Odpowiedzialne praktyki biznesowe firm skandynawskich w pierwszej polskiej edycji Global Compact Yearbook 2014

Data: 
31-10-2014

W ramach przypadajÄ…cych na 24 października obchodów Åšwiatowego Dnia ONZ (UN Day), odbyÅ‚a siÄ™ inauguracja pierwszej polskiej edycji Global Compact Yearbook 2014 – najważniejszej publikacji UN Global Compact, czyli najwiÄ™kszej na Å›wiecie inicjatywy ONZ na rzecz spoÅ‚ecznej odpowiedzialnoÅ›ci biznesu i wspierania zrównoważonego rozwoju.
Global Compact Yearbook 2014 opisuje dziaÅ‚ania nie tylko czÅ‚onków UN Global Compact, ale wszystkich firm polskich i globalnych, które na terenie Polski podejmujÄ… dziaÅ‚ania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Raport jest obszernÄ…, ponad trzystustronicowÄ… analizÄ… najważniejszych dla UN Global Compact wyzwaÅ„ w kontekÅ›cie rozwoju Polski i w kontekÅ›cie debaty nad Zrównoważonymi Celami Rozwojowymi.

Raport skÅ‚ada siÄ™ z jedenastu rozdziaÅ‚ów, w których przeanalizowano: zrównoważony biznes, innowacje, wÅ‚Ä…czanie sektora prywatnego we wspóÅ‚pracÄ™ rozwojowÄ…, nowoczesnÄ… filantropiÄ™, odpowiedzialne inwestycje, jakość życia, ochronÄ™ Å›rodowiska, prawa czÅ‚owieka, standardy pracy i etykÄ™ firm, przeciwdziaÅ‚anie korupcji oraz pomiar jakoÅ›ci CSR w Polsce. W raporcie znalazÅ‚y siÄ™ analizy kluczowych problemów dla naszego kraju, takich jak m.in. przeciwdziaÅ‚anie szarej strefie, która wedÅ‚ug najnowszych danych Banku Åšwiatowego wynosi nawet 24 proc. PKB, czyli aż 400 mld zÅ‚ rocznie.

Jednym z autorów zawartych w publikacji tekstów jest Agnieszka Kowalcze, Dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej, tym samym stanowiÄ…c jedynÄ… reprezentacjÄ™ miÄ™dzynarodowych izb gospodarczych dziaÅ‚ajÄ…cych w Polsce. DoÅ›wiadczenia SPCC w ramach CSR, zostaÅ‚y opisane w materiale pt. „Odpowiedzialne praktyki biznesowe skandynawskich firm w Polsce” w rozdziale poÅ›wiÄ™conym ochronie Å›rodowiska.

Zebrane tematycznie praktyki i doÅ›wiadczenia firm skandynawskich dziaÅ‚ajÄ…cych w Polsce pochodzÄ… z publikacji Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) pt. „CSR w obszarze energia i Å›rodowisko”. WÅ›ród praktyk nadesÅ‚anych przez skandynawskie firmy zdecydowanie wyróżniajÄ… siÄ™ projekty nastawione na efektywność energetycznÄ… poprzez wdrażanie technologii energooszczÄ™dnych oraz redukcjÄ™ emisji CO2. Oto ich krótkie, lecz wiele mówiÄ…ce zestawienie:

• fiÅ„ska firma energetyczna Fortum, w jednej z najnowoczeÅ›niejszych w Europie Centralnej i Wschodniej elektrociepÅ‚owni, w CzÄ™stochowie, prowadzi program badaÅ„ nad produkcjÄ… adsorpcyjnego chÅ‚odu sieciowego. OdpowiedzÄ… one na pytanie, czy tego typu instalacje mogÄ… być
konkurencyjne w stosunku do tradycyjnych urządzeń chłodniczych zasilanych energią elektryczną.

• Budynek Atrium 1 budowany w Warszawie przez szwedzkÄ… firmÄ™ Skanska, bÄ™dzie najbardziej energooszczÄ™dnym i przyjaznym dla Å›rodowiska budynkiem w Europie Åšrodkowo‑Wschodniej, zużywajÄ…cy 51% mniej energii i 60% mniej wody w porównaniu ze standardowymi budynkami w Polsce i bÄ™dzie miaÅ‚ niemal zerowy wpÅ‚yw na Å›rodowisko.

• Szwedzka IKEA realizujÄ…c strategiÄ™ zrównoważonego rozwoju i produkowania przynajmniej takiej samej iloÅ›ci energii ze źródeÅ‚ odnawialnych, jakÄ… sama zużywa, wybudowaÅ‚a w Polsce trzy farmy wiatrowe. Inwestuje także w panele sÅ‚oneczne oraz energiÄ™ geotermalnÄ… ogrzewajÄ…c wytworzonÄ… energiÄ… wodÄ™ w wybranych sklepach IKEA w Polsce.

• DuÅ„ska Grupa LEGO zamierza zrównoważyć swoje potrzeby w 2020 r. i korzystać na potrzeby firmy w 100% z energii ze źródeÅ‚ odnawialnych, w tym celu inwestuje w energetykÄ™ wiatrowÄ….

• Ruukki Polska, fiÅ„ska firma z branży stalowej, skupia swoje badania nad koncepcjami konstrukcji budynków biurowych o niskim lub zerowym zużyciu energii oraz koncepcje nowych technologii budowlanych.

• Szwedzka firma STENA Recycling wybudowaÅ‚a w Warszawie pierwszÄ… stacjÄ™ recyklingu, opartÄ… o najlepsze skandynawskie doÅ›wiadczenia w zakresie organizacji i prowadzenia zbiórki odpadów, która przetwarza kilkaset ton surowców wtórnych rocznie.

• Szwedzka firma odzieżowa H&M zainicjowaÅ‚a program Garment Collecting – zbiórkÄ™ odzieży we wszystkich swoich polskich sklepach. Zebrana odzież jest przetwarzana i udostÄ™pniana do ponownego wykorzystania. 6000 l wody jest oszczÄ™dzanych dziÄ™ki zebraniu 1 kg ubraÅ„ w trakcie akcji, mniejsza jest też emisja CO2 o 3,6 kg na 1kg odzieży.

• Skandynawska sieć hoteli Radisson Blu w Polsce zmniejszyÅ‚a o 25% zużycie energii elektrycznej. Systematycznie ogranicza też ilość produkowanych odpadów i emisje CO2

Skandynawscy inwestorzy realizujÄ… też liczne inicjatywy edukacyjne i kampanie informacyjne majÄ…ce na celu podnoszenie Å›wiadomoÅ›ci wÅ›ród klientów oraz spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych. Oto kilka przykÅ‚adów:

• Szwedzka firma Electrolux w tamach projektu Odkurzacze z morza stworzyÅ‚a 6 unikalnych odkurzaczy z przetworzonego w 100% plastiku wyÅ‚owionego z mórz, w tym jeden z plastikowych Å›mieci zebranych w BaÅ‚tyku. 11 mln osób poinformowano o roli recyklingu i znaczeniu Å›wiadomych decyzji dotyczÄ…cych zakupów podczas tej kampanii.

• Szwedzki Tetra Pak zainicjowaÅ‚ kampaniÄ™ Posadź drzewo dobrym zakupem, w ramach której posadzono okoÅ‚o 600 000 drzew na terenach parków narodowych.

• Szwedzka firma Volvo Trucks edukuje i podkreÅ›la rolÄ™ kierowców w ksztaÅ‚towaniu ekonomiki paliwowej w transporcie drogowym. 742 kierowców z Polski wzięło udziaÅ‚ w konkursie Volvo Trucks The Drivers’ Fuel Challenge.

WÅ›ród innych autorów tekstów znalazÅ‚o siÄ™ miÄ™dzy innymi dwóch noblistów, tj. prof. Muhammad Yunus – laureat Pokojowej Nagrody Nobla, Doradca Sekretarza Generalnego ONZ oraz prof. Joseph Stiglitz - laureat Nagrody Banku Szwecji im. Alfreda Nobla w dziedzinie ekonomii, wykÅ‚adowca Uniwersytetu Columbia, zagraniczni eksperci, w tym m.in: prof. Jeffrey Sachs – Specjalny Doradca Sekretarza Generalnego ONZ, Dyrektor Earth Institute, Columbia University, George Soros – Prezes Open Society Institute, jeden z najwiÄ™kszych Å›wiatowych finansistów i filantropów, Paul Polman – CEO Unilever, Doradca Sekretarza Generalnego ONZ oraz ministrowie polskiego rzÄ…du, przedstawiciele instytucji paÅ„stwowych i liderzy biznesu.

UN Global Compact wydaje Yearbook, publikacjÄ™ dedykowanÄ… spoÅ‚ecznie odpowiedzialnym a jednoczeÅ›nie najskuteczniejszym i najbardziej innowacyjnym dziaÅ‚aniom firm na caÅ‚ym Å›wiecie już od 2009 roku. Yearbook Å›wiatowy pokazuje praktyki firm wybranych spoÅ›ród ponad 12000 czÅ‚onków UN Global Compact obecnych w 145 paÅ„stwach Å›wiata.

ŹródÅ‚o i zdjÄ™cie: www.ungc.org.pl

PeÅ‚ny raport  dostÄ™pny w pliku pdf >>>   (materiaÅ‚ poÅ›wiÄ™cony SPCC znajduje siÄ™ na 192 stronie publikacji, 194 stronie pliku pdf)

Projekt i wykonanie i2D