Cushman & Wakefield: Tempo rozwoju rynku centrów handlowych w Europie spowalnia, ale wiele obiektów jest w przygotowaniu

10-11-2017

Z danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że w pierwszej połowie bieżącego roku łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wzrosły do 160,8 mln m kw.

W pierwszym półroczu rynek Europy Środkowo-Wschodniej powiększył się o 825 tys. m kw., natomiast w Europie Zachodniej, na którą przypada ponad dwie trzecie (68%) całkowitej powierzchni w galeriach handlowych, wybudowano w tym czasie jedynie 344 tys. m kw. Zrealizowano łącznie 34 nowe inwestycje, które dostarczyły na rynek 84% nowej podaży odnotowanej w pierwszej połowie roku, oraz rozbudowano 21 istniejących obiektów.

Najwięcej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie powstało w Turcji – 566 tys. m kw., co stanowiło 48% łącznej podaży. Na kolejnych miejscach znalazły się Rosja (186 tys. m kw.) i Włochy (107 tys. m kw.).

Łączna ilość powierzchni dostarczonej na rynek w pierwszym półroczu była jednak o 11% mniejsza niż w analogicznym okresie 2016 r. Na aktywność deweloperską wpłynęły czynniki takie jak rosnąca konkurencja, zmiany zachowań konsumentów oraz rozwój kanału sprzedaży on-line. W budowie pozostaje obecnie 6,8 mln m kw. powierzchni handlowej, która zostanie oddana do użytku do końca 2018 r.

Więcej informacji w załączonej informacji prasowej (PDF).

 

Projekt i wykonanie i2D