Nowy raport rowerowy – w śródmieściu Kopenhagi rowerów jest więcej niż samochodów 8-01-2018

Z nowego raportu rowerowego za rok 2016 wynika, że rower jest wciąż ulubionym Å›rodkiem transportu pracujÄ…cych i uczÄ…cych siÄ™ mieszkaÅ„ców Kopenhagi. Od 2014 roku Å‚Ä…czna liczba kilometrów przejechanych rowerami w przeciÄ™tnym dniu roboczym wzrosÅ‚a z 1,34 to 1,4 miliona. Liczba rowerzystów w Å›ródmieÅ›ciu przekroczyÅ‚a liczbÄ™ samochodów.

WÅ‚adze Kopenhagi dążą do tego, by w 2025 roku liczba osób dojeżdżajÄ…cych rowerem do pracy lub szkoÅ‚y wzrosÅ‚a z obecnych 41 do 50 procent. WÅ›ród mieszkaÅ„ców Kopenhagi 62 procent dojeżdża do pracy lub szkoÅ‚y rowerem, a tylko 9 procent samochodem.

Inwestycje w infrastrukturę rowerową opłaciły się

Od 2004 roku miasto Kopenhaga, prywatne fundacje oraz rzÄ…d Danii zainwestowaÅ‚y 2 miliardy koron w rowerowÄ… infrastrukturÄ™, czyli w mosty, parkingi i inne udogodnienia. Inwestycje te zachÄ™ciÅ‚y kolejne osoby do wyboru roweru jako Å›rodka transportu. MieszkaÅ„cy Kopenhagi sÄ… coraz bardziej zadowoleni z tego, że staje siÄ™ ona rowerowym miastem. W 2016 roku satysfakcjÄ™ z tego powodu wyrażaÅ‚o 97 procent z nich (w porównaniu do 83 procent w roku 2006).

Optymalizacja czasu przejazdu

Na decyzjÄ™ o wyborze roweru wielki wpÅ‚yw ma czas podróży. Dlatego wÅ‚adze miasta wciąż pracujÄ… nad optymalizacjÄ… systemu sygnaÅ‚ów kierujÄ…cych ruchem i tworzeniem skrótów dla rowerzystów. Dobrym przykÅ‚adem sÄ… Å‚Ä…czÄ…ce różne części Kopenhagi liczne mosty rowerowe. Z raportu rowerowego za rok 2016 wynika, że na wszystkich Å›ródmiejskich mostach intensywność ruchu rowerowego wzrosÅ‚a. Przez sÅ‚ynny most zwany Rowerowym Wężem przejeżdża dziennie okoÅ‚o 20 700 rowerzystów.

Przyszłość rowerowego miasta
Kopenhaga szybko siÄ™ rozwija, a rosnÄ…ca liczba mieszkaÅ„ców oznacza konieczność nieustannej pracy nad nad optymalizacjÄ… przepustowoÅ›ci dróg. Przewiduje siÄ™, że w latach 2014–2025 natężenie ruchu rowerowego wzroÅ›nie o 25 procent, a w godzinach szczytu nawet o 36 procent.
Å»eby poradzić sobie z coraz wiÄ™kszÄ… liczbÄ… rowerzystów, wÅ‚adze miasta opracowaÅ‚y na lata 2017–2025 plan priorytetu szlaków rowerowych. ZostaÅ‚y w nim wskazane ulice wymagajÄ…ce stworzenia Å›cieżek rowerowych lub innych udogodnieÅ„.

Cel, jakim jest zwiÄ™kszenie do 2025 roku udziaÅ‚u ruchu rowerowego do 50 procent, pozostaje wciąż osiÄ…galny, ale wymaga ciężkiej pracy. W ostatnich latach skupiono siÄ™, ze Å›wietnymi rezultatami, na wspomaganiu go w centrum miasta. Jednak na jego obrzeżach sytuacja wyglÄ…da caÅ‚kiem inaczej. Od 2007 roku liczba rowerzystów przekraczajÄ…cych granice Kopenhagi spadÅ‚a o 16 procent.

Å»eby osiÄ…gnąć wyznaczony cel do 2025 roku, trzeba skÅ‚onić do przesiadki na rowery dojeżdżajÄ…cych do pracy lub szkoÅ‚y mieszkaÅ„ców przedmieść. Może w tym pomóc stworzenie zaplanowanej już sieci rowerowych autostrad, które majÄ… mieć Å‚Ä…cznie 500 kilometrów, z czego ponad 200 kilometrów ma już zagwarantowane finansowanie.

ŹródÅ‚o: stateofgreen.com

Projekt i wykonanie i2D