Duńskie promy na zielonej fali 2-01-2018

W czasach gdy duÅ„ska branża energetyczna przestawia siÄ™ na zielone źródÅ‚a energii, przewoźnicy promowi nie chcÄ… pozostawać w tyle. HH Ferries Group, operator promów pÅ‚ywajÄ…cych miÄ™dzy miastami Helsingør (Dania) i  Helsingborg (Szwecja), zrobiÅ‚ ze swojego „Tycho Brahe” najwiÄ™kszy na Å›wiecie prom o napÄ™dzie elektrycznym.

„Tycho Brahe” nie jest jedynym przejawem ekologicznego trendu w żegludze. Promy kursujÄ…ce miÄ™dzy DaniÄ… a Niemcami na trasie Gedser–Rostock zostaÅ‚y wyposażone w napÄ™d hybrydowy, podobnie jak promy pasażerskie pÅ‚ywajÄ…ce miÄ™dzy wyspÄ… Venø a lÄ…dem.

Spodziewam siÄ™, że w nieodlegÅ‚ej przyszÅ‚oÅ›ci pojawi siÄ™ wiÄ™cej promów o napÄ™dzie elektrycznym i hybrydowym. Już teraz jesteÅ›my Å›wiadkami szybkiego postÄ™pu technologicznego, ale Dania i Europa muszÄ… nadal inwestować w innowacyjne rozwiÄ…zania – powiedziaÅ‚ Jakob Ullegård z Danske Rederier, branżowej organizacji duÅ„skich armatorów.
Z prostych obliczeÅ„ wynika, że elektryczne promy zdolne pÅ‚ywać po naÅ‚adowaniu baterii od 45 minut do póÅ‚torej godziny mogÄ… obsÅ‚użyć od 20 do 40 procent ruchu promowego w kraju – oceniÅ‚ Morten Stryg z DuÅ„skiego Towarzystwa Energetycznego.

Największy na świecie prom elektryczny

DziÄ™ki spadkowi cen baterii i zniesieniu dodatkowych opÅ‚at od przedsiÄ™biorstw użytecznoÅ›ci publicznej doliczanych do rachunków za energiÄ™ oraz zmniejszeniu opÅ‚at za elektryczność pobieranych od wiÄ™kszych jednostek pÅ‚ywajÄ…cych wzrosÅ‚o zainteresowanie przestawieniem promów na nowe metody zasilania.

W czasie zorganizowanego przez DuÅ„skie Towarzystwo Energetyczne i Danske Rederier spotkania poÅ›wiÄ™conego tej kwestii poruszono wiele praktycznych kwestii i wskazano wyzwania stojÄ…ce przed branżą transportu promowego. Dyskutowano nad tym, czy najwiÄ™ksze znaczenie majÄ… w tym kontekÅ›cie duże promy, takie jak „Tycho Brahe”, czy też jednostki mniejsze, takie jak pÅ‚ywajÄ…ca do Søby na wyspie Ærø „Ellen”, oraz autobusy portowe.
Wprawdzie „Tycho Brahe” pÅ‚ywa już z napÄ™dem elektrycznym, ale nie dziaÅ‚a to jeszcze tak, jak byÅ›my chcieli – powiedziaÅ‚ Jens Ole Hansen z HH Ferries Group.
Hansen dodaÅ‚, że kluczem do sukcesu jest doprowadzenie do tego, by Å‚adowanie baterii odbywaÅ‚o siÄ™ możliwie najszybciej. W portach w Helsingør w Danii i w Helsingborgu w Szwecji „Tycho Brahe” może w ciÄ…gu 5 lub 10 minut pobrać ogromnÄ… porcjÄ™ energii, ale wciąż potrzeba wiele pracy, by za pomocÄ… specjalnego ramienia podÅ‚Ä…czyć prom do sieci elektrycznej.
PodÅ‚Ä…czenie udaje siÄ™ w 90 procentach przypadków, ale dopóki nie osiÄ…gniemy 100 procent udanych podÅ‚Ä…czeÅ„, bÄ™dziemy musieli czÄ™sto stosować napÄ™d hybrydowy – wyjaÅ›niÅ‚ Jens Ole Hansen.

Jego firma HH Ferries pracuje obecnie, korzystajÄ…c z funduszy europejskich, nad przestawieniem na napÄ™d elektryczny promu „Aurora”.

ŹródÅ‚o: stateofgreen.com
Zdjęcie: absfreepic.com

Projekt i wykonanie i2D