Zrównoważony rozwój poprzez wzornictwo. Rzemiosło: meble, tkaniny, oświetlenie, przedmioty domowego użytku

W codziennym życiu jesteśmy otoczeni przez rzemiosło, przedmioty wyprodukowane z myślą i intencją. Poprzez połączenie indywidualnej ekspresji z produkcją masową, rzemiosło nadało wzornictwu nowe oblicze.
Duńczycy są dumni ze swej długiej i bogatej tradycji rzemieślniczej.
Przez dÅ‚ugie lata dokonania mistrzów Arne Jacobsena, Vernera Pantona i Poula Kjaerholma przysÅ‚aniaÅ‚y dzieÅ‚a ich mÅ‚odych nastÄ™pców.
Sytuacja ta zmieniła się obecnie, a duńskie rzemiosło doświadcza odrodzenia dzięki nowym koncepcjom i nowoczesnemu podejściu.
Dzisiejsi rzemieÅ›lnicy zdobywajÄ… nowe rejony poprzez poÅ‚Ä…czenie rozwijanych przez wieki technik z użyciem nowych materiaÅ‚ów, wykorzystaniem zdobyczy techniki i intrygujÄ…cym podejÅ›ciem, owocujÄ…cym innowacyjnym, nowym produktem.

W awangardzie innowacyjności
Klasyczne podejÅ›cie starych mistrzów jest bazÄ… dla mÅ‚odych, patrzÄ…cych w przyszÅ‚ość projektantów. ParafrazujÄ…c sÅ‚owa Louis Campbell: "jednÄ… nogÄ… gÅ‚Ä™boko tkwimy w przeszÅ‚oÅ›ci, w wartoÅ›ciach wynikajÄ…cych z historii naszego wzornictwa, ale drugÄ… stawiamy na pokÅ‚adzie startujÄ…cego samolotu”.

Studium przypadku:

SunTiles, Astrid Krogh, 2009,
projekt we wspóÅ‚pracy z Riso DTU, Esbensen Konsulting Engineers, Kvadrat oraz Schmidt Hammer Lassem Architects

SunTiles to modelowy przykÅ‚ad wspóÅ‚pracy rzemiosÅ‚a i wzornictwa, które poÅ‚Ä…czyÅ‚o siÅ‚y z technologiÄ… i produkcjÄ…, by znaleźć nowe sposoby dla zrównoważonego rozwoju produktu.
BazujÄ…c na tradycji wyrobów tekstylnych, Astrid Krogh eksperymentowaÅ‚a z wÅ‚óknami optycznymi, LEDs oraz bateriami sÅ‚onecznymi. SunTiles jest rezultatem jej poszukiwaÅ„, niezwykÅ‚ym poÅ‚Ä…czeniem okiennych zasÅ‚on z bateriami sÅ‚onecznymi.
Zasłony te nie tylko ocieniają pomieszczenie, ale magazynują energię słoneczną, by ogrzać mieszkanie w chłodne dni.

PAPCoRN; projekt Anne Bannick i Lene Vad Jensen, 2002 rok
PAPCorRN jest prostym, lecz mocnym przykÅ‚adem wykorzystania nowych materiaÅ‚ów. Surowiec, z którego zrobiono zastawÄ™ stoÅ‚owÄ… ulega naturalnemu rozkÅ‚adowi na zasadzie kompostu i w ten sposób ulega biologicznemu cyklowi przemiany. Może być użyty 1, 10 i 101 razy, a nastÄ™pnie rozÅ‚ożony i użyty jako naturalny nawóz.

Firma WE:DO:WOOD i seria Fond
Drzewo jest naturalnym zasobem, jednak kurczÄ…ce siÄ™ powierzchnie lasów i szkodliwy wpÅ‚yw na klimat, jaki wywiera wycinanie lasów deszczowych sprawia, że projektanci poszukujÄ… nowych rozwiÄ…zaÅ„.
DuÅ„ska firma stolarska WE:DO:WOOD zaÅ‚ożona w 2006 roku przez dwóch partnerów Sebastiana Jorgensena i Henryka Thygesena rozpoczęła poszukiwania zrównoważonej alternatywy dla tradycyjnego materiaÅ‚u używanego do produkcji ekskluzywnych mebli.
OdkryÅ‚a bambus, który bÅ‚yskawicznie roÅ›nie – ponad 1 metr dziennie, konsumujÄ…c, wiecÄ™j CO2 niż dÅ‚ugowieczne dÄ™by.
Poza tym jest bardzo twardym surowcem, dziÄ™ki czemu redukuje konieczność używania kleju, Å›rub i innych dodatków. Poprzez seriÄ™ Fond, firma pokazaÅ‚a jak proste i solidne wzornictwo wykorzystuje zalety materiaÅ‚u, który w zamian nadaje meblom unikalnej ekspresji.

Firma Komplot Design i krzesło NOBODY zaprojektowane dla HAY, 2007 Komplot.

KrzesÅ‚o NOBODY zostaÅ‚o zaprojektowane przez uznane designerskie duo Poula Christiansena i Borysa Berlina tworzÄ…cych razem firmÄ™ Komplot Design, dla mÅ‚odej dynamicznej firmy meblowej HAY. Projekt zostaÅ‚ zaprezentowany podczas Targów IMM w Kolonii w 2003 roku.
KrzesÅ‚o jest produkowane w prostym procesie termoutwardzania kompozytu wÅ‚ókien polimerowych (PET). Produkcja nie wymaga zastosowania dodatków jak klej, Å›ruby, czy żywica.
Surowiec PET pochodzi w 100% z recyklingu zużytych plastikowych butelek. Poza tym niewątpliwie przyjaznemu środowisku aspektowi, krzesła łatwo ustawiać i składować, mają estetyczny wygląd, łatwo je czyścić, i w dodatku mają doskonałe warunki akustyczne.

Scotia i REFER+STEAR
SunMast, Scotia 2009

Nowo powstała firma, Scotia wprowadziła lampy uliczne wykorzystujące energię słoneczną, zaprojektowane tak, by pracować przy słabym nasłonecznieniu, zużywać mniej energii, niż zostało pobrane i składować nieużyte zasoby.

Firma pokazaÅ‚a swój produkt zaprojektowany przez biuro 3XN, w grudniu 2009 podczas Konferencji Klimatycznej COP15 w Kopenhadze w Bella Center. PomaraÅ„czowe lampy sodowe o sile 250W zostaÅ‚y zastÄ…pione przez 60W system lamp LED dajÄ…cych silne, biaÅ‚e Å›wiatÅ‚o.
JednoczeÅ›nie firma zaprezentowaÅ‚a bÅ‚Ä™kitne oÅ›wietlenie LED do uÅ‚atwienia identyfikacji miejsc parkingowych P5, przez uczestników konferencji.

Black Fiber, Refer + Stear, 2008

Jakub Stera i Sofie Refer, para mÅ‚odych designerów zaprojektowaÅ‚a Black Fiber, lampÄ™ Black_Fibre.zainspirowanÄ… klasykÄ…, ale o bardzo futurystycznym wyglÄ…dzie.
Klosz zostaÅ‚ wykonany z wÅ‚ókien optycznych z umieszczonymi na ich zakoÅ„czeniach diodami LED dajÄ…cych efekt iskier i unoszÄ…cych siÄ™ w przestrzeni pÅ‚omyków.
Tak wykonany klosz jest sam w sobie źródÅ‚em Å›wiata, i paradoksalnie nie sÅ‚uży by skrywać żarówkÄ™, ale by oÅ›wietlać przestrzeÅ„. 
Wykonany z wÅ‚ókien klosz pozwala regulować natężenie Å›wiatÅ‚a, jego jakość, a jednoczeÅ›nie oszczÄ™dza energiÄ™ i jest przyjazny Å›rodowisku.

źródÅ‚o: www.dania.com.pl
zdjÄ™cia: 
L.Stamer/www.denmark.dk
We:Do:Wood/www.denmark.dk
T.Eskerod/www.denmark.dk

Projekt i wykonanie i2D