Edukacja w Finlandii na tle państw OECD – nowe wnioski

FiÅ„scy nauczyciele sÄ… lepiej opÅ‚acani od swoich kolegów i pracujÄ… krócej
Finlandia jest jednym z krajów OECD, w których nauczyciele majÄ… relatywnie lepsze warunki pracy, co w szczególnoÅ›ci dotyczy nauczycielek zatrudnionych w szkoÅ‚ach Å›rednich. Na poczÄ…tku kariery zawodowej standardowa pensja nauczyciela jest o ok. 13% wyższa od Å›redniej OECD, jednak pensje spadajÄ… do ok. 16% poniżej Å›redniej po osiÄ…gniÄ™ciu najwyższego poziomu na skali. Przy czym nauczycielki ze szkóÅ‚ Å›rednich zarabiajÄ… 22% wiÄ™cej od innych kobiet z wyższym wyksztaÅ‚ceniem. PrzeciÄ™tnie faktyczne wynagrodzenie nauczycieli w szkoÅ‚ach Å›rednich jest o 9% wyższe od wynagrodzenia innych pracowników posiadajÄ…cych wyższe wyksztaÅ‚cenie, natomiast ich koledzy z innych krajów OECD zarabiajÄ… o 8% mniej. Ponadto różnica w wysokoÅ›ci wynagrodzenia miÄ™dzy nauczycielami i innymi grupami zawodowymi w Finlandii jest  w statystycznie mniejsza niż w innych krajach OECD.

JednoczeÅ›nie pensum nauczyciela w Finlandii jest stosunkowo niskie. Nauczyciele w szkoÅ‚ach podstawowych i Å›rednich na nauczanie poÅ›wiÄ™cajÄ…  o 100 godzin mniej niż wynosi Å›rednia dla paÅ„stw OECD. Na przykÅ‚ad nauczyciel przedmiotów ogólnych w gimnazjum ma pensum w iloÅ›ci  589 godzin rocznie, natomiast Å›rednia dla OECD to 694 godziny. Ponadto stosunek liczby uczniów do nauczycieli na tym poziomie jest jednym z najniższych w paÅ„stwach OECD (9 uczniów przypadajÄ…cych na jednego nauczyciela, wobec Å›redniej na poziomie 14). Czynniki te mogÅ‚y faktycznie przyczynić siÄ™ do tego, że ogromna wiÄ™kszość nauczycieli z gimnazjów (95%) jest zadowolona ze swojej pracy, co potwierdzajÄ… wyniki miÄ™dzynarodowego badania nauczania i uczenia siÄ™ (TALIS) przeprowadzonego w 2013 roku.

Fińscy uczniowie i uczennice demonstrują większe zdolności matematyczne pomimo tego, że nie mają większej liczby lekcji matematyki niż w innych krajach OECD.
Choć obowiÄ…zkowa edukacja w szkole podstawowej rozpoczyna siÄ™ w Finlandii w wieku 7 lat, tj. rok później niż w wiÄ™kszoÅ›ci krajów, jedno na troje dzieci zapisywane jest na zajÄ™cia przedszkolne już przed 3 rokiem życia. Liczba obowiÄ…zkowych lekcji w nauczaniu ogólnym jest o 15% mniejsza od Å›redniej OECD, która wynosi 7475 godzin, jednak liczba godzin przeznaczanych  na czytanie, pisanie i literaturÄ™ oraz matematykÄ™ nie różni siÄ™ znacznie od Å›redniej OECD w szkoÅ‚ach podstawowych i gimnazjach.
Z drugiej strony istniejÄ… pewne różnice pod wzglÄ™dem liczby godzin nauczania w przypadku nauk przyrodniczych i sztuki. W szkoÅ‚ach podstawowych i gimnazjach w Finlandii 11% i 13% czasu nauczania przeznaczane jest na nauki przyrodnicze i sztukÄ™, podczas gdy Å›rednia OECD wynosi odpowiednio 7% i 9%. W gimnazjach czas przeznaczony na nauki przyrodnicze  wzrasta do 16%, natomiast w przypadku sztuki spada on do 9%, przy czym w obu przypadkach wyniki te sÄ… powyżej Å›redniej OECD, która wynosi odpowiednio 11% i 7%.

Wyniki badania PISA z 2012 pokazujÄ…, że Finlandia nie tylko jest wÅ›ród krajów, w których uczniowie osiÄ…gajÄ… najlepsze wyniki z matematyki, ale też jednym z niewielu, w których chÅ‚opcy osiÄ…gajÄ… tak dobre wyniki jak dziewczÄ™ta. Ponadto mniejszy wpÅ‚yw na wyniki uczniów niż przeciÄ™tnie ma ich sytuacja spoÅ‚eczno-ekonomiczna.

Prawie dwie trzecie dorosÅ‚ych Finów majÄ…cych wyższe wyksztaÅ‚cenie osiÄ…ga najlepsze wyniki w testach umiejÄ™tnoÅ›ci czytania.
W 2012 roku OECD przeprowadziÅ‚a miÄ™dzynarodowe Badanie Kompetencji Osób DorosÅ‚ych, majÄ…ce na celu ocenÄ™ umiejÄ™tnoÅ›ci rozumienia tekstu, liczenia i rozwiÄ…zywania problemów przez osoby dorosÅ‚e (w wieku 16-64 lata). DoroÅ›li Finowie osiÄ…gnÄ™li wyniki powyżej Å›redniej w zakresie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) i umiejÄ™tnoÅ›ci czytania. OkoÅ‚o 38% uczestników badania zademonstrowaÅ‚o wysoki poziom gotowoÅ›ci do wykorzystywania umiejÄ™tnoÅ›ci ICT przy rozwiÄ…zywaniu problemów, tj. 7% powyżej Å›redniej. Z drugiej strony wyniki pokazaÅ‚y także dość wyraźne różnice miÄ™dzy starszym i mÅ‚odszym pokoleniem. Odsetek mÅ‚odych dorosÅ‚ych (25-34 lata), którzy osiÄ…gnÄ™li poziom 4 lub 5 testach umiejÄ™tnoÅ›ci czytania, byÅ‚ najwyższy spoÅ›ród krajów uczestniczÄ…cych w badaniu (37% w porównaniu ze Å›redniÄ… na poziomie 18%) i 6 razy wyższy niż w przypadku starszego pokolenia (6% osób w wieku 55-64 lata), podczas gdy przeciÄ™tna różnica we wszystkich krajach OECD byÅ‚a 3 razy wyższa: Å›rednio 18% mÅ‚odych dorosÅ‚ych osiÄ…gaÅ‚o poziom 4 lub 5 w porównaniu z 5% starszych dorosÅ‚ych.

Pozostałe wnioski
• Kara za nieukoÅ„czenie edukacji na poziomie szkoÅ‚y Å›redniej w Finlandii jest najmniejsza spoÅ›ród krajów OECD (po Estonii) – różnica pomiÄ™dzy zarobkami pracowników majÄ…cych wyksztaÅ‚cenie Å›rednie i tymi, którzy go nie majÄ…, wynosi zaledwie 8 punktów procentowych. Åšrednia różnica w krajach OECD wynosi 22 punkty procentowe, a w niektórych przypadkach jest znacznie wiÄ™ksza: np. w USA i Turcji wynosi 37 punktów procentowych.

• Zaangażowanie w sprawy spoÅ‚eczne jest na nieznacznie wyższym poziomie niż Å›rednia OECD: niezależnie od poziomu wyksztaÅ‚cenia ponad 20% dorosÅ‚ych deklaruje, że w 2012 roku przynajmniej raz w miesiÄ…cu pracowaÅ‚o spoÅ‚ecznie.

• RzÄ…d fiÅ„ski nie tylko dotuje szkolnictwo wyższe, ale też aktywnie wspiera rodziny borykajÄ…ce siÄ™ z problemami.

 Å¹ródÅ‚o:  Raport OECD „Education at a Glance 2014

Projekt i wykonanie i2D