Fiński projekt kształtuje szkołę przyszłości

SzkoÅ‚y sÄ… jednym z podstawowych elementów skÅ‚adowych ksztaÅ‚tujÄ…cych spoÅ‚eczeÅ„stwo, ale jako instytucjom czÄ™sto  jest im trudno nadążać za dynamicznie zmieniajÄ…cym siÄ™ wokóÅ‚ nich Å›wiatem. W Finlandii, bÄ™dÄ…cej krajem znanym z doskonale rozwiniÄ™tego systemu edukacyjnego, rozpoczęła siÄ™ realizacja nowego projektu, którego celem jest stwierdzenie, jak szkoÅ‚y mogÄ… pozostać ważnymi i ekscytujÄ…cymi dla kolejnych pokoleÅ„ w ciÄ…gu najbliższych stu lat.

Projekt 'Sto' jest jednym z elementów programu obchodów stulecia niepodlegÅ‚oÅ›ci Finlandii, które odbÄ™dÄ… siÄ™ w 2017 roku i jednoczeÅ›nie najwiÄ™kszym projektem poÅ›wiÄ™conym szkolnictwu podstawowemu w tym kraju”, mówi Lasse Leponiemi, dyrektor operacyjny w Scool – firmie edukacyjnej realizujÄ…cej omawiany projekt non-profit. „Jego celem jest zbadanie, jak powinna wyglÄ…dać najlepsza edukacja na Å›wiecie za sto lat“.

Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, zespóÅ‚ realizujÄ…cy projekt „Sto“ wykorzystuje zarówno wiedzÄ™ ekspertów fiÅ„skich, jak i miÄ™dzynarodowych. PrzeprowadzÄ… oni wywiady z setkÄ… osób odpowiedzialnych za zmiany w systemie  edukacyjnym, przyjrzÄ… siÄ™ stu najlepszym projektom edukacyjnym na Å›wiecie i przetestujÄ… 100 fiÅ„skich innowacji edukacyjnych w szkoÅ‚ach w caÅ‚ym kraju.

„Kiedy Å›wiat siÄ™ zmienia, szkoÅ‚y powinny być w stanie zmieniać siÄ™ wraz z nim, najlepiej w sposób proaktywny“, wyjaÅ›nia Leponiemi. „Jednak bardzo czÄ™sto osoby odpowiedzialne za zmiany w edukacji skupiajÄ… siÄ™ na wÄ…skim polu widzenia, tzn. tylko na tym, co robiÄ… we wÅ‚asnym zakresie. Chcemy zainwestować znaczne Å›rodki w to, aby wyjść w Å›wiat i wspólnie uczyć siÄ™, jak reformować system edukacyjny, aby obraÅ‚ on lepszy kierunek".

Od edukacji na Å‚odziach po reformÄ™ matematyki
Najważniejszym elementem projektu „Sto“ jest rzeczywiste sprawdzenie nowych metod edukacyjnych w fiÅ„skich szkoÅ‚ach. W latach 2016-2017 setka projektów wybranych z ponad 500 zgÅ‚oszeÅ„ przesÅ‚anych przez fiÅ„skich nauczycieli pokaże, w jaki sposób  można zapewnić dzieciom najlepsze narzÄ™dzia, które bÄ™dÄ… wykorzystywać w przyszÅ‚oÅ›ci.

Projekty skupiajÄ… siÄ™ na piÄ™ciu gÅ‚ównych obszarach edukacji: umiejÄ™tnoÅ›ciach, sposobie nauczania, systemie ocen, Å›rodowisku nauczania oraz zarzÄ…dzaniu, jednak każdy z nich wykorzystuje zupeÅ‚nie inne podejÅ›cie. I tak dla przykÅ‚adu, wÅ›ród inicjatyw znajdujÄ… siÄ™ miÄ™dzy innymi projekt budowy szkoÅ‚y wyższej promujÄ…cej startupy oraz organizacja najwiÄ™kszego na Å›wiecie spotkania rodziców i nauczycieli. W ramach jednego z projektów wybrana  rodzina opÅ‚ynie dookoÅ‚a Å›wiat, aby przyjrzeć siÄ™ wykorzystaniu narzÄ™dzi cyfrowych oraz nowych sposobów umożliwiajÄ…cych edukacjÄ™ w domu.

Kolejna koncepcja, która realizowana jest przez nominowanÄ… do nagrody The Global Teacher Prize Maarit Rossi, dotyczy funkcjonalnych i skupionych na uczniu metod, dziÄ™ki którym nauka matematyki bÄ™dzie bardziej przyjemna i angażujÄ…ca. Zdaniem Rossi, projekt „Sto“ jest wspaniaÅ‚ym sposobem pozwalajÄ…cym zwrócić uwagÄ™ na potrzebÄ™ zmian w szkolnictwie.

Nauczanie matematyki nie byÅ‚o reformowane od 100 lat“, mówi Rossi. „Jest to jeden z najbardziej znienawidzonych, ale także jeden z najważniejszych przedmiotów szkolnych, który stanowi podstawÄ™ wielu życiowych umiejÄ™tnoÅ›ci. ChcÄ™ odstÄ…pić od podejÅ›cia, w którego centrum jest nauczyciel, na rzecz  podejÅ›cia, w którego centrum jest uczeÅ„. Ponadto program nauczania musi być bardziej zrozumiaÅ‚y i istotny dla dzieci. Nie może ograniczać siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie do liczb i wzorów".

Wszystkie projekty zostaÅ‚y wybrane przez komitet doradczy i majÄ… wsparcie gÅ‚ównych partnerów projektu „Sto“: Federacji FiÅ„skiego PrzemysÅ‚u Technologicznego, fiÅ„skiego operatora telekomunikacyjnego DNA, grupy finansowej OP oraz majÄ…cego siedzibÄ™ w Finlandii potentata na rynku gier mobilnych, firmy Supercell.

Największa na świecie baza danych dotyczących edukacji
Celem fiÅ„skiego projektu „Sto“ jest nie tylko pogÅ‚Ä™bienie wiedzy i zebranie doÅ›wiadczeÅ„, ale też zainspirowanie zmian w edukacji. Wszystkie wnioski wynikajÄ…ce z projektu zostanÄ… zebrane w kompendium wiedzy, okreÅ›lane przez  Leponiemi  mianem „najwiÄ™kszej na Å›wiecie bazy danych dotyczÄ…cych edukacji“. BÄ™dÄ… do niej mieli swobodny dostÄ™p nauczyciele i wychowawcy na caÅ‚ym Å›wiecie, co pozwoli im dokonać zmian w nauczaniu we wÅ‚asnych szkoÅ‚ach.

Wnioski z projektu zostanÄ… także udokumentowane w formie książki, kilku krótkich filmów dokumentalnych oraz serii seminariów.
Choć wnioski te zostanÄ… podane do wiadomoÅ›ci publicznej dopiero w 2017 roku, Leponiemi już przewiduje, w którym kierunku zmierza sektor edukacyjny. „Moim zdaniem edukacja przejdzie podobnÄ… transformacjÄ™, jak wiele gaÅ‚Ä™zi przemysÅ‚u“, mówi. „Stanie siÄ™ bardziej przejrzysta i globalna. To już widać w przypadku szkolnictwa wyższego, gdzie za przykÅ‚ad niech posÅ‚użą uniwersytety, do których zasobów bezpÅ‚atny dostÄ™p ma każdy posiadajÄ…cy aplikacjÄ™ iTunes. Åšwiat edukacji otworzy siÄ™ w zupeÅ‚nie nowy sposób“.

Jednym z celów projektu „Sto“ jest znalezienie siÄ™ Finlandii w awangardzie tych zmian.

ŹródÅ‚o: www.goodnewsfinland.com
Zdjęcie: absfreepic.com

Projekt i wykonanie i2D