KOPENHAGA: EKO-METROPOLIA, przyjazna dla ciała i ducha

Kopenhaga to miasto, w którym znajduje siÄ™ wszystko, czego dusza zapragnie. MieszkaÅ„cy Kopenhagi naprawdÄ™ lubiÄ… swoje miasto, ale nie tylko oni. MiÄ™dzynarodowe czasopismo lifestyle'owe „Monocle”, po raz kolejny uznaÅ‚o KopenhagÄ™ za najlepsze miasto na Å›wiecie, ponieważ po prostu „jest stworzona, aby w niej żyć”.

Czasopismo ”Monocle” zwróciÅ‚o także uwagÄ™ na ogromne zróżnicowanie obszaru metropolitalnego, ulice peÅ‚ne rowerów, dobrze funkcjonujÄ…cy system transportu miejskiego oraz troska o Å›rodowisko naturalne, co cieszy zarówno mieszkaÅ„ców, jak i goÅ›ci.

Na liÅ›cie „Monocle”, opublikowanej po raz siódmy z rzÄ™du, wÅ›ród 25 najlepszych do życia miast, na 3 pozycji znalazÅ‚y siÄ™ Helsinki, zaÅ› Sztokholm na 7.

Cała lista "Monocle" oraz film o zwycięskim mieście:
http://nordicdesign.ca/blog/copenhagen-best-quality-of-life/

Korzystaj z roweru w najbardziej ekologicznym mieście na świecie
Dla polityków z Kopenhagi sprawa jest prosta: miasto musi być liderem wÅ›ród Å›wiatowych stolic pod wzglÄ™dem ekologii. SkÅ‚adać siÄ™ na to majÄ…: zmniejszenie  emisja CO2 oraz zanieczyszczenie powietrza, obniżenie poziomu  haÅ‚asu, wiÄ™cej obszarów zielonych, Å›cieżek rowerowych i promocja ekologicznej żywnoÅ›ci. 

Ekologia, recykling i zmniejszenie emisji CO2
W kopenhaskim ratuszu wyznaczono wiele ambitnych i konkretnych celów, dziÄ™ki którym do 2015 r. Kopenhaga ma stać siÄ™ najważniejszÄ… eko-metropoliÄ… na Å›wiecie. Na przykÅ‚ad, emisja CO2 ma zostać zmniejszona o 30%, co piÄ…ty produkt w koszyku na zakupy mieszkaÅ„ca miasta musi być ekologiczny, powietrze musi być bardziej czyste, a każdy mieszkaniec powinien mieć dostÄ™p do obszaru zielonego lub wody w odlegÅ‚oÅ›ci nie wiÄ™kszej  niż 15 minut spacerem.
Przez cztery lata miasto zainwestuje w wizjÄ™ ekologicznej eko-metropolii miliard koron. PieniÄ…dze zostanÄ… wydane na różne projekty - poczÄ…wszy od budowy nowych Å›cieżek rowerowych, przez renowacje i powiÄ™kszenie parków oraz placów zabaw, a skoÅ„czywszy na podniesieniu parametrów energetycznych miejskich budynków.
Aby osiÄ…gnąć zaÅ‚ożone cele oprócz Å›rodków zapewnianych przez miasto niezbÄ™dny jest także zaangażowanie mieszkaÅ„ców.

Klaus Bondam - byÅ‚y burmistrz Kopenhagi  ds. Technologii i Åšrodowiska Naturalnego, obecnie dyrektor DuÅ„skiego Instytutu Kultury w Brukseli: „Dużo ludzi jeździ na rowerze, sortuje odpady i kupuje ekologicznÄ… żywność – na dzieÅ„ dzisiejszy 14% produktów spożywczych kupowanych w Kopenhadze to produkty ekologiczne, co jest chyba Å›wiatowym rekordem”.

Jeżeli chodzi o kwestiÄ™ rowerów, to miasto chce doprowadzić do tego, aby w 2015 r. docelowo co najmniej 50% mieszkaÅ„ców dojeżdżaÅ‚o do pracy i szkóÅ‚ na rowerze; obecnie robi to 36% z nich. Co wiÄ™cej, wÅ‚adze miasta bÄ™dÄ… dążyć do zmniejszenia o poÅ‚owÄ™ liczby rowerzystów rannych w wypadkach, tak aby do 80% zwiÄ™kszyć poczucie bezpieczeÅ„stwa rowerzystów w ruchu ulicznym. 

„Jeżeli chcemy, aby wiÄ™cej osób korzystaÅ‚o z rowerów muszÄ… one czuć siÄ™ bezpiecznie, dlatego Kopenhaga bÄ™dzie miaÅ‚a jeszcze wiÄ™cej Å›cieżek rowerowych. Miasto pracuje także nad renowacjÄ… coraz wiÄ™kszej liczby dużych skrzyżowaÅ„ ze Å›wiatÅ‚ami, co pozwoli uniknąć wielu fatalnych w skutkach wypadków przy skrÄ™cie w prawo. BezpieczeÅ„stwo w ruchu ulicznym jest ważne, kiedy uczymy jeździć na rowerze dzieci. Wiemy, że mÅ‚odzi rowerzyÅ›ci z czasem zaczynajÄ… traktować rower jako podstawowy Å›rodek lokomocji”, dodaje Bondam.

"Kopenhaga ma status gwiazdy"
Przez ostatnie lata najwiÄ™cej uwagi poÅ›wiÄ™cono transportowi rowerowemu, a wÅ‚adze miasta zainwestowaÅ‚y znaczne kwoty w sieć Å›cieżek rowerowych. Na przykÅ‚ad wybudowano Å›cieżkÄ™ rowerowÄ… wzdÅ‚uż jezior, nad najbardziej ruchliwÄ… w Danii ulicÄ… Agape zbudowano most rowerowy Åbuen, a kolejny most tego typu zbudowany zostaÅ‚ nad torem wodnym do Islands Brygge.

Już w 2008 roku DuÅ„ska Federacja Rowerowa uznaÅ‚a KopenhagÄ™ za Rowerowe Miasto Roku. „Kopenhaga traktuje rowerzystów poważnie, a politycy starajÄ… siÄ™ być w tej kwestii liderami. NadajÄ… temu ton obaj burmistrzowie, którzy sami jeżdżą na rowerach”, mówi Jens Loft Rasmussen, dyrektor, Federacji.
„W rzeczywistoÅ›ci Kopenhaga ma tam status gwiazdy i nie jest to tylko marzenie polityków. Kiedy moi europejscy koledzy majÄ… opisać podejmowane w swoich krajach inicjatywy zwiÄ…zane z jazdÄ… na rowerze, czÄ™sto zaczynajÄ… zdanie od: "Cóż, nie jesteÅ›my KopenhagÄ…, ale...". Także nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że typowa dla Kopenhagi kultura jazdy na rowerze jest czymÅ› wyjÄ…tkowym. ZauważajÄ… oni także, że miasto nie spoczęło na laurach, ale wciąż stara siÄ™ polepszyć warunki dla rowerzystów", wyjaÅ›nia Jens Loft Rasmussen.

Wierzy on, że kultura ta dobrze odpowiada duÅ„skiemu stylowi życia, ponieważ rower jest indywidualnym i elastycznym Å›rodkiem transportu, który sprzyja nawiÄ…zywaniu kontaktów towarzyskich. Sami decydujemy, gdzie rozpoczynamy podróż, gdzie siÄ™ zatrzymujemy po drodze i gdzie jÄ… koÅ„czymy. Poza tym rower jednoczy przedstawicieli wszystkich pokoleÅ„, zawodów, wyznaÅ„ i stylów życia.

„Jeżeli przeczytamy profile duÅ„skich biznesmenów, to prawie zawsze wspominajÄ… w nich, że jeżdżą na rowerze. W ten sposób sygnalizujÄ…, że twardo stÄ…pajÄ… po ziemi i sÄ… aktywni”, wyjaÅ›nia Rasmussen.

Rowerowa Kopenhaga w liczbach

Czy wiesz, że.....

  • Każdego dnia mieszkaÅ„cy Kopenhagi pokonujÄ… 600 000 km metrem, ale prawie dwa razy tyle, bo 1,2 mln km na rowerze.
  • MieszkaÅ„cy Kopenhagi w wieku od 10 do 84 lat pokonujÄ… na rowerze Å›rednio trzy kilometry dziennie.
  • Dla porównania, mieszkaÅ„cy Aalborg w PóÅ‚nocnej Jutlandii pokonujÄ… zaledwie 1,2 km dziennie.
  • W Kopenhadze jest 307 km Å›cieżek rowerowych.
  • 43 kilometry to Å›cieżki ekologiczne.
  • Ponad jedna trzecia mieszkaÅ„ców stolicy codziennie dojeżdża na rowerze do pracy i szkoÅ‚y.

ŹródÅ‚o tekst: www.VisitDenmark.pl
Zdjęcia:
K.Thye/www.visitdenmark.com
H.Alsing/www.visitdenmark.com

Projekt i wykonanie i2D