Optymizm przedsiębiorców

10-01-2007

WstÄ™pne wyniki sondażu przeprowadzonego przez Grant Thornton International w ramach MiÄ™dzynarodowego Raportu PrzedsiÄ™biorstw (IBR) opublikowane w dniu dzisiejszym (10 stycznia) pokazujÄ…, że wÅ‚aÅ›ciciele Å›rednich przedsiÄ™biorstw prywatnych na caÅ‚ym Å›wiecie zdecydowanie bardziej optymistycznie patrzÄ… w przyszÅ‚ość w 2007 roku – wskaźnik optymizm/pesymizm wynosi +45%, w porównaniu z +39% w zeszÅ‚ym roku. Sondaż obejmuje opinie ok. 7 200 przedsiÄ™biorców z 32 krajów, reprezentujÄ…cych ok. 81% Å›wiatowego PKB.

Po raz pierwszy od 5 lat, ranking Grant Thornton International pokazuje, że Polska (wskaźnik  42%) ma wiÄ™cej optymistów niż USA (wskaźnik +14%). Wyniki badania odzwierciedlajÄ… rosnÄ…cy poziom pewnoÅ›ci wÅ›ród przedsiÄ™biorstw europejskich w ciÄ…gu ostatnich lat, w szczególnoÅ›ci w Niemczech +66% (+41% w 2006), we Francji +30% (+1% w 2006) i WÅ‚oszech +21% (-8% w 2006).  

Szwedzcy przedsiÄ™biorcy wskazujÄ… na piÄ…ty z kolei rok wzrostu optymizmu (w Polsce czwarty kolejny). Wzrost optymizmu w Polsce hamuje polityka, na którÄ… 63% polskich eksporterów (w porównaniu z 40% nie eksportujÄ…cych) wskazuje jako negatywny czynnik.

 

PodsumowujÄ…c, MiÄ™dzynarodowy Raport PrzedsiÄ™biorstw pokazuje, że w 2007 roku polscy przedsiÄ™biorcy bardziej optymistycznie patrzÄ… na rozwój gospodarczy swojego kraju niż w roku poprzednim pomimo, że wzrost w innych krajach byÅ‚ bardziej znaczÄ…cy.

Andrzej Kinast – Prezes Grant Thornton w Polsce skomentowaÅ‚: „Z doÅ›wiadczeÅ„ naszych klientów wiemy, że wiarygodność Polski jako partnera jest coraz bardziej kwestionowana przez ich klientów. O ile można zaÅ‚ożyć, że Polacy sÄ… z natury pesymistycznie nastawieni, a politykÄ™ traktujÄ… negatywnie, o tyle ujemny wpÅ‚yw polityki na optymizm polskich przedsiÄ™biorców nie można tÅ‚umaczyć pesymizmem narodowym.

IBR 2007 wskazuje, że Polska spadÅ‚a w rankingu optymistów i że o ile nastÄ…piÅ‚ wzrost optymizmu z 2006 na 2007 rok to wzrost jest o dużo niższy niż w wielu krajach europejskich.
Polityka polska jest nie tylko negatywnie postrzegana przez polskich przedsiÄ™biorców, ale także przez zagranicznych. Jak widać z wypowiedzi BogusÅ‚awa Szulca, zagraniczni kontrahenci jego firmy, coraz częściej kwestionujÄ… przyszÅ‚Ä… stabilność i wiarygodność Polski.
Z doÅ›wiadczeÅ„ Grant Thornton Polska wiem, że nasi partnerzy z firm GT w Szwecji, Niemczech, USA, Anglii, Francji, Holandii i innych coraz częściej w rozmowach nawiÄ…zujÄ… do sytuacji politycznej i pytajÄ… czy nadal mogÄ… swoim klientom polecać inwestycje w Polsce. Do lata 2006 GT Polska otrzymywaÅ‚o Å›rednio 6 do 8 zapytaÅ„ tygodniowo od zagranicznych Å›rednich firm chcÄ…cych przenieść produkcjÄ™ do Polski. JesieniÄ… i zimÄ… 2006 ilość zapytaÅ„ znaczÄ…co spadÅ‚a, a potencjalni inwestorzy zaczÄ™li weryfikować decyzje podajÄ…c brak siÅ‚y roboczej oraz sytuacjÄ™ politycznÄ… jako gÅ‚ówne przyczyny wahaÅ„.
Jak wiadomo wzrost gospodarczy rządzi się regułami optymizmu. Nawet najbardziej nieuzasadniony pesymizm bądź opinia wpływa na skąd indziej racjonalne decyzje.
Wizerunek Polski ucierpiaÅ‚ i wymaga szybkiej i gruntownej naprawy.”

Projekt i wykonanie i2D