Finlandia ma szansę stać się europejskim liderem w dziedzinie recyklingu liniowców

Kiedy życie statku dobiega koÅ„ca, wiÄ™kszość z materiaÅ‚ów, z których jest zbudowany, można wykorzystać ponownie – nawet w takiej postaci sÄ… one warte miliony euro. Za sprawÄ… nowo utworzonego fiÅ„skiego konsorcjum, odzyskiwanie materiaÅ‚ów ze statków może stać siÄ™ jednym z gÅ‚ównych obszarów dziaÅ‚alnoÅ›ci dla przemysÅ‚u morskiego i recyklingowego w tym kraju.

Obecnie wiÄ™kszość liniowców demontowana jest w Azji poÅ‚udniowej, ale proces ten nierzadko odbywa siÄ™ w budzÄ…cych wÄ…tpliwoÅ›ci warunkach pracy. Celem unijnej dyrektywy, która ma wkrótce wejść w życie, jest zmiana tego stanu rzeczy w taki sposób, aby wszystkie statki pÅ‚ywajÄ…ce pod europejskimi banderami musiaÅ‚y podlegać certyfikowanemu zÅ‚omowaniu. Jest to wielka szansa dla fiÅ„skiego przemysÅ‚u morskiego, gdyż dysponuje on ogromnym doÅ›wiadczeniem w demontażu dużych statków w sposób przyjazny dla Å›rodowiska i pracowników.

Mamy duże doÅ›wiadczenie w budowie statków, ogromne możliwoÅ›ci produkcyjne stoczni i bezkonkurencyjne know-how w dziedzinie gospodarki okrężnej", mówi Piia Moilanen, menedżer projektu w FiÅ„skiej Agencji na rzecz Finansowania Innowacji (Tekes). „Elementy te stanowiÄ… rewelacyjne zaplecze na potrzeby procesu zÅ‚omowania statków“.

Nowy projekt „Recykling statków“  finansowany jest przez agencjÄ™ Tekes we wspóÅ‚pracy z konsorcjum fiÅ„skich firm. WspóÅ‚praca ta ma doprowadzić do stworzenia w Finlandii caÅ‚ej gaÅ‚Ä™zi przemysÅ‚u zajmujÄ…cej siÄ™ zÅ‚omowaniem liniowców. Pierwszy projekt pilotażowy jest aktualnie przedmiotem dyskusji i ma siÄ™ rozpocząć pod koniec 2017roku.

Do wspomnianego konsorcjum firm należą miÄ™dzy innymi trzy spóÅ‚ki: stocznia remontowa w Turku, firma Meriaura oraz spóÅ‚ka Delete. Każda z nich oferuje inne kompetencje w zakresie recyklingu dużych statków.

Stocznia remontowa w Turku
Aktualnie żadne z unijnych paÅ„stw nie dysponuje miejscami, w których można zÅ‚omować statki o dÅ‚ugoÅ›ci przekraczajÄ…cej 100 metrów, ale stocznia remontowa w Turku (TRY) na poÅ‚udniowym zachodzie Finlandii jest gotowa to zmienić. Jej suchy dok ma 265 metrów dÅ‚ugoÅ›ci i 70 metrów szerokoÅ›ci, co czyni go doskonaÅ‚ym miejscem dla tak dużych jednostek. PrzeciÄ™tnie w ciÄ…gu jednego roku firma zajmuje siÄ™ naprawÄ… i konserwacjÄ… ponad 150 statków: od tankowców po promy pasażerskie.

Jak mówi Oskari Kosonen, menedżer projektu w TRY: „ZÅ‚omowanie w dużej mierze sprowadza siÄ™ do zarzÄ…dzania projektem, a w tym siÄ™ wÅ‚aÅ›nie specjalizujemy. Ponadto mamy już certyfikaty Å›rodowiskowe umożliwiajÄ…ce naprawÄ™ statków, a do finalnego  rozpoczÄ™cia zÅ‚omowania potrzebujemy jeszcze tylko kilku pozwoleÅ„”.

Jednym z gÅ‚ównych obszarów zainteresowania TRY jest minimalizacja wpÅ‚ywu na Å›rodowisko – podejÅ›cie to spóÅ‚ka zamierza zastosować także w zakresie zÅ‚omowania statków. Jeżeli projekt pilotażowy zakoÅ„czy siÄ™ w 2017 roku sukcesem, celem jest rozpoczÄ™cie od szeÅ›ciu projektów zÅ‚omowania w ciÄ…gu roku rocznie i sukcesywne zwiÄ™kszanie ich liczby.

Meriaura
Zanim statek zostanie rozebrany na części, musi znaleźć się w suchym doku. Właśnie w tym momencie wkracza firma Meriaura - specjalista na obszarze logistyki morskiej. Od ponad 20 lat zajmuje się ona w Europie wymagającymi projektami w dziedzinie cargo i inwestuje znaczne kwoty w budowę efektywnej energetycznie floty.

Pojawiamy siÄ™ na poczÄ…tku i koÅ„cu procesu zÅ‚omowania“, wyjaÅ›nia Jussi Mälkiä, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Meriaura. „Interesuje nas pozyskanie statków nadajÄ…cych siÄ™ do zÅ‚omowania i przetransportowanie ich do suchego doku. NastÄ™pnie nasi partnerzy usuwajÄ… niebezpieczne odpady i rozkÅ‚adajÄ… statek na części, natomiast my zajmujemy siÄ™ transportem zÅ‚omu”.

Jeden statek waży tysiÄ…ce ton. Do 90 procent tej masy stanowi stal i inne surowce, nadajÄ…ce siÄ™ do ponownego wykorzystania, a Meriaura specjalizuje siÄ™ w tego typu wymagajÄ…cych zadaniach  transportowych. SpóÅ‚ka moze przewieźć do trzech milionów ton surowca rocznie.

Delete
SpóÅ‚ka Delete jest ekspertem w zakresie wymagajÄ…cych projektów zÅ‚omowania i usÅ‚ug Å›rodowiskowych. Ta zatrudniajÄ…ca w Finlandii i Szwecji 800 osób firma chce  wnieść do projektu „Recykling statków“ wysoce specjalistycznÄ… wiedzÄ™ w tej wÅ‚aÅ›nie dziedzinie.

To my bylibyÅ›my odpowiedzialni za wiÄ™kszÄ… część faktycznego zÅ‚omowania“, mówi Janne Salonen, menedżer ds. zÅ‚omowania ciężkich obiektów w Delete. „Dysponujemy specjalistycznÄ… wiedzÄ… szczególnie w obszarze materiaÅ‚ów niebezpiecznych, ale także w zakresie demontażu wewnÄ™trznych części statku oraz kadÅ‚uba.

Choć zÅ‚omowanie statków jest dla Delete dość nowym obszarem dziaÅ‚alnoÅ›ci, to firma specjalizuje siÄ™ w zarzÄ…dzaniu nietypowymi projektami zÅ‚omowania obiektów każdej wielkoÅ›ci i jest gotowa podjąć siÄ™ wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych z pracÄ… w wÄ…skich korytarzach i maszynowniach statków.

Zdaniem firmy Finlandia dysponuje wszystkimi elementami, które sÄ… niezbÄ™dne, aby stać siÄ™ ważnym graczem w tej branży:
Finlandia wykorzystuje procesy przyjazne Å›rodowisku i zapewnia pracownikom bezpieczeÅ„stwo“, mówi Salonen. „Ponadto mamy potężnÄ… siÅ‚Ä™ w postaci profesjonalnego konsorcjum firm a także  dysponujemy suchym dokiem o odpowiednich rozmiarach, których w wiÄ™kszoÅ›ci europejskich krajów nie ma“.

ŹródÅ‚o:  Portal goodnewsfinland.com
Zdjęcie: SPCC.pl

Projekt i wykonanie i2D