Zrównoważony rozwój poprzez wzornictwo. Wzornictwo przemysłowe

 Duńskie wzornictwo przemysłowe narodziło się z potrzeby chwili, by wesprzeć produkcję przedmiotów na masową skalę.
Jego głównym zadaniem była optymalizacja kosztów i czasu wytwarzania, jednak dodało przedmiotom czegoś więcej: własnego wyrazu i jakości poprzez wybór kształtów, zastosowanie kolorów i faktury.

Doskonałość w kreacji pięknych i łatwych w użyciu przedmiotów zawsze była głównym celem duńskiego wzornictwa przemysłowego. Firmy przez dekady stosowały wzornictwo, by podkreślić funkcję przedmiotu i jednocześnie zastosować doświadczenie użytkownika.
To podejście z ukierunkowaniem na wzornictwo było siła napędową innowacyjnych produktów audio-video takich firm jak Bang&Olufsen, sprzętu medycznego Novo Nordisk,  Bruel & Kjaer, włączników do światła firmy Lauritz Knudsen. 
Zachowanie człowieka...
Głównym zadaniem projektanta przemysłowego jest umiejętność postawienia siebie w sytuacji drugiej osoby, użytkownika. 
Współpraca z antropologami, by zrozumieć ludzkie zachowania i przyzwyczajenia, inżynierami, by zastosować właściwy materiał jest konieczna, by efekt pracy projektanta zaspokoił potrzeby odbiorcy.
 Duńskie wzornictwo przemysłowego ma długą tradycję w swym ukierunkowaniu na potrzeby człowieka, to podejście jest obecnie radykalnie rozwijane poprzez filozofię współpracy Z ludźmi, nie zaś DLA ludzi.
 ...oraz usługi i strategia
Zasadniczo nie ma produktu, który by do czegoś nie służył, i nie ma funkcjonalności, która by się obyła bez przedmiotu. Przed projektantami stoi zadanie integracji funkcji wielu przedmiotów i opracowanie strategii ich wzajemnego oddziaływania. 
 
Firmy starają się pracować wedle prawideł zrównoważonego biznesu, nie koniecznie oferując klientom od razu konieczność zakupienia nowych przedmiotów, ale umożliwiając im subskrypcję, kombinację korzystnych zakupów, zbieranie punktów itp. 
Duńscy projektanci muszą objąć zatem, cały łańcuch, na który składają się nie tylko produkty, ale usługi i strategia firmy, od wyprodukowania przedmiotu, po jego konsumpcję, z możliwością optymalizacji kosztów, przy jednocześnie wysokiej jakości.
 
Studium przypadku:



Design dla każdego... czyli niezwykła historia Ergonomidesign
Aby ułatwić pracę stewardes, dla linii lotniczej SAS firma zaprojektowała dzbanki do kawy i herbaty z tacką na dzbanuszek z mlekiem i cukier.
Miały one być lżejsze oraz nie obciążać nadgarstka.
Punktem wyjścia w pracy projektantów było przekonanie, że trudności życia codziennego biorą się raczej ze złego wzornictwa niż z fizycznej ułomności ludzi.
 
Studium przypadku:


Grundfos: zrównoważony rozwój i wzornictwo jako strategia działania
Grudnfos jest jednym z największych na świecie producentów pomp cyrkulacyjnych.
ALPHA2 jest najnowszym, innowacyjnym produktem, zaprojektowanym od początku z myślą o potrzebie użytkownika i nastawieniem na zrównoważony rozwój.
ALPHA2 stała się wielkim sukcesem i ponad wszelkie oczekiwania przyczyniła się do umocnienia udziału w rynku firmy Grundfos.
Proces projektowania założył odkrycie nieujawnionych dotąd potrzeb użytkownika. Od narodzenia się pomysłu, do sprzedaży produktu upłynęło 18 miesięcy, w ciągu, którego 25 osób o różnych specjalizacjach – technolodzy produkcji, designerzy, marketingowcy, byli włączeni w cały proces. Jednak za ostateczny kształt ALPHA2 odpowiedzialny był zespół 6 projektantów firmy Grundfos.
 
„Bardzo dbamy o to, by wyprzedzać konkurencję na rynku. Tylko w ten sposób możemy pozostawać najlepiej prosperującą firmą w naszym sektorze, zapewniając długoterminową rentowność. Robimy to poprzez bycie w awangardzie innowacji, technologii i wzornictwa, poprzez nieprzerwane stosowanie zrównoważonego rozwoju w całym procesie projektowania” mówił Carsten Bjerg CEO i Dyrektor Zarządzający grupy Grundfos.
 
Żródło: www.dania.com.pl/m,345,innowacje-wzornictwo-przemyslowe.html
Zdjęcia:
www.ddc.dk
SAS/www.denmark.dk
DDC/Grundfos/www.denmark.dk

Designed by i2D