01-2015

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - odpowiedzialność osób zarzÄ…dzajÄ…cych.

18 stycznia 2015 roku weszÅ‚a w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która m.in. modyfikuje zasady odpowiedzialnoÅ›ci za praktyki ograniczajÄ…ce konkurencjÄ™. W zwiÄ…zku z tym, że wprowadzane zmiany przekÅ‚adajÄ… siÄ™ w sposób bezpoÅ›redni na odpowiedzialność osób zarzÄ…dzajÄ…cych przedsiÄ™biorstwem za ewentualne naruszenia prawa konkurencji, pragniemy zwrócić uwagÄ™ na zakres i zasady tej odpowiedzialnoÅ›ci, a także na prawne i biznesowe konsekwencje wprowadzanych zmian oraz konieczność wprowadzenia zmian w dotychczasowej polityce compliance.
 
Najważniejsze zmiany:
- rozszerzenie zakresu odpowiedzialności za zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję na osoby zarządzające przedsiębiorstwem
- wprowadzenie możliwoÅ›ci naÅ‚ożenia kary na osobÄ™ zarzÄ…dzajÄ…cÄ… przedsiÄ™biorstwem w wysokoÅ›ci do 2 milionów zÅ‚otych
- wydłużenie terminu przedawnienia praktyk ograniczających konkurencję
z 1 roku do 5 lat
- przyznanie UOKiK możliwoÅ›ci okreÅ›lenia sposobu wyeliminowania skutków niedozwolonych dziaÅ‚aÅ„
- wprowadzenie zmian w programach Å‚agodzenia kar
- wprowadzenie instytucji dobrowolnego poddania siÄ™ karze

Praktyczne skutki dla przedsiębiorcy

W sytuacji uznania przez UOKiK danej praktyki przedsiÄ™biorcy za przejaw zawarcia porozumienia ograniczajÄ…cego konkurencjÄ™, do odpowiedzialnoÅ›ci może zostać pociÄ…gniÄ™ty nie tylko sam przedsiÄ™biorca, ale także jego zarzÄ…d i kadra kierownicza różnego szczebla na rozmaitych poziomach organizacji i w różnych obszarach jej dziaÅ‚alnoÅ›ci. Do postawienia ewentualnego zarzutu może dojść nawet do 5 lat od koÅ„ca roku, w którym zaprzestano stosowania praktyki antymonopolowej, nawet jeżeli dana osoba nie jest już zwiÄ…zana z przedsiÄ™biorcÄ….

Aby UOKiK mógÅ‚ skutecznie postawić zarzut osobie kierujÄ…cej przedsiÄ™biorstwem, konieczne bÄ™dzie wykazanie umyÅ›lnoÅ›ci jej dziaÅ‚ania, a na ostateczny wymiar kary majÄ… wpÅ‚yw zarówno okolicznoÅ›ci Å‚agodzÄ…ce (wspóÅ‚praca z UOKiK, usuniÄ™cie skutków naruszenia), jak i obostrzajÄ…ce (bycie inicjatorem porozumienia, uzyskanie znaczÄ…cych korzyÅ›ci w zwiÄ…zku z zawarciem porozumienia). Istotnego znaczenia nabiera także interpretacja warunków i zasad odpowiedzialnoÅ›ci. Od nich bowiem może niejednokrotnie zależeć to, jakie dziaÅ‚ania kadry zarzÄ…dzajÄ…cej zostanÄ… uznane za naruszajÄ…ce prawo.

Rekomendacje DZP
- wykonanie analizy obszarów dziaÅ‚ania przedsiÄ™biorcy, na które mogÄ… mieć wpÅ‚yw wprowadzane w prawie zmiany oraz prezentacja najistotniejszych ryzyk zwiÄ…zanych z bieżącym dziaÅ‚aniem przedsiÄ™biorcy
- opracowanie prezentacji skutków rozszerzenia odpowiedzialnoÅ›ci za dziaÅ‚ania antykonkurencyjne przedsiÄ™biorstwa na osoby nim zarzÄ…dzajÄ…ce
- przedstawienie wpÅ‚ywu zmian na potrzebÄ™ modyfikacji i uszczelnienia wewnÄ™trznych procedur nadzoru i komunikacji, w tym koniecznoÅ›ci naÅ‚ożenia nowych obowiÄ…zków na kadrÄ™ zarzÄ…dzajÄ…cÄ…
- określenie zasad postępowania w sytuacji kryzysowej (wszczęcie postępowania antymonopolowego przez UOKiK) oraz merytoryczne przygotowanie kadry menedżerskiej do udziału w ew. postępowaniach administracyjnych.

www.dzp.pl

Projekt i wykonanie i2D