PoWtŚrCz PtSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Scandinavian Workplace: Organization in new labour market reality ÔÇô benchmarks & new normal according to the biggest Scandinavian employers on the Polish market

online
29 Wrzesień 2020, 11:00

Aby zobaczy─ç pe┼én─ů list─Ö uczestnik├│w i zaproszenie zaloguj si─Ö




Po kilku miesi─ůcach ┼╝ycia z pandemi─ů przyszed┼é czas na analiz─Ö i podsumowanie dzia┼éa┼ä podejmowanych pod ogromn─ů presj─ů w czasie, w którym has┼éo „bezpiecze┼ästwo przede wszystkim” zyska┼éo zupe┼énie nowe znaczenie. Podczas dyskusji panelowej zorganizowanej przez  Skandynawsko-Polsk─ů Izb─Ö Gospodarcz─ů (SPCC) o swoich do┼Ťwiadczeniach i prognozach na przysz┼éo┼Ť─ç rozmawiali przedstawiciele najwi─Ökszych w Polsce skandynawskich pracodawców:

Aleksandra Rychta, HRBP Director Operations BA Europe, Electrolux Poland
Katarzyna Broniarek, Dyrektor Komunikacji, IKEA Retail (Ingka Group)
Robert ┼╗elewski, Dyrektor HR Mowi Central Europe
Michał Wiznerowicz, Dyrektor HR, Nordea Polska

W trakcie spotkania zaprezentowany zosta┼é tak┼╝e raport firm Morgan Phillips Group i Enhance „Nowa Normalno┼Ť─ç na rynku pracy.”

HR po pandemii – nowe wyzwania


Przy okazji dyskusji o zmianach, które przynios┼éa pandemia najcz─Ö┼Ťciej mowa jest o pracy zdalnej. Przestawienie pracowników biurowych na tryb zdalny w wi─Ökszo┼Ťci przypadków przebiega┼éo bardzo sprawnie, jednak kryzys postawi┼é dzia┼éy HR tak┼╝e przed wieloma innymi, nowymi zadaniami.
 Nowa organizacja pracy i zapewnienie pracownikom bezpiecze┼ästwa fizycznego by┼éo zaledwie pierwszym krokiem, równie wa┼╝na sta┼éa si─Ö pomoc w odnalezieniu si─Ö w nowej rzeczywisto┼Ťci.

A ┼║róde┼é niepokoju nie brakuje: obawa przed utrat─ů pracy lub wyd┼éu┼╝onymi godzinami pracy i obni┼╝k─ů wynagrodzenia towarzyszy┼éa blisko 39% respondentów wg badania przeprowadzonego przez Morgan Phillips trzy miesi─ůce po wprowadzeniu lock down’u. Pracownicy fabryk i sklepów wielkopowierzchniowych pracowali pod du┼╝─ů presj─ů, wszechobecne „zosta┼ä w domu” ich nie dotyczy┼éo, dlatego pracodawcy musieli do┼éo┼╝y─ç wszelkich stara┼ä, by stworzy─ç nie tylko bezpieczne warunki pracy, ale tak┼╝e psychiczny komfort pracy.

Jak działy HR w skandynawskich firmach poradziły sobie z nowymi wyzwaniami?

Ka┼╝dy z panelistów podkre┼Ťla wag─Ö bezpo┼Ťredniej, efektywnej komunikacji z pracownikami. Katarzyna Broniarek, Dyrektor Komunikacji w IKEA Retail  zauwa┼╝a, ┼╝e intranet IKEA nigdy wcze┼Ťniej nie by┼é równie oblegany. Pracownicy maj─ů dost─Öp nie tylko do informacji dotycz─ůcych spraw zawodowych, ale tak┼╝e do bazy wiedzy o Corona wirusie, co w dobie „fake newsów” jest nieocenion─ů pomoc─ů. Pracownicy mog─ů tak┼╝e korzysta─ç z sesji online, które pomagaj─ů im upora─ç si─Ö ze stresem. IKEA utworzy┼éa tak┼╝e specjalny fundusz pomocowy dla pracowników, których  kryzys wywo┼éany przez pandemi─Ö, dotkn─ů┼é w sposób szczególny.

Pracownicy, którzy mogli przej┼Ť─ç na prac─Ö zdaln─ů stanowi─ů zaledwie u┼éamek zatrudnionych. Aleksandra Rychta, HRBP Director Operations Europe w Electrolux, podkre┼Ťla, jak wa┼╝ne by┼éo utrzymanie sta┼éego kontaktu z pracownikami zamkni─Ötych czasowo fabryk Electroluxa.  Pomocna okaza┼éa si─Ö stworzona do tego celu aplikacja, ale kluczow─ů rol─Ö odgrywa┼éy rozmowy telefoniczne przeprowadzane przez team leaderów i bezpo┼Ťrednich prze┼éo┼╝onych.

Mowi Central Europe, zajmuj─ůca si─Ö przetwórstwem ┼éososia atlantyckiego, zatrudnia w Polsce ponad 4 tys. osób. W zak┼éadach przetwórstwa ┼╝ywno┼Ťci obowi─ůzuj─ů wysokie standardy higieny, pandemia w tym obszarze wiele nie zmieni┼éa. Robert ┼╗elewski, dyrektor HR CE Mowi,  zauwa┼╝a jednak, ┼╝e pracodawca wzi─ů┼é na siebie wiele nowych zada┼ä od organizacji miejsc parkingowych i pokrywania kosztów taksówek pracownikom obawiaj─ůcym si─Ö podró┼╝owania transportem publicznym, po zapewnienie pomocy psychologicznej. ┼╗elewski przewiduje, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç tych zada┼ä zostanie na dobre
w kompetencjach dzia┼éów HR.

Rynek pracownika?

W badaniu przeprowadzonym przez Morgan Phillips Group 61 % respondentów zadeklarowa┼éo ch─Ö─ç zmiany pracy, z czego 18% szuka┼éo aktywnie nowego miejsca zatrudnienia.

Micha┼é Wiznerowicz, dyrektor HR w Nordea, zauwa┼╝a, ┼╝e w pierwszym okresie po wprowadzeniu obostrze┼ä kandydaci byli mniej otwarci na zmian─Ö pracodawcy. Jednak z czasem rekruterzy zauwa┼╝yli rosn─ůce zainteresowanie ofertami Nordea. W przypadku najni┼╝szych stanowisk przyczyny mo┼╝na upatrywa─ç w zwolnieniach w bran┼╝y handlu detalicznego. Ponadto rosn─ůca niepewno┼Ť─ç na rynku sk┼éania┼éa pracowników do poszukiwania zatrudnienia w stabilnej, wiarygodnej instytucji finansowej.

Nordea w Polsce ┼Ťwiadczy us┼éugi na rzecz spó┼éek grupy, dzia┼éaj─ůcych w innych krajach. Przestawienie na zdalny tryb pracy nie by┼éo trudne. Teraz przez Internet przeprowadzane s─ů tak┼╝e  w ca┼éo┼Ťci procesy rekrutacyjne i wdra┼╝anie nowych pracowników co otwiera mo┼╝liwo┼Ť─ç zatrudniania osób mieszkaj─ůcych poza miastem, gdzie firma ma siedzib─Ö.

Co z nami zostanie na dłużej?

Autorzy badania Morgan Phillips Group przyjrzeli si─Ö bli┼╝ej czynnikom, które b─Öd─ů w przysz┼éo┼Ťci odgrywa┼éy najwa┼╝niejsz─ů rol─Ö rynku pracy. Niekwestionowanym zwyci─Özc─ů jest elastyczno┼Ť─ç – wed┼éug 65% respondentów to najbardziej po┼╝─ůdana umiej─Ötno┼Ť─ç. Respondenci ocenili wysoko tak┼╝e wag─Ö umiej─Ötno┼Ťci pos┼éugiwania si─Ö nowoczesnymi technologiami (49%) i szybko┼Ť─ç uczenia si─Ö (46%).

Nie ma powrotu do stanu sprzed pandemii. Wszyscy nauczyli┼Ťmy si─Ö nowych rzeczy i b─Ödziemy oczekiwa─ç wi─Ökszej elastyczno┼Ťci zarówno jako pracodawcy jak i jako pracownicy. Cyfrowe narz─Ödzia, które ju┼╝ opanowali┼Ťmy b─Öd─ů nam dalej towarzyszy┼éy. Nie porzucimy jednak biur. Wed┼éug Aleksandry Rychty hybrydowy styl pracy zostanie tam, gdzie to mo┼╝liwe, a „work-life balance” zast─ůpiony zostanie przez „work-life integration”.

Pandemia udowodni┼éa, ┼╝e pracownicy nie potrzebuj─ů sta┼éej kontroli, by efektywnie wywi─ůzywa─ç si─Ö ze swoich zada┼ä. Micha┼é Wiznerowicz uwa┼╝a, ┼╝e pracodawcy b─Öd─ů teraz w wi─Ökszym stopniu ufa─ç swoim pracownikom i ogranicz─ů mikrozarz─ůdzanie.

Dla firm wywodz─ůcych si─Ö ze Skandynawii spo┼éeczna odpowiedzialno┼Ť─ç jest wa┼╝nym fundamentem dzia┼éalno┼Ťci. Ta odpowiedzialno┼Ť─ç dotyczy tak┼╝e relacji z pracownikiem, twierdzi Aleksandra Kazimierski, Dyrektor Zarz─ůdzaj─ůca Morgan Phillips w Polsce i cz┼éonkini Zarz─ůdu Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.

- Wybuch pandemii by┼é rodzajem testu dla wszystkich organizacji. Zaufanie, bliska i szczera komunikacja w sytuacjach kryzysowych s─ů bezcenne.  Z tego wyj─ůtkowo trudnego sprawdzianu obronn─ů r─Ök─ů wysz┼éy przedsi─Öbiorstwa, które maj─ů tego ┼Ťwiadomo┼Ť─ç. To w tych organizacjach liderzy zespo┼éów byli w stanie skutecznie wesprze─ç swoje zespo┼éy.  Covid-19 udowodni┼é, ┼╝e inwestycje w rozwój pracowników oznaczaj─ů realne korzy┼Ťci dla firm, a kiedy nadchodzi kryzys mog─ů si─Ö okaza─ç kluczowe dla przetrwania przedsi─Öbiorstwa – podsumowuje Aleksandra Kazimierski.

 

Projekt i wykonanie i2D