Fortum Power and Heat Polska: uczestniczy w rozwoju lotnictwa elektrycznego w Finlandii

20-06-2018

Fortum uczestniczy w organizowanym przez HelsiÅ„skie Stowarzyszenie Lotnictwa Elektrycznego projekcie testów samolotu z napÄ™dem elektrycznym. PierwszÄ… zakupionÄ… w Finlandii, seryjnie produkowanÄ… maszynÄ… napÄ™dzanÄ… prÄ…dem jest Pipistrel Alpha Electro. Jej inauguracyjny start z terytorium Finlandii, z lotniska Helsinki-Malmi zaplanowano na 31 lipca 2018 roku o godzinie 10:00.

Uważamy, że elektryfikacja transportu jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na zmniejszenie emisji dwutlenku wÄ™gla. JesteÅ›my pionierami rozwoju technologicznego i geograficznej ekspansji sieci punktów Å‚adowania samochodów elektrycznych w krajach nordyckich. Chcemy dziÅ› wykorzystać zdobyte doÅ›wiadczenie i budować oraz rozwijać analogicznÄ… infrastrukturÄ™ dedykowanÄ… lotnictwu elektrycznemu, które ma duży potencjaÅ‚ wzrostu – stwierdziÅ‚a Heli Antila, wiceprezes ds. technologii Fortum.

Wykorzystanie energii elektrycznej w lotnictwie zmniejsza emisje i poziom haÅ‚asu na terenach poÅ‚ożonych w pobliżu lotnisk. Najbardziej efektywnym rozwiÄ…zaniem jest wykorzystanie w peÅ‚ni elektrycznych silników w maÅ‚ych samolotach i technologii hybrydowej w wiÄ™kszych samolotach pasażerskich.

DziÄ™ki uczestnictwu w pierwszym fiÅ„skim projekcie samolotu elektrycznego, zdobÄ™dziemy cennÄ… wiedzÄ™ na temat Å‚adowania akumulatorów pracujÄ…cych w takich maszynach, ich żywotnoÅ›ci oraz poboru mocy podczas różnych faz lotu. BÄ™dziemy mogli zastosować tÄ™ wiedzÄ™ w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej – powiedziaÅ‚ Tapio Poutiainen, manager projektu z Fortum.

Poza zbieraniem danych badawczych, samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro bÄ™dzie wykorzystywany do szkolenia pilotów.

Samolot elektryczny jest taÅ„szy w użytkowaniu w porównaniu z jednostkami konwencjonalnymi, co pozwala na naukÄ™ pilotażu wiÄ™kszej liczby osób – zarówno entuzjastów lotnictwa, jak i tych, którzy dopiero marzÄ… o karierze zawodowego pilota. BazujÄ…c na prognozach możemy stwierdzić, że wykorzystanie samolotu elektrycznego w szkoÅ‚ach pilotażu mogÅ‚oby zmniejszyć koszt nauki nawet o jednÄ… trzeciÄ… – dodaÅ‚ Janne Vasama z HelsiÅ„skiego Stowarzyszenia Samolotów Elektrycznych.


Fortum Power and Heat Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D