Agencja informacyjna NTB podaÅ‚a, że zarzÄ…dzajÄ…ca lotniskami firma Avinor chce, by Norwegia staÅ‚a siÄ™ pierwszym krajem, w którym samoloty o napÄ™dzie elektrycznym bÄ™dÄ… miaÅ‚y znaczÄ…cy udziaÅ‚ w rynku lotniczym.
Samolot Alpha Electro G2, którego budowÄ™ zlecono sÅ‚oweÅ„skiej firmie Pipistrel, bÄ™dzie wykorzystywany przede wszystkim do celów pokazowych.
Ma mieć zasiÄ™g 130 kilometrów i unosić siÄ™ w powietrzu maksymalnie przez godzinÄ™.
Jego odbiór zaplanowany jest na maj 2018 roku.
Avinor znalazÅ‚ partnera do inwestycji w nowy samolot – jest nim Norges Luftsportforbund (Norweska Federacja Sportu Powietrznego).
Firma zarzÄ…dzajÄ…ca wiÄ™kszoÅ›ciÄ… cywilnych lotnisk w Norwegii twierdzi, że wizja komercyjnych lotów odbywanych przez elektryczne samoloty może siÄ™ urzeczywistnić już w roku 2030.
– Elektryczne samoloty doprowadzÄ… do poważnej zmiany wpÅ‚ywu branży lotniczej na Å›rodowisko. Poza tym latanie stanie siÄ™ taÅ„sze, ponieważ koszty eksploatacji wielu modeli samolotów obniżą siÄ™ –powiedziaÅ‚ agencji NTB dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Avinor Dag Falk-Petersen.
Avinor pracuje obecnie nad zapewnieniem Norwegii czoÅ‚owej roli w branży elektrycznego lotnictwa i nawiÄ…zaÅ‚a partnerskÄ… wspóÅ‚pracÄ™ z innowacyjnymi firmami technologicznymi.
– Gdy pojawi siÄ™ pierwszy norweski samolot elektryczny, dowiedziemy, że ta zmiana nie jest wizjÄ… odlegÅ‚ej przyszÅ‚oÅ›ci – powiedziaÅ‚ agencji NTB minister transportu Ketil Solvik-Olsen.
ŹródÅ‚o: www.thelocal.no