Okiem naukowca: doświadczenia szwedzkiego biznesu ze zrównoważonym rozwojem

Czego na temat zrównoważonego rozwoju szwedzkie firmy mogÄ… nauczyć Å›wiat? Takie pytanie postawiÅ‚a sobie w tekÅ›cie opublikowanym w magazynie „The Conversation” Susanne Arvidsson, profesor nadzwyczajna rachunkowoÅ›ci i finansów Uniwersytetu w Lund. Poniżej prezentujemy treść tego artykuÅ‚u.

Firmy na caÅ‚ym Å›wiecie coraz częściej informujÄ… w raportach o swoim podejÅ›ciu do kwestii zrównoważonego rozwoju. Raporty zawierajÄ… wiÄ™c nie tylko dane dotyczÄ…ce wyników ekonomicznych, lecz także informacje na temat sposobu traktowania kwestii spoÅ‚ecznych, etycznych i Å›rodowiskowych. Trend ten jest wyrazem przekonania, że sprawy te sÄ… ważnym aspektem każdego biznesu – przekonania podzielanego przez klientów, dostawców, pracowników oraz banki.

Zdarza siÄ™ czÄ™sto, że firmy sÄ… krytykowane za niedostatecznie wyczerpujÄ…ce informacje na ten temat. Jednak z moich najnowszych badaÅ„ wynika, że jakość informacji w kwestiach dotyczÄ…cych zrównoważonego rozwoju przekazywanych przez szwedzkie firmy jest coraz lepsza. Ich wyniki wskazujÄ… również obszary, które – jeÅ›li praktyka ta ma być warta zwiÄ…zanego z niÄ… zachodu – wymagajÄ… dalszego doskonalenia.

Od lat styl komunikacji korporacyjnej szwedzkich firm jest uważany za jeden z najlepszych na Å›wiecie. Dotyczy to zarówno raportowania kwestii ekonomicznych, jak i relacjonowania wysiÅ‚ków podejmowanych dla zapewnienia zrównoważonego charakteru ich dziaÅ‚alnoÅ›ci. Ich umiejÄ™tnoÅ›ci informacyjne, zwÅ‚aszcza w tym drugim obszarze, zostaÅ‚y wysoko ocenione w badaniach akademickich i opiniach firm doradczych, na przykÅ‚ad w raporcie KPMG na temat globalnych trendów w podejÅ›ciu do spoÅ‚ecznej odpowiedzialnoÅ›ci biznesu.

Do niedawna jeszcze w wiÄ™kszoÅ›ci krajów raportowanie kwestii zrównoważonego rozwoju nie byÅ‚o obowiÄ…zkowe. Ale w roku finansowym 2017 w nowej dyrektywie Unii Europejskiej pojawiÅ‚ siÄ™ wymóg, by każda organizacja bÄ™dÄ…ca przedmiotem „publicznego zainteresowania” raportowaÅ‚a kwestie zwiÄ…zane ze spoÅ‚ecznym i Å›rodowiskowym oddziaÅ‚ywaniem jej modelu biznesowego.

Po przestudiowaniu raportów Å›rodowiskowych publikowanych w latach 2008-2015 przez trzydzieÅ›ci najwiÄ™kszych szwedzkich przedsiÄ™biorstw stwierdzam, że sÄ… one bardzo inspirujÄ…ce. WÅ›ród firm tych znalazÅ‚y siÄ™ miÄ™dzy sieć sprzedaży detalicznej H&M, koncern telekomunikacyjny Ericsson oraz producent samochodów Volvo. Jest przy tym oczywiste, że na dużych, przynoszÄ…cych zyski firmach spoczywa wiÄ™ksza odpowiedzialność za raportowanie kwestii Å›rodowiskowych.

OkazaÅ‚o siÄ™, że żadna z tych firm nie jest doskonaÅ‚a. Z moich obserwacji wynika, że wszystkie wciąż uczÄ… siÄ™, jak to robić. W ciÄ…gu siedmiu lat, które byÅ‚y przedmiotem mojego zainteresowania, forma tych informacji zmieniaÅ‚a siÄ™ – zwiÄ™zÅ‚e i ogólnikowe komunikaty byÅ‚y stopniowo zastÄ™powane szczegóÅ‚owymi, dobrze opracowanymi omówieniami tematu.

Kwestia zrównoważonego rozwoju staje siÄ™ coraz ważniejszym elementem etyki biznesu. W raportach Å›rodowiskowych firmy wyjaÅ›niajÄ…, jak traktujÄ… wÅ‚asnÄ… odpowiedzialność za wpÅ‚yw ich dziaÅ‚alnoÅ›ci na spoÅ‚eczeÅ„stwo i informujÄ… o swoich staraniach majÄ…cych na celu uwzglÄ™dnienie w praktyce biznesowej wzglÄ™dów spoÅ‚ecznych, ekologicznych i etycznych.
Co jednak ważniejsze, stwierdziÅ‚am, że najwiÄ™ksze szwedzkie przedsiÄ™biorstwa zaczęły uwzglÄ™dniać imperatyw zrównoważonego rozwoju w swoich modelach biznesowych. Model biznesowy Volvo jest zbudowany na trzech filarach: ekonomicznym, spoÅ‚ecznym i Å›rodowiskowym. Podobnie jest w przypadku innych dużych firm, o których mogliÅ›cie nie sÅ‚yszeć. PrzykÅ‚adem jest Assa Abloy, najwiÄ™kszy na Å›wiecie producent zamków i zabezpieczeÅ„ drzwiowych, o kapitalizacji rynkowej 22,6 miliarda USD. W jego modelu biznesowym troska o zrównoważony rozwój jest obecna we wszystkich procesach, od innowacji i opracowania produktu po logistykÄ™ i sprzedaż.

Najnowsze raporty Å›wiadczÄ… o tym, że niektóre firmy zaczynajÄ… uwzglÄ™dniać cele zwiÄ…zane ze zrównoważonym rozwojem w zarzÄ…dzaniu ryzykiem. DostrzegajÄ… też coraz wyraźniej, że sprawy takie jak zmiany klimatyczne oraz stan Å›rodowiska naturalnego bÄ™dÄ… wpÅ‚ywać na ich rachunek wyników. Sandvik, SEB oraz Volvo bardzo dobrze rozumiejÄ… zależnoÅ›ci miÄ™dzy celami zrównoważonego rozwoju a zarzÄ…dzaniem ryzykiem i identyfikujÄ… te ryzyka oraz zarzÄ…dzajÄ… nimi na wszystkich ogniwach Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci.

Miejsce na dalszÄ… poprawÄ™
W przypadku wszystkich zbadanych firm wciąż jest oczywiÅ›cie miejsce na dalszy postÄ™p w tej kwestii. Można odnieść wrażenie, że niektóre z nich uwzglÄ™dniajÄ… cele zrównoważonego rozwoju w swoich modelach biznesowych bez wiÄ™kszego przekonania. To jasne, że jest to dla nich nowy proces, którego efektywna realizacja wymaga wciąż wiele pracy.

StwierdziÅ‚am w szczególnoÅ›ci, że wiele z nich nie zdaje sobie jeszcze w peÅ‚ni sprawy z tego, w jak dużym stopniu zaangażowanie w cele zrównoważonego rozwoju może poprawić ich wyniki finansowe. TraktujÄ… wiÄ™c to zagadnienie jako coÅ› w rodzaju ćwiczenia z zakresu spoÅ‚ecznej odpowiedzialnoÅ›ci biznesu. Jednak powiÄ…zanie zaangażowania w zrównoważony rozwój z wynikami finansowymi ma wielkie znaczenie, również z tego ważnego powodu, że akcjonariusze czÄ™sto zarzucajÄ… zarzÄ…dom firm, że to zaangażowanie jest nadmierne.

Innym obszarem możliwej poprawy jest sama treść raportów Å›rodowiskowych. Można zrozumieć, że opracowanie wartoÅ›ciowych i wiarygodnych miar pozwalajÄ…cych ocenić realizacjÄ™ zasad zrównoważonego rozwoju jest trudne. CzÄ™sto unika siÄ™ wiÄ™c formuÅ‚owania konkretnych celów i deklarowania dokÅ‚adnych terminów, ograniczajÄ…c siÄ™ do ogólnikowych zapewnieÅ„ o zamiarach ograniczenia emisji COâ‚‚ oraz odpadów.

Sytuacja ta utrudnia porównywanie firm pod wzglÄ™dem efektywnoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nawet wtedy, gdy firmy publikujÄ… obszerne, szczegóÅ‚owe raporty, brak uniwersalnego systemu mierników sprawia, że inwestorom trudno ocenić, która z nich jest pod tym wzglÄ™dem lepsza.
Mimo tych wszystkich niedociÄ…gnięć, trzeba przyznać, że w ciÄ…gu ostatnich lat dokonaÅ‚ siÄ™ znaczÄ…cy postÄ™p w raportowaniu kwestii zwiÄ…zanych ze zrównoważonym rozwojem. Åšwiadczy to o tym, że firmy myÅ›lÄ… o tym problemie i zmuszajÄ… same siebie, a także innych, do takiego postÄ™powania , by ich dziaÅ‚ania przynosiÅ‚y zarówno zyski, jak i korzyÅ›ci spoÅ‚eczne. Szwedzkie przedsiÄ™biorstwa dajÄ… przykÅ‚ad tego, że biznes może odnosić korzyÅ›ci ze stawiania na jednej pÅ‚aszczyźnie kwestii etycznych i ekonomicznych.

Autorka: Susanne Arvidsson, profesor nadzwyczajna rachunkowoÅ›ci i finansów, Uniwersytet w Lund

ŹródÅ‚o: thelocal.se
Zdjęcie: absfreepic.com

Projekt i wykonanie i2D