Fińska gospodarka w świetle raportu OECD

OECD (Organizacja WspóÅ‚pracy Gospodarczej i Rozwoju) przedstawiÅ‚a wyczerpujÄ…cy raport omawiajÄ…cy gÅ‚ówne ustalenia i wytyczne dotyczÄ…ce fiÅ„skiej gospodarki. Stwierdzono w nim, iż silny wzrost, innowacje i reformy strukturalne w dekadzie poprzedzajÄ…cej globalny kryzys gospodarczy i finansowy przeksztaÅ‚ciÅ‚y FinlandiÄ™ w jednÄ… w najbardziej konkurencyjnych gospodarek na Å›wiecie, co zapewnia jej obywatelom wysoki poziom życia.
Mimo tych pozytywnych wniosków, dane wskazujÄ… również, że ostatnio konkurencyjność gospodarki fiÅ„skiej siÄ™ pogorszyÅ‚a, a produkcja spadÅ‚a, gdyż doszÅ‚o do gwaÅ‚townego spadku w efektywnoÅ›ci branży elektronicznej i leÅ›nictwa. SytuacjÄ™ poprawi osiÄ…gniÄ™te ostatnio porozumienie miÄ™dzy partnerami spoÅ‚ecznymi dotyczÄ…ce skromnych podwyżek pÅ‚ac w tych sektorach w ciÄ…gu najbliższych dwóch lat. W szerszej perspektywie, ożywienie gospodarcze wymaga wykorzystywania imponujÄ…cego kapitaÅ‚u ludzkiego, silnych instytucji oraz sensownego zarzÄ…dzania makroekonomicznego i finansowego w celu przyspieszenia wzrostu i osiÄ…gniÄ™cia wiÄ™kszej integracji z globalnymi Å‚aÅ„cuchami wartoÅ›ci.

Pozytywne reformy

OECD z uznaniem podkreśla, że rząd ogłosił ambitny pakiet reform strukturalnych mających na celu:
• konsolidacjÄ™ finansów gmin;
• zwiÄ™kszenie wydajnoÅ›ci usÅ‚ug publicznych oraz dalsze Å›wiadczenie ich za przystÄ™pnÄ… cenÄ™ w kontekÅ›cie rosnÄ…cej podaży wynikajÄ…cej ze starzenia siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa;
• wydÅ‚użenie okresu aktywnoÅ›ci zawodowej i zwiÄ™kszenia podaży siÅ‚y roboczej w celu zrekompensowania spadajÄ…cej liczby osób w wieku produkcyjnym;
• zmniejszenie bezrobocia strukturalnego;
• podniesienie potencjalnej produktywnoÅ›ci gospodarki.

Zdaniem raportu osiÄ…gniÄ™cie tych celów ma kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiego standardu życia i dobrobytu.

Reformy mające na celu walkę ze skutkami starzenia się społeczeństwa

FiÅ„skie spoÅ‚eczeÅ„stwo starzeje siÄ™ szybciej od spoÅ‚eczeÅ„stw w wiÄ™kszoÅ›ci krajów OECD, co wywiera coraz wiÄ™kszy wpÅ‚yw na finanse publiczne, w szczególnoÅ›ci w postaci emerytur i kosztów opieki zdrowotnej, oraz na zasoby siÅ‚y roboczej. Mimo, że poziom zatrudnienia osób starszych roÅ›nie, faktyczny wiek emerytalny pozostaje stosunkowo niski, gdyż wiele osób przechodzi na emeryturÄ™ w minimalnym wieku przewidzianym przez prawo, tj. 63 lat. Pomimo zachÄ™t finansowych do dÅ‚uższej pracy, wiele osób poszukuje różnych sposobów, aby przejść na emeryturÄ™ nawet wczeÅ›niej. Choć reforma emerytalna jest niezbÄ™dna, to wydÅ‚użenie okresu aktywnoÅ›ci zawodowej wymaga także zwiÄ™kszenia możliwoÅ›ci zatrudnienia osób starszych poprzez szkolenia i reformÄ™ niektórych regulacji rynku pracy w celu podniesienia ogólnej stopy zatrudnienia.

Reforma polityki fiskalnej i reforma strukturalna

Finlandia wkroczyÅ‚a w okres kryzysu gospodarczego z mocnymi finansami publicznymi i uniknęła narastajÄ…cej cyklicznie, szkodliwej konsolidacji fiskalnej. Wszystkie wskaźniki opisujÄ…ce stabilność finansów publicznych, choć sÄ… różne i cechuje je niepewność, wskazujÄ…, że w Å›rednim terminie niezbÄ™dna jest dalsza konsolidacja fiskalna. W znacznym stopniu powinna ona odbyć siÄ™ poprzez reformy strukturalne.

Reforma finansów publicznych samorzÄ…dów i reforma gminna

FiÅ„skie gminy, które sÄ… zazwyczaj maÅ‚e, sÄ… odpowiedzialne za Å›wiadczenie znacznej części usÅ‚ug publicznych, w tym na obszarze edukacji, opieki zdrowotnej i usÅ‚ug socjalnych. Chociaż w ostatnich latach wydatki sukcesywnie rosÅ‚y, niektóre gminy majÄ… problem ze Å›wiadczeniem usÅ‚ug speÅ‚niajÄ…cych krajowe standardy. RzÄ…d wprowadziÅ‚ w życie plan dobrowolnego Å‚Ä…czenia siÄ™ gmin, w ramach którego majÄ… one przedstawić swoje propozycje do lipca 2014 roku. Na tÄ™ chwilÄ™ wyniki reformy sÄ… nadal bardzo niepewne. DoÅ›wiadczenia miÄ™dzynarodowe wydajÄ… siÄ™ przemawiać za konsolidacjÄ… gmin, przynajmniej na bardziej odlegÅ‚ych obszarach, choć przeszkody natury politycznej i koszty zmian mogÄ… być znaczÄ…ce. KondycjÄ™ finansów publicznych samorzÄ…dów można dodatkowo poprawić poprzez modyfikacjÄ™ systemu podatkowego i usprawnienie przepisów podatkowych.

Polityka finansowa

System finansowy, któremu udaÅ‚o siÄ™ uniknąć kryzysu kredytowego, dobrze przetrwaÅ‚ zawirowania na globalnych rynkach. Jednak pomimo podejmowanych w Europie i na Å›wiecie dziaÅ‚aÅ„ na rzecz jego wzmocnienia, w celu ochrony systemu przed kryzysami, w przyszÅ‚oÅ›ci niezbÄ™dna jest dalsza praca nad narzÄ™dziami polityki makroostrożnoÅ›ciowej (kontrola wysokoÅ›ci wydatków, poziomu podatków, PKB, wydatków socjalnych, stabilnoÅ›ci walutowej)
i transgranicznÄ… wspóÅ‚pracÄ… w dziedzinie nadzoru finansowego.

Raport zawiera ponad to szereg zaleceń dotyczących :

  • reform majÄ…cych na celu walkÄ™ ze skutkami starzenia siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa,
  • reform polityki fiskalnej,
  • reform strukturalnych.

ŹródÅ‚o:
www.oecd.org

Projekt i wykonanie i2D