Kultura niestandardowego myślenia

Gotowość do Å›wieżego spojrzenia na biznes, przedsiÄ™biorczość, technologiÄ™ – a nawet spoÅ‚eczeÅ„stwo – to efekt edukacji na wysokim poziomie oraz sÅ‚awnego na caÅ‚ym Å›wiecie fiÅ„skiego programu innowacyjnoÅ›ci o wartoÅ›ci 12 mld dolarów rocznie. Jest to jedna z przyczyn, dla których zdaniem Åšwiatowego Forum Ekonomicznego, Finlandia zajmuje trzecie miejsce na Å›wiecie pod wzglÄ™dem konkurencyjnoÅ›ci.

Doskonałe możliwości badawcze
Nie jest zaskoczeniem, że globalne firmy, które dużo inwestujÄ… w obszar badaÅ„ i rozwoju, wykorzystujÄ… Helsinki jako oÅ›rodek innowacji. PoÅ‚Ä…czenie Å›rodków publicznych i zakrojonych na szerokÄ… skalÄ™ inwestycji sektora prywatnego w badania i innowacje pozwalajÄ… utrzymać Finlandii przewagÄ™ konkurencyjnÄ… na wysokim poziomie. Aż 3,78% PKB na osobÄ™ inwestowane jest w badania i rozwój – wiÄ™cej niż w jakimkolwiek innym kraju. Znany na caÅ‚ym Å›wiecie fiÅ„ski program innowacyjnoÅ›ci zawdziÄ™cza swój sukces badaczom i wielu profesjonalistom pracujÄ…cym w kraju.
W Finlandii jest okoÅ‚o 80 000 pracowników realizujÄ…cych projekty badawczo-rozwojowe, z czego prawie poÅ‚owa pracuje w sektorze prywatnym. W 2012 roku na obszarze metropolitalnym Helsinek zatrudnionych byÅ‚o 41% wszystkich pracowników zaangażowanych w projekty badawczo-rozwojowe w Finlandii i 64% pracowników zatrudnionych w tym sektorze przez podmioty publiczne.
AtmosferÄ™ innowacyjnoÅ›ci wzmacnia aktywna wspóÅ‚praca miedzy uniwersytetami i firmami, w przypadku której Finlandia także zajmuje pierwsze miejsce w Å›wiatowych rankingach.

Otwarte społeczeństwo sprzyja produktywności
PKB na osobÄ™ pracujÄ…cÄ…, podobnie jak produktywność jest wyższa w Finlandii niż w wielu innych krajach europejskich. Helsinki stale zajmujÄ… miejsce w pierwszej 10 europejskich miast pod wzglÄ™dem produktywnoÅ›ci. DziaÅ‚a tam ponad 50 000 firm, które korzystajÄ… z synergii innowacji, badaÅ„, wiedzy i aplikacji wykorzystujÄ…cych najnowsze technologie.

ŹródÅ‚o:
www.helsinkibusinesshub.fi/wp-content/uploads/2013/03/Helsinki-Business-Hub-way-of-doing-business.pdf
Zdjęcie:
B. Liukkonen/Helsinki City Tourist & Convention Bureau

Projekt i wykonanie i2D