Podziel się Kopenhagą – nowy projekt w ramach Zielonej Stolicy Europy 2014

Data: 
23-01-2014

W roku 2014 zaplanowano w Kopenhadze ponad 200 różnych konferencji, seminariów, specjalistycznych spotkaÅ„ i wycieczek pod wspólnÄ… nazwÄ… „Sharing Copenhagen” (Podziel siÄ™ KopenhagÄ…).
Celem projektu jest propagowanie kopenhaskich rozwiÄ…zaÅ„, dziÄ™ki którym stolica Dani zyskaÅ‚a zaszczytne miano Zielonej Stolicy Europy 2014.
Jako pierwsze w cyklu wymienione zostaÅ‚o nietypowe wydarzenie.  23 stycznia 150 „morsów” zanurzyÅ‚o siÄ™ w czystych wodach kopenhaskiego portu zamienionego na miejskie kÄ…pielisko
.
Kopenhaga zdobyÅ‚a zaszczytne miano „Europejskiej Zielonej Stolicy 2014”
Kopenhaga zdobyÅ‚a zaszczytne miano „Europejskiej Zielonej Stolicy 2014” zwyciężajÄ…c jedenaÅ›cie innych miast.
W uzasadnieniu swojego werdyktu Komisja Europejska zwróciÅ‚a uwagÄ™ na to, że mieszkaÅ„cy stolicy Danii czÄ™sto za Å›rodek transportu wybierajÄ… rower, mogÄ… siÄ™ kÄ…pać w czystych wodach miejskiego portu, a ostatnio przedstawili zmierzajÄ…cy we wÅ‚aÅ›ciwym kierunku bilans emisji dwutlenku wÄ™gla.

Kopenhaga zajmuje powierzchniÄ™ 74.4 km2, jest stolicÄ… Danii i jej najludniejszym miastem, liczÄ…cym 541 989 mieszkaÅ„ców (2011).
W Kopenhadze partnerstwo publiczno-prywatne jest centralnym elementem strategii na rzecz innowacji ekologicznych i zrównoważonego zatrudnienia. Miasto wspóÅ‚pracuje z firmami, uczelniami i organizacjami w ramach specjalnych grup poÅ›wiÄ™conych rozwojowi i wdrażaniu idei ekologicznego rozwoju. PrzykÅ‚adowo projekt Przystani PóÅ‚nocnej obejmowaÅ‚ bÄ™dzie „Zielone laboratorium“ zajmujÄ…ce siÄ™ gÅ‚ównie ekologicznymi technologiami, a model ten bÄ™dzie można przenieść do innych miast.
Ten przykÅ‚ad ekologicznego rozwoju gospodarczego, który uwzglÄ™dnia problemy  Å›rodowiskowe, ekonomiczne i spoÅ‚eczne, można z powodzeniem powielać w okolicach stolicy i na bardziej oddalonych od niej terenach.

Miasto neutralne pod względem emisji CO2 przed rokiem 2025

Jury konkursu wyróżniÅ‚o KopenhagÄ™ jako dobry model do naÅ›ladowania pod wzglÄ™dem planowania i projektowania przestrzeni miejskiej. Stolica Danii byÅ‚a także swego rodzaju pionierem w zakresie transportu, gdyż przyjęła sobie za cel przeksztaÅ‚cenie siÄ™ w miasto, które bÄ™dzie najwygodniejsze na Å›wiecie dla rowerzystów. Zgodnie z zaÅ‚ożeniem do 2015 roku 50% ludnoÅ›ci ma dojeżdżać do pracy lub szkoÅ‚y na rowerze (w 2010 roku odsetek ten wyniósÅ‚ 35%), dziÄ™ki czemu przed 2025 rokiem miasto bÄ™dzie neutralne pod wzglÄ™dem emisji CO2. Z punktu widzenia efektywnoÅ›ci energetycznej, okoÅ‚o 75% redukcji emisji CO2 wynikać bÄ™dzie z inicjatyw zwiÄ…zanych z systemem energetycznym miasta, gÅ‚ównie ze zwiÄ™kszenia udziaÅ‚u energii odnawialnej w miejskim systemie grzewczym.
Zdaniem jury Kopenhaga jest miastem odnoszącym ogromne sukcesy i wzorcem do naśladowania w zakresie ekologicznej gospodarki, gdyż łączy skuteczną strategię komunikacyjną z zaangażowaniem niezbędnym do odgrywania roli wzorca dla Europy i innych części świata.

Marzenie rowerzysty

MieszkaÅ„cy Kopenhagi i inne zainteresowane strony w znacznym stopniu zaangażowaÅ‚y siÄ™ w inicjatywÄ™ KARMA, której celem jest promocja jazdy na rowerze, oraz miejskÄ… strategiÄ™ na rzecz pieszych. DziaÅ‚ania komunikacyjne majÄ…ce na celu zaangażowanie obywateli sÄ… bardzo skuteczne, gdyż mieszkaÅ„cy Kopenhagi czujÄ…, że sÄ… jednym z elementów skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na caÅ‚e rozwiÄ…zanie.

ŹródÅ‚o:
http://ec.europa.eu/environment/europeangreencapital/winning-cities/2014-copenhagen/index.html
www.sharingcopenhagen.dk

relacja z wydarzenia:
www.youtube.com/watch?v=iCh3st1DWCs&feature=youtu.be

Projekt i wykonanie i2D