Pierwszy na Å›wiecie zasilany elektrycznie samochodowo-pasażerski prom Ampere, rozpoczÄ…Å‚ sÅ‚użbÄ™ w Norwegii. NapÄ™dzany dwoma elektrycznymi silnikami prom obsÅ‚uguje w ciÄ…gu dnia 34 rejsy pomiÄ™dzy fiordami. Każdy silnik jest zasilany przez baterie litowo-jonowe, Å‚adowane każdorazowo w porcie podczas embarkacji samochodów i pasażerów.
Nowoczesny prom w trakcie caÅ‚ej trasy zużywa jedynie 150kWh, co odpowiada trzem dniom poboru energii elektrycznej przez standardowe norweskie gospodarstwo domowe. Dla porównania, konwencjonalne promy potrzebujÄ… okoÅ‚o miliona litrów oleju napÄ™dowego i pochÅ‚aniajÄ… nawet do 60% wiÄ™cej kosztów z tytuÅ‚u obsÅ‚ugi. Na tym samym dystansie emitujÄ… one również 2680 ton dwutlenku wÄ™gla i 37 ton tlenku azotu w ciÄ…gu roku.
Silniki elektryczne nie powodujÄ… haÅ‚asu i jako bezemisyjne korzystajÄ… z energii elektrycznej wytwarzanej przez lokalne elektrownie wodne. KadÅ‚ub promu zostaÅ‚ również zaprojektowany tak, aby zmniejszyć osadzanie czÄ…stek wÄ™gla i zwiÄ™kszyć efektywność energetycznÄ…. Wykonany jest wyłącznie z aluminium, co pozwoliÅ‚o zmniejszyć jego wagÄ™ o poÅ‚owÄ™ w porównaniu do konstrukcji stalowej. Aluminium jest odporne na rdzÄ™ i wymaga znacznie mniej konserwacji, przez co obniżeniu ulegajÄ… koszty eksploatacji.
Ta nowoczesna technologia zostaÅ‚a opracowana wspólnie przez firmÄ™ Siemens i norweskÄ… stoczniÄ™ Fjellstrand.
ŹródÅ‚o: www.norwaynews.com
Zdjęcie: Innovation Norway