IKEA Retail sp. z o.o. : Blisko 60 tys. podpisów pod petycją za edukacją klimatyczną - rząd jest otwarty na rozmowy o zmianach programowych w nauczaniu

29-07-2021

 

 

15 lipca odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie, bÄ™dÄ…ce podsumowaniem pierwszego etapu kampanii „TAK! dla edukacji klimatycznej”. Przedstawiciele rzÄ…du, organizacji pozarzÄ…dowych i mÅ‚odzieży debatowali na temat uzupeÅ‚nienia podstawy programowej nauczania w Polsce o edukacjÄ™ klimatycznÄ…. W trakcie spotkania zapowiedziano zÅ‚ożenie petycji do Prezesa Rady Ministrów RP. RzÄ…d zadeklarowaÅ‚ gotowość do prowadzenia dalszych rozmów na temat zmiany podstawy programowej i rzetelnej edukacji klimatycznej jeszcze w tym roku.

 

W Åšwiatowy DzieÅ„ Ziemi, 22 kwietnia br., wystartowaÅ‚a kampania spoÅ‚eczna na rzecz edukacji klimatycznej z inicjatywy partnerów: IKEA Retail Polska, MÅ‚odzieżowego Strajku Klimatycznego, Polskiego Klubu Ekologicznego OkrÄ™g Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska oraz Onet.pl.

 

"Bardzo cieszymy siÄ™, że udaÅ‚o nam siÄ™ poruszyć spoÅ‚eczeÅ„stwo i zainteresować tematem potrzeby wprowadzenia rzetelnej edukacji klimatycznej w polskich szkoÅ‚ach. Wiemy, że nie mamy innej możliwoÅ›ci, jak tylko zmienić nasz sposób myÅ›lenia, o tym jak funkcjonujemy na naszej planecie, a mÅ‚odzi ludzie sÄ… tymi, dla których ta sprawa jest szczególnie ważna. To oni również powinni zdobyć rzetelnÄ… wiedzÄ…, która w przyszÅ‚oÅ›ci pomoże im znaleźć nowe rozwiÄ…zania spoÅ‚eczno-ekonomiczne sprzyjajÄ…ce ochronie naszej planety. OczywiÅ›cie sama mÅ‚odzież, nie uratuje Ziemi, dlatego tak istotne jest, aby mieli oni zapewnione wsparcie systemowe, aby prawo wspieraÅ‚o ochronÄ™ przyrody. A to mogÄ… otrzymać jedynie od odpowiedzialnych dorosÅ‚ych", mówi MirosÅ‚aw Proppé, prezes WWF Polska.

 

Celem kampanii „ TAK! dla edukacji klimatycznej” jest zwrócenie uwagi na rolÄ™ i potrzebÄ™ prowadzenia w szkoÅ‚ach rzetelnej edukacji klimatycznej. Na stronie edukacjaklimatyczna.com od 22 kwietnia dostÄ™pna jest petycja, dziÄ™ki której zainteresowani mogÄ… wyrazić swoje poparcie dla tej inicjatywy. Na ten moment petycjÄ™ podpisaÅ‚o już blisko 60 tysiÄ™cy osób, co pokazuje aktywnÄ… i zaangażowanÄ… postawÄ™ wobec pomysÅ‚u podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ w tej kwestii. Tym samym osiÄ…gniÄ™to cel, jakim byÅ‚o zwrócenie uwagi wÅ‚adz na problem i podjÄ™cie dialogu spoÅ‚ecznego w Polsce.

 

"JesteÅ›my wdziÄ™czni za wszystkie udzielone gÅ‚osy wsparcia dla naszej petycji. Nasza radość jest tym wiÄ™ksza, że poruszane przez nas kwestie nie sÄ… Å‚atwe, a z pojÄ™ciem edukacji klimatycznej wiele osób, do których dotarÅ‚a nasza kampania, spotkaÅ‚o siÄ™ po raz pierwszy. To również można okreÅ›lić jako sukces naszych dziaÅ‚aÅ„. Jeżeli jednak chodzi o nasz gÅ‚ówny cel, jakim jest wprowadzenie tematyki klimatu i jego zmiany do podstawy programowej, to jesteÅ›my tak naprawdÄ™ dopiero na poczÄ…tku drogi. Przed nami proces negocjacji, w ramach którego bÄ™dziemy musieli zadbać o to, aby zmiany byÅ‚y przeprowadzone w sposób rzetelny, a jednoczeÅ›nie jak najsprawniejszy. Chcemy by edukacja klimatyczna pojawiÅ‚a siÄ™ w polskich szkoÅ‚ach już w 2022 roku", mówi Szymon Kacprzak, MÅ‚odzieżowy Strajk Klimatyczny.

 

Podczas czwartkowego spotkania przedstawiciele MÅ‚odzieżowego Strajku Klimatycznego, w imieniu wszystkich partnerów kampanii, zaprezentowali wyniki kilkumiesiÄ™cznych staraÅ„. Strona rzÄ…dowa zachÄ™cona wynikami kampanii potwierdziÅ‚a, że zapozna siÄ™ z tezami i rozwiÄ…zaniami zaprezentowanymi podczas okrÄ…gÅ‚ego stoÅ‚u, a pewne kroki zostanÄ… podjÄ™te jeszcze w tym roku.

 

"RozpoczÄ™ty dialog na temat edukacji klimatycznej w polskiej szkole musi zaowocować wprowadzeniem jej do postawy programowej od 2022 roku. Rzetelna edukacja leży u podstaw walki z kryzysem klimatycznym. Teraz, kiedy strona rzÄ…dowa ma jasny sygnaÅ‚, że uczniowie, ich rodzice i nauczyciele apelujÄ… o jak najszybsze wprowadzenie nauczania na temat zmiany klimatu, resorty klimatu i edukacji nie mogÄ… tego zignorować. Ich zadaniem musi być pilne powoÅ‚anie zespoÅ‚ów skÅ‚adajÄ…cych z naukowców i ekspertów oraz reprezentantów strony spoÅ‚ecznej, transparentnie pracujÄ…cych nad uzupeÅ‚nieniem podstawy programowej. Polscy uczniowie majÄ… prawo do rzetelnej edukacji klimatycznej na wszystkich etapach nauczania", mówi prof. Zbigniew Karaczun, prezes Polskiego Klubu Ekologicznego OkrÄ™gu Mazowieckiego, ekspert Koalicji Klimatycznej.

 

Kampania jest wynikiem wspólnych dziaÅ‚aÅ„ i pracy wszystkich partnerów, którzy od kilku miesiÄ™cy dziaÅ‚ali na rzecz podkreÅ›lenia wagi uzupeÅ‚nienia podstawy programowej o wiedzÄ™ z zakresu zmiany klimatu, która stanowi podstawÄ™ walki z kryzysem klimatycznym.

 

"Bardzo cieszÄ™ siÄ™, że wspólnymi siÅ‚ami zebraliÅ›my blisko 60 tysiÄ™cy podpisów i tym samym zwróciliÅ›my uwagÄ™ opinii publicznej na szczególnie ważnÄ… kwestiÄ™, jakÄ… jest edukacja klimatyczna w szkoÅ‚ach. W IKEA stawiamy duży nacisk na zrównoważony rozwój, a kwestie zwiÄ…zane z ochronÄ… klimatu sÄ… wpisane w naszÄ… strategiÄ™ People & Planet Positive. Jestem pod ogromnym wrażeniem determinacji i pasji z jakÄ… przedstawiciele MÅ‚odzieżowego Strajku Klimatycznego konsekwentnie od lat zabiegajÄ… o zmianÄ™ systemowÄ… na rzecz edukacji klimatycznej. Jestem dumna, że jako firma mogliÅ›my wesprzeć te starania. PrzyszÅ‚ość leży w naszych rÄ™kach. WierzÄ™, że tylko dziaÅ‚ajÄ…c razem możemy stawić czoÅ‚o wyzwaniom kryzysu klimatycznego", mówi Karin Sköld, Prezeska IKEA Retail Polska i Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju.

 

Wydarzenie byÅ‚o również inauguracjÄ… OkrÄ…gÅ‚ego StoÅ‚u dla Edukacji Klimatycznej, którego celem jest kontynuowanie dialogu nt. wprowadzenia edukacji klimatycznej w polskich szkoÅ‚ach.

 

"Systemowa edukacja nt. zmiany klimatu to kwestia absolutnie kluczowa z punktu widzenia dobrego przygotowania siÄ™ do przeciwdziaÅ‚ania temu najwiÄ™kszemu wyzwaniu XXI w. Dlatego też tak ogromne znaczenie ma każdy podpis zÅ‚ożony pod petycjÄ… ws. wprowadzenia w polskich szkoÅ‚ach edukacji klimatycznej. Bardzo siÄ™ cieszÄ™, że jest ich już prawie 60 tys. i ta liczba ciÄ…gle roÅ›nie. Tylko solidarnie, ponad wszelkimi podziaÅ‚ami, jesteÅ›my w stanie z odpowiedniÄ… troskÄ… zadbać o planetÄ™, a wiÄ™c de facto o nas samych i przyszÅ‚e pokolenia. I tylko jako Å›wiadomi obywatele, wyposażeni w rzetelnÄ… wiedzÄ… i odpowiednie kompetencje, bÄ™dziemy w stanie zmieniać swoje nawyki oraz wpÅ‚ywać na decyzje polityków i biznesu", mówi Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel i Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland.

 

 


IKEA Retail sp. z o.o. - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D