W Sztokholmie w fazie rozwoju jest obecnie jeden z najwiÄ™kszych projektów infrastrukturalnych w Europie. Projekt i budowa nowej arterii komunikacyjnej wokóÅ‚ stolicy Szwecji to ogromne przedsiÄ™wziÄ™cie, które daje możliwość zaangażowania w realizacjÄ™ wielu miÄ™dzynarodowym firmom.
Obwodnica Sztokholmu - lub Förbifart Stockholm – to nowa trasa dla europejskiej autostrady E4, mijajÄ…cej stolicÄ™ Szwecji. Elementem inwestycji, której wartość opiewa na kwotÄ™ 3,1 mld euro, jest budowa jednego z najdÅ‚uższych tuneli drogowych na Å›wiecie. Celem projektu jest upÅ‚ynnienie ruchu w mieÅ›cie oraz zmniejszenie podatność jego ukÅ‚adu komunikacyjnego na zmiany natężenia ruchu. CaÅ‚a obwodnica ma mieć dÅ‚ugość 21 kilometrów, z czego 18 km przypada na tunele.
Jak przekazaÅ‚ Johan Brantmark, dyrektor projektu w Szwedzkim UrzÄ™dzie Transportu (Trafikverket), plany przejÄ™cia gruntów i pozwolenia Å›rodowiskowe zostaÅ‚y już zatwierdzone przez rzÄ…d a rozpoczÄ™cie gÅ‚ównych prac budowlanych planowane jest na poczÄ…tek wiosny 2016 roku.
Co ważne, być może również dla przedsiÄ™biorstw z Polski, projekt otwiera możliwoÅ›ci wspóÅ‚pracy dla miÄ™dzynarodowych wykonawców i firm budowlanych, z uwagi na siedemnaÅ›cie przetargów które sÄ… zapisane w projekcie tej ogromnej inwestycji.
Johan Brantmark wyjaÅ›niÅ‚, że zagraniczne firmy sÄ… zaproszone do skÅ‚adania ofert w zakresie prac budowlanych, w tym dotyczÄ…cych tuneli, które wedÅ‚ug przewidywaÅ„ pochÅ‚onÄ… koszty w wysokoÅ›ci 2 mld euro w ciÄ…gu najbliższych dwóch lat.
Jak dodaÅ‚ Johan Brantmark, obwodnica Sztokholmu nie jest jedynym dużym projektem infrastrukturalnym w stolicy Szwecji, która w ostatnich latach doÅ›wiadczyÅ‚a prawdziwej rewolucji transportowej.
PotencjaÅ‚ inwestycyjny regionu sztokholmskiego wzrósÅ‚ w przeciÄ…gu ostatniego roku o 16 miliardów euro, i teraz ma wartość ponad 100 miliardów euro do 2021 roku. GÅ‚ówne czynniki tego imponujÄ…cego wzrostu potencjaÅ‚u, prócz nowej obwodnicy, to 180 tysiÄ™cy nowych mieszkaÅ„ do 2030 roku i rozbudowa sieci metra.
Obwodnica Sztokholmu – podstawowe dane:
• DÅ‚ugość: 21 km
• DÅ‚ugość gÅ‚ównego tunelu: 2x18 km
• Ilość pasów: 3 pasy ruchu w każdym kierunku, w dwóch oddzielnych rurach tunelowych
• Ilość wÄ™zÅ‚ów drogowych: 6
• Powierzchnia gÅ‚ównego mostu autostrady : 24 000 m2
• Czas budowy: okoÅ‚o 10 lat
• Koszt budowy (wg cen z 2009 roku): 3,1 mld euro
Film obrazujący postęp prac przy projekcie dostępny na stronie internetowej Szwedzkiego Urzędu Transportu: www.trafikverket.se
ŹródÅ‚o: www.swedishwire.com
Zdjęcie: Trafikverket (Szwedzki Urząd Transportu)