Onninen: Projekt DOMINO - od plan├│w do realizacji

26-10-2020
Pierwsze prace koncepcyjne w zakresie udoskonalenia strategii ┼éa┼äcucha dostaw w Onninen ruszy┼éy ju┼╝ w 2018 roku. Celem nadrz─Ödnym by┼éo zapewnienie stabilnych fundamentów dla strategii biznesowej ca┼éej organizacji.
Koncentrowali┼Ťmy si─Ö na zwi─Ökszeniu jako┼Ťci obs┼éugi Klienta, optymalizacji kosztów, doskonaleniu procesów magazynowych oraz rozwoju kompetencji zespo┼éu. Teraz te plany nabieraj─ů konkretnych, wyra┼║nych kszta┼étów.
 

O szczegó┼éach projektu o intryguj─ůcej nazwie DOMINO i najwi─Ökszych inwestycjach w historii firmy rozmawiamy z kadr─ů zarz─ůdzaj─ůc─ů ┼éa┼äcuchem dostaw w Onninen:
Mari─ů Malick─ů - Kierownikiem ds. rozwoju ┼éa┼äcucha dostaw, Igorem Habrajskim - Dyrektorem ┼éa┼äcucha dostaw, ┼üukaszem Rajcheltem - Kierownikiem dzia┼éu utrzymania ruchu, Jackiem Szyma┼äskim - Kierownikiem magazynu centralnego Onninen.
 

Czym jest projekt DOMINO i sk─ůd ta nazwa?

Igor Habrajski: Projekt DOMINO to wewn─Ötrzna nazwa programu dzia┼éa┼ä i inicjatyw. Jest to niezwyk┼ée przedsi─Öwzi─Öcie – najwi─Öksze w historii firmy Onninen. Mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e jest to pakiet inwestycji w rozwój infrastruktury, optymalizacji procesów logistycznych, a tak┼╝e kompetencji zespo┼éu.

Jacek Szyma┼äski: Zanim pierwsze elementy projektu wesz┼éy w ┼╝ycie, musieli┼Ťmy zaplanowa─ç wszystko punkt po punkcie, uwzgl─Ödniaj─ůc to, ┼╝e ka┼╝dy etap b─Ödzie mia┼é wp┼éyw na kolejne prace – st─ůd nazwa DOMINO.

┼üukasz Rajchelt: Koncepcja DOMINO sk┼éada si─Ö z kilkunastu podprojektów, wszystkie musia┼éy by─ç bardzo skrupulatnie
zaplanowane.
 

Jakie s─ů kluczowe inwestycje w projekcie DOMINO?

Igor Habrajski: Rok 2020 jest czasem materializowania si─Ö naszych planów. Za kluczowe inwestycje mo┼╝na uzna─ç m.in. zwi─Ökszenie powierzchni placu sk┼éadowego (ponad 8 000 m2), wybudowanie nowej hali magazynowej (2 000 m2) oraz zaopatrzenie jej w m.in. rega┼éy przesuwne, b─Öbnowe oraz zewn─Ötrzne. Warto równie┼╝ wspomnie─ç o licznych inwestycjach w rozbudow─Ö i modernizacj─Ö istniej─ůcej ju┼╝ infrastruktury. Wszystkie wymienione dzia┼éania s─ů bardzo istotne i prowadz─ů do jednego celu – najwa┼╝niejszego projektu, czyli automatyzacji kompletacji towarów drobnicowych.

┼üukasz Rajchelt: Zgadza si─Ö, zrealizowali┼Ťmy ju┼╝ wiele projektów, które przybli┼╝aj─ů nas do g┼éównego celu. Oprócz ju┼╝ wspomnianych, za równie wa┼╝ne mo┼╝na uzna─ç wszystkie przygotowania g┼éownej hali magazynowej Centrum Dystrybucji do monta┼╝u rega┼éu automatycznego, to m.in. demonta┼╝ dotychczasowych rega┼éów i antresoli, przeplanowanie i reorganizacja rega┼éów we wszystkich halach magazynowych, zakup i monta┼╝ rega┼éów zewn─Ötrznych oraz ustawienie namiotów przemys┼éowych. Dzia┼éania te by┼éy poprzedzone innymi pracami, chocia┼╝by zasypaniem i przeniesieniem zbiornika retencyjnego, czy utwardzeniem placu sk┼éadowego. Równolegle zadbali┼Ťmy o przygotowanie nowych miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wyposa┼╝onych w stacje ┼éadowania aut elektrycznych, a tak┼╝e wybudowali┼Ťmy nowy wyjazd dla samochodów ci─Ö┼╝arowych i wprowadzili┼Ťmy ruch ko┼éowy.

Maria Malicka: Warto doda─ç, ┼╝e wszystkie dotychczasowe przygotowania oraz instalacja i uruchomienie automatu odbywaj─ů si─Ö w pe┼éni funkcjonuj─ůcym magazynie. To jest prawdziwe wyzwanie! Planujemy prace tak, aby nasi klienci nie odczuwali negatywnego wp┼éywu na poziom serwisu logistycznego – to nasz priorytet. I cho─ç nie jest to ┼éatwe zadanie, konsekwentnie realizujemy nasz plan bez znacz─ůcych opó┼║nie┼ä. Wszystko to za spraw─ů olbrzymiego zaanga┼╝owania ca┼éej za┼éogi Magazynu Centralnego.

Jakie korzy┼Ťci przyniesie automatyzacja?

Jacek Szyma┼äski: Najwi─Öksz─ů korzy┼Ťci─ů z wdro┼╝enia automatyzacji b─Ödzie na pewno du┼╝y wzrost wydajno┼Ťci w kompletacji towaru drobnicowego, a tak┼╝e zwi─Ökszenie ilo┼Ťci miejsca magazynowego na tego typu towary.

Maria Malicka: Naszym celem jest usprawnienie procesów operacyjnych w magazynie, a przede wszystkim zwi─Ökszenie efektywno┼Ťci wyda┼ä w strefie tzw. „drobnicy”, która stanowi oko┼éo 70% wyda┼ä z naszego magazynu. Onnimat, bo tak wewn─Ötrznie nazywamy konstruowany rega┼é automatyczny, to 40 tysi─Öcy pojemników roz┼éo┼╝onych w trzech alejkach potrójnego sk┼éadowania o wysoko┼Ťci ok. 10 m. Sam rega┼é automatyczny, oprócz optymalizacji i skrócenia czasu kompletacji towarów, zmieni technologi─Ö sk┼éadowania produktów. Obecnie koncentrujemy si─Ö na odpowiednim przygotowaniu procesów, m.in. reengineeringu, sparametryzowaniu procesów biznesowych oraz wymiarowaniu produktów.

A co zmieni si─Ö z perspektywy Klienta? Czy b─Ödzie zauwa┼╝alna ró┼╝nica np. w czasie dostawy?

Jacek Szyma┼äski: Towary drobnicowe stanowi─ů zdecydowan─ů wi─Ökszo┼Ť─ç linii wydawanych z magazynu centralnego, wi─Öc praca automatu znacz─ůco wp┼éynie na ca┼ékowit─ů wydajno┼Ť─ç DC, a jednocze┼Ťnie na zwi─Ökszenie dost─Öpno┼Ťci tego typu towarów. Dzi─Öki uwolnieniu etatów do obs┼éugi towarów drobnicowych b─Ödziemy mogli wzmocni─ç inne obszary magazynowe, aby jeszcze bardziej zminimalizowa─ç czas obs┼éugi zlece┼ä i tym samym dostosowa─ç si─Ö do tempa, w jakim b─Öd─ů odbywa┼éy si─Ö procesy wspomagane przez automatyk─Ö. To docelowo pomo┼╝e nam skróci─ç nasz lead time i klient b─Ödzie móg┼é otrzyma─ç towar szybciej ni┼╝ do tej pory.

W jaki sposób automat uzupe┼éni prac─Ö cz┼éowieka?

Jacek Szyma┼äski: Obecnie drobnic─Ö obs┼éuguj─ů osoby z uprawnieniami na specjalistyczne wózki, maj─ůce bardziej rygorystyczne badania z uwagi na prac─Ö na wysoko┼Ťci powy┼╝ej 3 m. Na rynku nie┼éatwo jest znale┼║─ç takich pracowników. W zwi─ůzku z tym cz─Östo ponosili┼Ťmy koszty kursów, aby mie─ç odpowiednio wyspecjalizowan─ů kadr─Ö.
Koszt zakupu czy leasingu tego typu wózków jest bardzo wysoki. Wi─ů┼╝e si─Ö to równie┼╝ z drogim serwisem i utrzymaniem. Wszystkie te koszty b─Ödziemy mogli teraz ograniczy─ç, a z czasem mo┼╝e nawet wyeliminowa─ç.
Czy inwestycja w automatyzacj─Ö zwi─Ökszy nasz─ů konkurencyjno┼Ť─ç?

Maria Malicka: Oczywi┼Ťcie, jestem o tym przekonana. Automatyzacja to tera┼║niejszo┼Ť─ç du┼╝ych magazynów i centrów dystrybucyjnych. Wierz─Ö, ┼╝e nasz projekt w ca┼éo┼Ťci pozwoli nam zdoby─ç zaufanie i spe┼éni oczekiwania Klientów, a Onninen stanie si─Ö ich pierwszym wyborem w procesie zakupowym.

Igor Habrajski: Równie┼╝ jestem przekonany, ┼╝e realizacja naszych dzia┼éa┼ä otworzy nowe, dot─ůd niedost─Öpne mo┼╝liwo┼Ťci w zakresie dostarczania warto┼Ťci i jako┼Ťci obs┼éugi dla naszych Klientów.

Czy pandemia wpłynęła na harmonogram prac i realizację inwestycji?

Igor Habrajski: Nie. Warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e w obliczu pandemii naszym priorytetem by┼éo i nadal jest bezpiecze┼ästwo naszych pracowników oraz zachowanie ci─ůg┼éo┼Ťci w obs┼éudze zamówie┼ä naszych Klientów. Kontynuujemy nasze dzia┼éania, nie wstrzymali┼Ťmy ┼╝adnej z zaplanowanych inwestycji, poniewa┼╝ jeste┼Ťmy przekonani o s┼éuszno┼Ťci naszej strategii biznesowej i funkcjonalnej ┼éa┼äcucha dostaw.

Maria Malicka: Rozpocz─Öli┼Ťmy instalacj─Ö mechaniczn─ů wraz z pocz─ůtkiem epidemii w Polsce. Obecna sytuacja to prawdziwe wyzwanie. Mog─Ö powiedzie─ç, ┼╝e to „kombinacja alpejska”, poniewa┼╝ dostawca rozwi─ůzania automatyzacji (KNAPP AG) jest z Austrii, z kolei ekipa monta┼╝owa jest zespo┼éem wielokulturowym.
Przy budowie automatu pracuj─ů Polacy, Czesi, Hiszpanie i Niemcy. Sytuacja epidemiczna wymusi┼éa na nas ca┼ékowite przeplanowanie projektu, aby zminimalizowa─ç ewentualne opó┼║nienia. Pomimo wprowadzanych zmian realizujemy projekt zgodnie z za┼éo┼╝onym planem. Uruchomienie automatu zaplanowane jest na koniec trzeciego kwarta┼éu 2020 roku, ale zanim to nast─ůpi, musimy skupi─ç si─Ö jeszcze nad pracami integracyjnymi i planistycznymi, które s─ů równie┼╝ bardzo intensywne.
 
Du┼╝y nacisk k┼éadziecie równie┼╝ na rozwój technologii oraz kompetencji w zespole, jakie to konkretnie dzia┼éania?

Igor Habrajski: Zgadza si─Ö. Równolegle finalizujemy projekty usprawniaj─ůce narz─Ödzia IT, np. system do zarz─ůdzania dostawami, system do zarz─ůdzania transportem, a tak┼╝e k┼éadziemy bardzo du┼╝y nacisk na budow─Ö i rozwój kompetencji zespo┼éu. Realizujemy program szkole┼ä dla kadry managerskiej. W drugiej po┼éowie 2020 roku wprowadzimy równie┼╝ Matryc─Ö Umiej─Ötno┼Ťci dla pracowników magazynu centralnego.

Jacek Szyma┼äski: G┼éównym celem Matrycy Umiej─Ötno┼Ťci jest rozwój pracowników. Ka┼╝dy dzi─Öki niej b─Ödzie móg┼é si─Ö dowiedzie─ç, jakie konkretnie kompetencje s─ů potrzebne na jego stanowisku pracy. Pracownicy b─Öd─ů mogli pozna─ç swoje mocne strony, a tak┼╝e obszary wymagaj─ůce rozwoju. Wzmacnianie kluczowych umiej─Ötno┼Ťci pozwoli im systematycznie zwi─Öksza─ç samodzielno┼Ť─ç, a prze┼éo┼╝eni b─Öd─ů mogli korzysta─ç z uniwersalnych kompetencji pracowników w ró┼╝nych procesach magazynowych.

┼╣ród┼éo: https://onninen.pl/pl-PL/news/projekt-domino?utm_source=linkedin&utm_medium=post


Onninen - wi─Öcej aktualno┼Ťci i informacji

Projekt i wykonanie i2D