Dania już drugi rok z rzędu jest najlepszym krajem Unii Europejskiej pod względem korzystania z cyfrowych technologii – wynika z opublikowanego właśnie najnowszego raportu na temat wskaźnika gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Komisji Europejskiej (Digital Economy and Society Index - DESI).
Indeks ten pokazuje, że od ogłoszenia przez Komisję w ubiegłym roku strategii jednolitego rynku cyfrowego państwa UE poczyniły w postępy w takich dziedzinach jak łączność, umiejętności cyfrowe i usługi publiczne.
Od ubiegłego roku, kiedy to Komisja Europejska rozpoczęła realizację strategii jednolitego rynku cyfrowego, państwa UE poczyniły postępy w różnych dziedzinach – od łączności i umiejętności cyfrowych po usługi publiczne. Opublikowane dane pokazują pewną poprawę sytuacji, ale i spowolnienie tempa postępów. Wskazują konieczność działania zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym, aby usunąć przeszkody, które uniemożliwiają państwom członkowskim UE pełne wykorzystanie możliwości epoki cyfrowej.
Indeks prezentuje informacje odnoszące się do poszczególnych krajów unijnych i dotyczące łączności (powszechności, szybkości i przystępności cenowej sieci szerokopasmowych), umiejętności korzystania z Internetu, stopnia wykorzystania jego możliwości (w zakresie np. czerpania wiadomości lub dokonywania zakupów) oraz stopnia zaawansowania kluczowych technologii cyfrowych (faktur elektronicznych, e-handlu czy usług w tzw. „chmurze”) i cyfrowych usług publicznych, takich jak e-administracja i e-zdrowie – podaje raport KE.
Najwyższe wskaźniki zaawansowania cyfrowych technologii notuje Dania (0,68 w skali od 0 do 1), Holandia (0,673) oraz Szwecja (0,672). Finlandia, ze wskaźnikiem na poziomie 0,669 zajmuje czwartą pozycję.
Wskaźnik dla Polski osiągnął wartość 0,43, co oznacza pozycję 22. rankingu i jednocześnie siódmą od końca listy (przed Cyprem, Węgrami, Włochami, Grecją, Bułgarią – i wreszcie – ostatnią na liście Rumunią).
Średnia wartość wskaźnika dla całej Unii to 0,52.
Digital Economy and Society Index - pierwsza "dziesiątka" krajów UE (wraz z wartością wskaźnika DESI):
1. Dania (0,68)
2. Holandia (0,673)
3. Szwecja (0,672)
4. Finlandia (0,669)
5. Belgia (0,63)
6. Wielka Brytania (0,61)
7. Estonia (0,59)
8. Irlandia (0,59)
9. Niemcy (0,57)
10. Luksemburg (0,57)
Raport wykazał między innymi, że 88 procent duńskich internautów wykorzystuje internet do spraw związanych z bankowością on-line, a 82 procent dokonuje zakupów w sieci.
Pozostałe wnioski:
• Aby UE znalazła się w światowej czołówce, musimy działać: po raz pierwszy Komisja porównuje UE do niektórych spośród najbardziej zaawansowanych cyfrowo krajów świata (Japonii, USA i Korea Południowej). Pełny raport na temat nowego międzynarodowego indeksu cyfrowego będzie dostępny w połowie marca 2016 r., jednak wstępne wyniki wskazują na to, że państwa UE, które zajmują pierwsze miejsca w rankingu DESI, należą także do globalnych liderów technologii cyfrowych. Aby jednak znaleźć się w tym gronie jako całość, Unia musi znacznie poprawić swoje rezultaty.
• Łączność lepsza, ale niewystarczająca w dłuższej perspektywie: 71 procent europejskich gospodarstw domowych ma dostęp do szybkiego szerokopasmowego internetu (co najmniej 30 Mb/s), podczas gdy w ubiegłym roku wskaźnik ten wynosił 62 procent. UE jest na właściwej ścieżce, by do 2020 r. zapewnić sobie zasięg internetu na całym terytorium. Liczba użytkowników mobilnych usług szerokopasmowych szybko wzrasta: w 2014 r. na 100 Europejczyków przypadały 64 abonamenty, dziś – już 75. UE musi być gotowa, by zaspokoić przyszłe potrzeby i zapewnić sieci nowej generacji (5G). Komisja przedstawi zatem przegląd unijnego prawa telekomunikacyjnego w kontekście wyzwań związanych z technologiami i z rynkiem.
• Konieczność poprawy umiejętności cyfrowych: liczba absolwentów kierunków ścisłych, technicznych, inżynierskich i matematycznych w UE nieznacznie wzrosła, jednak prawie połowa Europejczyków (45 procent) nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych (korzystanie ze skrzynki e-mailowej bądź edytora tekstu lub instalowanie nowych urządzeń). Jeszcze w tym roku w ramach unijnego programu na rzecz umiejętności Komisja zajmie się kwestią umiejętności cyfrowych i szkoleniami w tej dziedzinie.
• Handel elektroniczny, niewykorzystane możliwości dla mniejszych przedsiębiorstw: 65 procent europejskich użytkowników internetu dokonuje w nim zakupów, ale tylko 16 procent MŚP prowadzi sprzedaż internetową, zaś mniej niż połowa tych ostatnich sprzedaje towary lub usługi ponad granicami (7,5 procent). Chcąc to zmienić, Komisja zaproponowała w grudniu przepisy dotyczące umów cyfrowych, aby lepiej chronić konsumentów kupujących w internecie i pomóc przedsiębiorstwom w zwiększeniu sprzedaży internetowej. W maju Komisja przedstawi pakiet ustawodawczy, który ma dać nowy impuls do rozwoju handlu elektronicznego. Będzie on obejmował środki dotyczące nieuzasadnionego blokowania geograficznego, działania zwiększające przejrzystość rynków transgranicznego doręczania paczek oraz poprawiające egzekwowanie unijnego prawa konsumenckiego ponad granicami.
• Więcej usług publicznych funkcjonuje w internecie, ale nie są one dostatecznie wykorzystywane: wskaźniki dowodzą, że organy publiczne oferują coraz więcej usług w internecie, np. umożliwiając zgłaszanie tą drogą nowego miejsca zamieszkania, urodzenia dziecka lub innych ważnych zdarzeń. Nie zmienia się jednak liczba użytkowników internetu, którzy kontaktują się w ten sposób z administracją publiczną (32 procent).
Raport dostępny na stronie Komisji Europejskiej >>>
Źródła: europa.eu i www.thelocal.dk
Zdjęcie: Europa.eu