Rokita&Szlęzak Consulting: Nowo powstała firma wesprze polskie firmy w ekspansji zagranicznej

18-06-2019

Polskim firmom nie brakuje międzynarodowych ambicji, ale rzadko która firma ma dobraną strategię i wiedzę o rynkach zagranicznych. Można to nazwać „ekspansją na próbę”, bo firmy przeznaczają niewystarczający kapitał i czas na ekspansje.

Rekrutacja pracowników z doświadczeniem lokalnym i językowym dla danego kraju jest w Polsce nadal bardzo trudna, mówi Katharina Arnold Rokita, która wraz z Marcinem Szlęzak uruchomili agencję doradczą Rokita & Szlęzak Consulting (R&S Consulting). Firma oferuje rynkowi kompleksowe rozwiązanie w zakresie public relations, wsparcia dla firm polskich w ekspansji międzynarodowej oraz doradztwa dla firm zagranicznych planujących inwestycje w Polsce. Uważają, że na rynku istnieje potrzeba usług z zakresu „Market Entry and Growth”. Jest to obszar wspólny do prowadzonej przez Katharinę firmy doradczej Kaliber Services w Berlinie i do prowadzonej przez Marcina firmy doradczej Find Office w Warszawie.

Otwieranie biur za granica jest drogie i szybko wymyka się spod kontroli. Pierwszy krok to zbudowanie międzynarodowego zespołu w Polsce. W 2019 roku klienci nie są oddaleni o 6000 km, ale o trzy kliknięcia. Duże firmy, jak np. Zalando zamykają swoje biura międzynarodowe i centralizują międzynarodowe zespoły w biurze głównym, co pozwala zwiększyć kontrolę i zmniejszyć koszty. Ważne jest mieć świadomość, że konkurencja na rynkach zagranicznych jest bardzo silna i tylko proaktywna ekspansja ma sens. Niewiele firm z zagranicy czeka na polskie firmy, więc PR międzynarodowy jest bardzo ważny.

Marcin Szlęzak komentuje, że dla polskich firm najbardziej popularne są kraje Unii Europejskiej jak Niemcy, Wielka Brytania, Czechy oraz Francja i Skandynawia, co potwierdzają dane dotyczące wolumenów eksportowych. Uregulowania prawne są przyjazne, z drugiej strony istnieje bardzo duża konkurencja. Do tego dochodzą kwestie logistyki, która ma wpływ na cenę i jakość produktów.

- Każda firma ma inną motywacje, czynniki finansowe, organizacyjne, logistyczne, ale najważniejsze są czynniki rynkowe jak dostęp do rynku zbytu kraju, regionu lub stref wolnego handlu czy też umów handlowych z innymi krajami.  Dla nas ważna jest analiza wielkości rynku, rozwój ekonomiczny, podatki i przepisy prawa pracy, kurs wymiany, strefy czasowe, bariery handlowe i wdrożenia, konkurencja, język, lokalne wymagania, stabilność́ polityczna, dostępność́ i koszty siły roboczej, dotacja, środowisko przemysłowe, infrastruktura, jakość́ życia oraz różnice kulturowe, o których często się zapomina - mówi Katharina.

- Brakuje Polsce jak i polskim firmom pozytywnego wizerunku w prasie międzynarodowej. Konkurencja jest bardzo silna a Polak niechętnie się chwali na scenie międzynarodowej i jeszcze bardziej niechętnie wydaje pieniądze na promocję. To wielka szkoda, bo często Polskie firmy mają zdrowsze bilanse, mogłyby oferować lepsze warunki. Potrzebna jest większa odwaga, dofinansowanie, strategia i promocja - komentuje Marcin.

R&S Consulting zapewnia kompleksową usługę, w skład której wchodzą: analizy rynkowe i strategie ekspansji zagranicznej, Public Relations, doradztwo w zakresie wynajmu biura, pomoc w zdobyciu finansowania z UE (H2020) oraz prywatnych inwestorów dla firm. Doradzali i współpracowali z największym światowym firmami, np. Seboradin, Infinity, Caixa Bank, Zalando, Hortex, TRW Automotive, Reckit Benckiser, Boehringer Ingelheim, H&M, IKEA etc. oraz instytucjom rządowym, np. rządowi w Brukseli, Chin, Dubaj i Polski.


Rokita&Szlęzak Consulting - więcej aktualności i informacji

 

Projekt i wykonanie i2D