Scania Polska: Scania NXT – nowy poziom transportu miejskiego

7-06-2019

Inżynierowie Scania przenieÅ›li system moduÅ‚owy firmy na wyższy poziom. Opracowali pojazd koncepcyjny Scania NXT, który może zmieniać ksztaÅ‚t w zależnoÅ›ci od zadaÅ„ wykonywanych w przestrzeni miejskiej.

Nowy, samobieżny pojazd miejski Scania NXT o napÄ™dzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym może sÅ‚użyć do różnych zadaÅ„. Zaprojektowano go tak, aby możliwe byÅ‚o jego elastyczne wykorzystanie zarówno do obsÅ‚ugi transportu pasażerskiego w godzinach porannych i wieczornych, jak i do dostaw towarów w ciÄ…gu dnia, a w nocy – zbierania odpadów.

Duża liczba miast stanowi obecnie katalizator dla zmian w transporcie publicznym, które napÄ™dza potrzeba zmniejszenia emisji i natężenia ruchu drogowego. PostÄ™p technologiczny i infrastrukturalny w dziedzinie pojazdów elektrycznych i autonomicznych bÄ™dzie kluczowym czynnikiem umożliwiajÄ…cym miastom przejÅ›cie na zrównoważony system transportowy.

Scania NXT to wizja przyszÅ‚oÅ›ci transportu miejskiego. Niektóre z tych technologii nie sÄ… jeszcze w peÅ‚ni rozwiniÄ™te, ale dla nas ważne jest zbudowanie pojazdu koncepcyjnego, aby pokazać pomysÅ‚y, których realizacja leży w zasiÄ™gu rÄ™ki. NXT zostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o celach 2030 roku i kolejnych lat, a jednoczeÅ›nie zawiera kilka nowatorskich funkcji, które sÄ… już dostÄ™pne – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

W koncepcji NXT przednie i tylne moduÅ‚y napÄ™dowe mogÄ… być dopasowane do potrzeb autobusu, pojazdu ciężarowego lub Å›mieciarki. ModuÅ‚ autobusowy tego innowacyjnego pojazdu koncepcyjnego bÄ™dzie prezentowany na Åšwiatowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie w dniach 10–12 czerwca.

WspóÅ‚użytkowanie i wiÄ™ksza elastyczność

Pojazdy odgrywajÄ… ważnÄ… rolÄ™ we wprowadzaniu realnych zmian do ekosystemu transportowego. Dodatkowo niezbÄ™dny jest znaczÄ…cy rozwój infrastruktury, aby zaspokoić potrzeby użytkowników zarówno pojazdów zelektryfikowanych, jak i autonomicznych. Należy ponadto w spójny sposób zająć siÄ™ kwestiÄ… caÅ‚odobowego przepÅ‚ywu osób i towarów w miastach, nie traktujÄ…c ich jako odrÄ™bnych problemów.

Transport komercyjny pod wieloma wzglÄ™dami stanowi o pulsie miasta. DziÄ™ki niemu docieramy do pracy i do szkoÅ‚y. DziÄ™ki niemu żywność trafia do sklepów i restauracji, leki – do szpitali, a odpady sÄ… zbierane i usuwane. Obecnie przepÅ‚ywy w miastach sÄ… dalekie od optymalnych, ponieważ towary dostarcza siÄ™ w godzinach porannego szczytu, gdy wiÄ™kszość ludzi również jest uczestnikami ruchu. Tymczasem transport handlowy jest w dużej mierze zabroniony w centrach miast w porze ciszy nocnej.

Nie możemy przebudować caÅ‚ego systemu transportowego dla miast. Możemy jednak zainspirować do zmian i taka jest idea Scania NXT – myÅ›leć o transporcie i pojazdach w nowy i zrównoważony sposób – dodaje Henrik Henriksson.

Transport publiczny zawsze oznaczaÅ‚ wspóÅ‚użytkowanie. Obecnie należy je przenieść na wyższy poziom. Przy wyższym stopniu automatyzacji wprowadzenie wiÄ™kszej elastycznoÅ›ci w transporcie publicznym bÄ™dzie prostsze.

Jest to coÅ› nowego, coÅ› zupeÅ‚nie innego, choć elastyczna konstrukcja i moduÅ‚owe jednostki zdecydowanie leżą u podstaw dziaÅ‚aÅ„ i podejÅ›cia firmy Scania – podkreÅ›la Robert Sjödin, kierownik projektu Scania NXT.

ModuÅ‚ autobusowy o dÅ‚ugoÅ›ci 8 metrów jest zbudowany jako jeden element kompozytowy, co powoduje znaczne zmniejszenie jego masy. Cylindryczne akumulatory umieszczono pod podÅ‚ogÄ…, pozwalajÄ…c na lepsze wykorzystanie przestrzeni i przyczyniajÄ…c siÄ™ do optymalnego rozÅ‚ożenia obciążenia. Przy niskiej masie pojazdu, wynoszÄ…cej poniżej 8 ton, zasiÄ™g z obecnymi akumulatorami szacuje siÄ™ na 245 km.

Znakiem rozpoznawczym Scania byÅ‚o ciÄ…gÅ‚e doskonalenie metodÄ… maÅ‚ych kroków. Obecnie robimy ogromny skok w przyszÅ‚ość. Ten pojazd zapewni nam dostÄ™p do realnych danych, nieocenionych w dalszym rozwoju autonomicznych pojazdów elektrycznych – mówi Robert Sjödin.


Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D