Autostrady rowerowe - nowy eksperyment transportowy, rozprzestrzenia siÄ™ w Unii Europejskiej, gÅ‚ównie w Danii, Niemczech, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Na przedmieÅ›ciach Kopenhagi, projekt autostrady rowerowej wystartowaÅ‚ w kwietniu 2011 i okazaÅ‚ siÄ™ hitem wÅ›ród mieszkaÅ„ców miasta. WÅ‚adze planujÄ… utworzenie w sumie 28 takich tras.
Dzięki sieci rowerowej Dania oszczędza obecnie ok. 40 mln EUR rocznie na wydatkach zdrowotnych, wydając tylko względnie niewielką sumę pieniędzy na budowę i utrzymanie autostrad.
Lars Gaardhøj, przewodniczÄ…cy Komitetu Åšrodowiska i Zielonego Wzrostu w regionie stoÅ‚ecznym Danii, powiedziaÅ‚ EurActiv, że grupÄ… docelowÄ… dla autostrad rowerowych sÄ… mieszkaÅ„cy, którzy majÄ… ponad pięć kilometrów do pracy lub szkoÅ‚y. Statystycznie, przy dystansach dÅ‚uższych niż pięć kilometrów, ludzie wybierajÄ… tam zazwyczaj inne niż rower Å›rodki transportu, jak autobus lub samochód – wyjaÅ›nia.
Co to jest autostrada rowerowa?
Gaardhøj wytÅ‚umaczyÅ‚, jaka jest różnica miÄ™dzy autostradÄ… a trasÄ… rowerowÄ… – autostrady sÄ… utrzymywane i traktowane priorytetowo, podobnie jak normalne drogi. Oznacza to, że autostrady rowerowe sÄ… w miarÄ™ możliwoÅ›ci proste, dziÄ™ki czemu jeździ siÄ™ po nich szybciej. ZwykÅ‚e trasy rowerowe zazwyczaj meandrujÄ… tak, by siÄ™ wcisnąć w jakiekolwiek miejsce, przez co bywajÄ… dla rowerzystów niewygodne. Autostrady sÄ… ponadto szersze od tradycyjnych tras. BÄ™dÄ… też zimÄ… odÅ›nieżane jak normalne drogi samochodowe.
Autostrady rowerowe - lek na drogą służbę zdrowia
„Wszyscy mówiÄ… o potrzebie stworzenia lepszych tras, lepszego ich oÅ›wietlenia, a także wprowadzenia systemu szybkiego odÅ›wieżania”, mówi Gaardhøj. „I na to reagujemy tworzÄ…c dÅ‚ugie autostrady rowerowe, gdzie można jeździć bezpiecznie w dobrym oÅ›wietleniu, i gdzie wszystkie udogodnienia bÄ™dÄ… pod rÄ™kÄ…”.
Pompki do kóÅ‚ bÄ™dÄ… na przykÅ‚ad dostÄ™pne co 1,5 kilometra. A gdy bÄ™dziemy siÄ™ zbliżać do centrum miasta, Å›wiatÅ‚a drogowe bÄ™dÄ… koordynowane na zasadzie „zielonych fal”, tak by rowerzyÅ›ci, którzy utrzymujÄ… prÄ™dkość co najmniej 20 km/h bÄ™dÄ… napotykali tylko zielone Å›wiatÅ‚a.
Autorzy projektu próbowali wymyÅ›lić sposób na to, jak zachÄ™cić ludzi do jazdy rowerem na dystansach dÅ‚uższych niż pięć kilometrów w ich codziennych podróżach do szkoÅ‚y lub pracy.
Pierwsza autostrada rowerowa, zainaugurowana rok temu, szybko spowodowaÅ‚a 10-proc. wzrost w liczbie dojeżdżajÄ…cych do pracy, którzy wybierajÄ… rower z przedmieść Kopenhagi – dystans to przeciÄ™tnie 15 kilometrów.
Wsparcie UE
Polis, sieć miast i regionów europejskich promujÄ…ca zrównoważony transport, już dawno promowaÅ‚a marsze i rower jako najlepsze sposoby na obniżkÄ™ wydatków na sÅ‚użbÄ™ zdrowia, a także na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza i walkÄ™ z korkami ulicznymi.
Florinda Boschetti, z Polis, nie potrafi znaleźć żadnego wytÅ‚umaczenia dla miast, które nie promujÄ… jazdy rowerem – nawet tych na najbardziej wyboistych terenach. „DziÅ› mamy najróżniejsze rodzaje rowerów. Nawet rowery elektryczne robiÄ… swoje w zachÄ™caniu ludzi do jazdy. SÄ… też dobrym sposobem na zachÄ™cenie starszych do ruchu”, powiedziaÅ‚a Boschetti.
W Kopenhadze Gaardhøj przypisuje dużą część sukcesu autostrad już rozwiniÄ™tej w kraju kulturze rowerowej. Twierdzi jednak, że każde miasto może osiÄ…gnąć podobny sukces przy caÅ‚kiem niewielkim wysiÅ‚ku.
ŹródÅ‚o:
Oficjalny portal EU
www.euractiv.pl/zrownowazony-rozwoj/analizy/autostrady-rowerowe---lek-na...
Zdjęcie:
K.Thye/visitdenmark.com