LNG jako kluczowa technologia dla branży morskiej. Oszczędności dzięki ekologii

Skroplony gaz ziemny (LNG- ang. Liquefied Natural Gas) staÅ‚ siÄ™ interesujÄ…cÄ… alternatywÄ… dla oleju napÄ™dowego w kontekÅ›cie czekajÄ…cych na przyjÄ™cie przepisów Å›rodowiskowych ograniczajÄ…cych szkodliwe emisje na morzu oraz potencjalnych oszczÄ™dnoÅ›ci. NapÄ™d LNG to przeÅ‚omowe osiÄ…gniÄ™cie w dziedzinie transportu morskiego: emituje o 20-25% mniej CO2 i gazów cieplarnianych i o prawie 100% zmniejsza emisje tlenku siarki, tlenku azotu oraz czÄ…stek staÅ‚ych, a także pozwala ograniczyć koszty konserwacji.

Eksperci  obecni na konferencji branżowej podczas ubiegÅ‚orocznych targów branży morskiej Nor-Shipping w norweskim Lillestrom sÄ… zgodni, że LNG bÄ™dzie w najbliższych latach najistotniejszym zagadnieniem technologicznym dla tego sektora.
"LNG, energooszczÄ™dne statki i operacje oraz wiÄ™ksze wykorzystanie akumulatorów bÄ™dÄ… najważniejszymi rozwiÄ…zaniami technologicznymi w branży morskiej w zbliżajÄ…cej siÄ™ dekadzie", powiedziaÅ‚ Henrik Madsen, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.

Pierwszy na świecie prom na LNG

Przekaz ten zostaÅ‚ wzmocniony przez przyznanie w ubiegÅ‚ym roku Nagrody za Efektywność EnergetycznÄ… statkowi M/S Stavangerfjord – wybudowanego przez Bergen Group Fosen przy wspóÅ‚pracy ze StoczniÄ… GdaÅ„sk pierwszemu miÄ™dzynarodowemu promowi pasażerskiemu na Å›wiecie, który napÄ™dzany jest silnikami wykorzystujÄ…cymi wyÅ‚Ä…cznie skroplony gaz ziemny.

Ta przyznawana przez Nor-Shipping wraz z DNV nagroda ma na celu wyróżnienie statku wnoszÄ…cego najwiÄ™kszy wkÅ‚ad na obszarze efektywnoÅ›ci energetycznej pod wzglÄ™dem jego funkcji lub operacji.

W ciÄ…gu dnia prom M/S Stavangerfjord  przewozi pasażerów norweskiego przewoźnika Fjord Line miÄ™dzy duÅ„skim Hirtshals a Langesund w Norwegii, natomiast nocÄ… na trasie Hirtshals-Bergen-Stavanger. Inne firmy transportowe opierajÄ… dziaÅ‚anie swoich statków na silnikach dwupaliwowych, jednak zdaniem Fjord Line, wykorzystanie na M/S Stavangerfjord wyÅ‚Ä…cznie silnika na LNG sprawia, że oferuje on "najbardziej ekologicznÄ… drogÄ™ morskÄ…" miÄ™dzy NorwegiÄ… i UE.

„ZwyciÄ™skie rozwiÄ…zanie wykorzystuje cztery wyÅ‚Ä…cznie gazowe silniki i po raz pierwszy w branży odzyskuje ciepÅ‚o emitowane przez generatory napÄ™dzane turbinami parowymi”, powiedziaÅ‚ Per Magne Einang, dyrektor ds. badaÅ„ w Norweskim Instytucie BadaÅ„ Technologii Morskich Marintek podczas swojej prezentacji zatytuÅ‚owanej “W kierunku ekologicznego transportu morskiego” na ubiegÅ‚orocznym KonwencieTechnologii Oceanicznych Nor-Shipping.

"Jestem optymistą i uważam, że w nieodległej przyszłości LNG będzie dominującym paliwem w branży", dodał.

Nowa nagroda dla mÅ‚odych innowatorów

Targi Nor-Shipping doceniÅ‚y także ekologiczny transport morski przyznajÄ…c nowÄ… nagrodÄ™ – NagrodÄ™ dla mÅ‚odych przedsiÄ™biorców – której celem jest wyróżnienie osób poniżej 40. roku życia za opracowanie nowych, innowacyjnych koncepcji i rozwiÄ…zaÅ„  technicznych lub komercyjnych, nowych rozwiÄ…zaÅ„ logistycznych. Wyróżnienia przyznawane sÄ… także  za nowe podejÅ›cie do wyzwaÅ„ ekologicznych, jakimi musi stawić czoÅ‚a branża.

Pierwsza taka nagroda zostaÅ‚a przyznana Torowi M. Østervoldowi – zaÅ‚ożycielowi firmy ECOsubsea, stworzonej w 2008 roku wraz z norweskim armatorem Wilh. Willhelmsen i organizacjÄ… rzÄ…dowÄ… Innovation Norway.

Østervold, który jest byÅ‚ym marynarzem, strażakiem i strzelcem w norweskiej straży przybrzeżnej, opracowaÅ‚ unikalnÄ… metodÄ™ oczyszczania kadÅ‚ubów, która nie niszczy farby podczas usuwania zanieczyszczeÅ„, co oznacza brak negatywnego oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko naturalne. PracujÄ…c na pokÅ‚adzie statku handlowego i koÅ„czÄ…c studia magisterskie w dziedzinie miÄ™dzynarodowego transportu morskiego w Plymouth w amerykaÅ„skim stanie Massachusetts, Østervold wymyÅ›liÅ‚ sposób pozwalajÄ…cy czyÅ›cić kadÅ‚uby bez używania materiaÅ‚ów toksycznych lub koniecznoÅ›ci kosztownego pozostawienia statku w doku.

Czyste statki bez szkód dla Å›rodowiska

KadÅ‚uby statków tradycyjnie czyszczone sÄ… przez nurków. Jednak w zwiÄ…zku zanieczyszczaniem lokalnych wód i obawami przez rozprzestrzenianiem siÄ™ inwazyjnych gatunków, na caÅ‚ym Å›wiecie wprowadzane sÄ… przepisy zabraniajÄ…ce tradycyjnego czyszczenia statków w portach. Technologia opracowana przez firmÄ™ ECOsubsea opiera siÄ™ na wykorzystaniu wyposażonego w kamery wysokociÅ›nieniowego aparatu myjÄ…cego i odkurzacza, które pracujÄ… na kadÅ‚ubie statku znajdujÄ…cego siÄ™ w wodzie. UsuniÄ™ty materiaÅ‚ jest zbierany i przekazywany do oczyszczalni.

Ta zaakceptowana w piÄ™ciu portach technologia zwiÄ™ksza efektywność energetycznÄ… statku oraz ogranicza koszty operacyjne, prawdopodobieÅ„stwo rozprzestrzeniania siÄ™ gatunków inwazyjnych i poziom emisji gazów cieplarnianych. Pozwala także zmniejszyć poziom zanieczyszczeÅ„ emitowanych przez statek do atmosfery o 5-15% i zebrać 97,5% materiaÅ‚u usuniÄ™tego z kadÅ‚uba. Ostatnio metoda ta zostaÅ‚a wykorzystana do oczyszczenia kadÅ‚uba statku Color Fantasy w porcie w Oslo.

"MiÄ™dzynarodowy transport morski dziaÅ‚a dziÅ› na rynku cechujÄ…cym siÄ™ niskimi opÅ‚atami przewozowymi i ogromnymi kosztami paliwa" mówi przedstawiciel ECOsubsea. "To stanowi ogromnÄ… zachÄ™tÄ™ dla armatorów, aby czyÅ›cić swoje statki i zaoszczÄ™dzić od 5% do 15% paliwa. Skorzysta na tym także Å›rodowisko naturalne, gdyż oszczÄ™dnoÅ›ci zwiÄ…zane sÄ… z odpowiednio niższymi emisjami do atmosfery".

Autor oryginału: Valeria Criscione
ŹródÅ‚o: www.nortrade.com
Zdjęcie: CH/Visitnorway.com

Projekt i wykonanie i2D