Innowacje w norweskich przedsiębiorstwach

Norweski Urząd Statystyczny (Statistisk sentralbyra) opublikował informacje dotyczące badania innowacyjności w norweskich przedsiębiorstwach w latach 2008-2010.
Odsetek norweskich przedsiÄ™biorstw, które wprowadziÅ‚y nowe produkty lub procesy w okresie 2008-2010 zmniejszyÅ‚ siÄ™ o dwa punkty procentowe w porównaniu z okresem objÄ™tym poprzednim badaniem (2006-2008). Te wyniki sÄ… kontynuacjÄ… zaobserwowanego w dwóch ostatnich badaniach trendu spadkowego w zakresie odsetka innowacyjnych przedsiÄ™biorstw.

SpoÅ›ród przedsiÄ™biorstw objÄ™tych badaniem łącznie 24% wprowadziÅ‚o nowe lub w istotny sposób zmieniÅ‚o produkty (towary lub usÅ‚ugi) i/lub procesy w okresie ostatnich trzech lat. 19% wprowadziÅ‚o nowe produkty, natomiast 13% zastosowano nowe procesy. 9% przedsiÄ™biorstw wprowadziÅ‚o oba rodzaje innowacji.

Oprócz innowacji w zakresie produktów i procesów, 20% przedsiÄ™biorstw wprowadziÅ‚o innowacje organizacyjne, a 21% marketingowe. To prawie taki sam poziom jak ten odnotowany w poprzednim badaniu innowacyjnoÅ›ci.

Ogólnie wyniki pokazujÄ… spadek odsetka innowacji w zakresie produktów i procesów o 3 punkty procentowe, z 27% do 24%. Jest to spadek podobny do tego zaobserwowanego w poprzednim badaniu. Jest on gÅ‚ównie spowodowany znacznym zmniejszeniem siÄ™ prawdopodobieÅ„stwa tego, że przedsiÄ™biorstwo wprowadzi innowacje w zakresie procesów, ale także spadku iloÅ›ci firm wprowadzajÄ…cych nowe produkty lub modyfikujÄ…cych już istniejÄ…ce. Odsetek innowatorów wprowadzajÄ…cych nowe usÅ‚ugi utrzymaÅ‚ siÄ™ w obu badaniach na stabilnym poziomie. Spadek ten jest powszechny, niezależnie od wielkoÅ›ci przedsiÄ™biorstwa i branży, jednak jest najbardziej widoczny w najmniejszych firmach (5-9 pracowników) i w sektorze usÅ‚ug.

Pomimo tego, że odsetek firm wprowadzajÄ…cych innowacyjne produkty spadÅ‚ z 21 do 19% w porównaniu z poprzednim badaniem, wielkość obrotów generowanych przez przedsiÄ™biorstwa z tytuÅ‚u takich produktów wzrosÅ‚a z 4,5% w 2008 do 5,7% w 2010 roku.

W badaniu obejmujÄ…cym lata 2008-2010 pilotażowo uwzglÄ™dnione zostaÅ‚y firmy z branży turystycznej. Wyniki pokazujÄ… znacznie niższy odsetek innowacji w zakresie produktów i procesów w tych firmach w porównaniu z caÅ‚ym sektorem usÅ‚ug.

W raporcie wspomniano także o dwóch projektach realizowanych w powiÄ…zaniu z badaniem gÅ‚ównym. Pierwszy z nich, którego celem byÅ‚a ocena gromadzenia danych na temat wydatków na innowacje w norweskich CIS, pokazaÅ‚, że nawet w przypadku zaangażowania znacznych dodatkowych zasobów na edycjÄ™ tych zmiennych wpÅ‚yw jest nieznaczny Ogólne wydatki na innowacje nadal zdominowane sÄ… przez badania i rozwój (R&D), natomiast zarówno użyteczność, jak i ważność innych danych dotyczÄ…cych takich wydatków może być kwestionowana.

Celem drugiego projektu byÅ‚o stwierdzenie czy kwestie metodologiczne zwiÄ…zane z procesem gromadzenia danych mogÄ… prowadzić do nieuwzglÄ™dnienia wszystkich informacji na temat dziaÅ‚aÅ„ innowacyjnych w norweskich CIS. Wyniki odrÄ™bnego badaniu CIS pokazujÄ… znacznie wyższy poziom innowacji niż w przypadku wykorzystywanego zazwyczaj w Norwegii badania obejmujÄ…cego zarówno CIS, jak i R&D. Wyniki sÄ… jeszcze lepsze kiedy odrÄ™bne badanie CIS jest dobrowolne przy maÅ‚ym odsetku odpowiedzi, co ma miejsce w przypadku niektórych krajów wdrażajÄ…cych CIS.

ŹródÅ‚o:
www.ssb.no

Projekt i wykonanie i2D