Zrównoważony rozwój poprzez wzornictwo. Rzemiosło: meble, tkaniny, oświetlenie, przedmioty domowego użytku

W codziennym życiu jesteśmy otoczeni przez rzemiosło, przedmioty wyprodukowane z myślą i intencją. Poprzez połączenie indywidualnej ekspresji z produkcją masową, rzemiosło nadało wzornictwu nowe oblicze.
Duńczycy są dumni ze swej długiej i bogatej tradycji rzemieślniczej.
Przez długie lata dokonania mistrzów Arne Jacobsena, Vernera Pantona i Poula Kjaerholma przysłaniały dzieła ich młodych następców.
Sytuacja ta zmieniła się obecnie, a duńskie rzemiosło doświadcza odrodzenia dzięki nowym koncepcjom i nowoczesnemu podejściu.
Dzisiejsi rzemieślnicy zdobywają nowe rejony poprzez połączenie rozwijanych przez wieki technik z użyciem nowych materiałów, wykorzystaniem zdobyczy techniki i intrygującym podejściem, owocującym innowacyjnym, nowym produktem.

W awangardzie innowacyjności
Klasyczne podejście starych mistrzów jest bazą dla młodych, patrzących w przyszłość projektantów. Parafrazując słowa Louis Campbell: "jedną nogą głęboko tkwimy w przeszłości, w wartościach wynikających z historii naszego wzornictwa, ale drugą stawiamy na pokładzie startującego samolotu”.

Studium przypadku:

SunTiles, Astrid Krogh, 2009,
projekt we współpracy z Riso DTU, Esbensen Konsulting Engineers, Kvadrat oraz Schmidt Hammer Lassem Architects

SunTiles to modelowy przykład współpracy rzemiosła i wzornictwa, które połączyło siły z technologią i produkcją, by znaleźć nowe sposoby dla zrównoważonego rozwoju produktu.
Bazując na tradycji wyrobów tekstylnych, Astrid Krogh eksperymentowała z włóknami optycznymi, LEDs oraz bateriami słonecznymi. SunTiles jest rezultatem jej poszukiwań, niezwykłym połączeniem okiennych zasłon z bateriami słonecznymi.
Zasłony te nie tylko ocieniają pomieszczenie, ale magazynują energię słoneczną, by ogrzać mieszkanie w chłodne dni.

PAPCoRN; projekt Anne Bannick i Lene Vad Jensen, 2002 rok
PAPCorRN jest prostym, lecz mocnym przykładem wykorzystania nowych materiałów. Surowiec, z którego zrobiono zastawę stołową ulega naturalnemu rozkładowi na zasadzie kompostu i w ten sposób ulega biologicznemu cyklowi przemiany. Może być użyty 1, 10 i 101 razy, a następnie rozłożony i użyty jako naturalny nawóz.

Firma WE:DO:WOOD i seria Fond
Drzewo jest naturalnym zasobem, jednak kurczące się powierzchnie lasów i szkodliwy wpływ na klimat, jaki wywiera wycinanie lasów deszczowych sprawia, że projektanci poszukują nowych rozwiązań.
Duńska firma stolarska WE:DO:WOOD założona w 2006 roku przez dwóch partnerów Sebastiana Jorgensena i Henryka Thygesena rozpoczęła poszukiwania zrównoważonej alternatywy dla tradycyjnego materiału używanego do produkcji ekskluzywnych mebli.
Odkryła bambus, który błyskawicznie rośnie – ponad 1 metr dziennie, konsumując, wiecęj CO2 niż długowieczne dęby.
Poza tym jest bardzo twardym surowcem, dzięki czemu redukuje konieczność używania kleju, śrub i innych dodatków. Poprzez serię Fond, firma pokazała jak proste i solidne wzornictwo wykorzystuje zalety materiału, który w zamian nadaje meblom unikalnej ekspresji.

Firma Komplot Design i krzesło NOBODY zaprojektowane dla HAY, 2007 Komplot.

Krzesło NOBODY zostało zaprojektowane przez uznane designerskie duo Poula Christiansena i Borysa Berlina tworzących razem firmę Komplot Design, dla młodej dynamicznej firmy meblowej HAY. Projekt został zaprezentowany podczas Targów IMM w Kolonii w 2003 roku.
Krzesło jest produkowane w prostym procesie termoutwardzania kompozytu włókien polimerowych (PET). Produkcja nie wymaga zastosowania dodatków jak klej, śruby, czy żywica.
Surowiec PET pochodzi w 100% z recyklingu zużytych plastikowych butelek. Poza tym niewątpliwie przyjaznemu środowisku aspektowi, krzesła łatwo ustawiać i składować, mają estetyczny wygląd, łatwo je czyścić, i w dodatku mają doskonałe warunki akustyczne.

Scotia i REFER+STEAR
SunMast, Scotia 2009

Nowo powstała firma, Scotia wprowadziła lampy uliczne wykorzystujące energię słoneczną, zaprojektowane tak, by pracować przy słabym nasłonecznieniu, zużywać mniej energii, niż zostało pobrane i składować nieużyte zasoby.

Firma pokazała swój produkt zaprojektowany przez biuro 3XN, w grudniu 2009 podczas Konferencji Klimatycznej COP15 w Kopenhadze w Bella Center. Pomarańczowe lampy sodowe o sile 250W zostały zastąpione przez 60W system lamp LED dających silne, białe światło.
Jednocześnie firma zaprezentowała błękitne oświetlenie LED do ułatwienia identyfikacji miejsc parkingowych P5, przez uczestników konferencji.

Black Fiber, Refer + Stear, 2008

Jakub Stera i Sofie Refer, para młodych designerów zaprojektowała Black Fiber, lampę Black_Fibre.zainspirowaną klasyką, ale o bardzo futurystycznym wyglądzie.
Klosz został wykonany z włókien optycznych z umieszczonymi na ich zakończeniach diodami LED dających efekt iskier i unoszących się w przestrzeni płomyków.
Tak wykonany klosz jest sam w sobie źródłem świata, i paradoksalnie nie służy by skrywać żarówkę, ale by oświetlać przestrzeń. 
Wykonany z włókien klosz pozwala regulować natężenie światła, jego jakość, a jednocześnie oszczędza energię i jest przyjazny środowisku.

źródło: www.dania.com.pl
zdjęcia: 
L.Stamer/www.denmark.dk
We:Do:Wood/www.denmark.dk
T.Eskerod/www.denmark.dk

 

Projekt i wykonanie i2D