Norwegia – ponad połowa nowych aut ma napęd elektryczny 12-01-2018

Samochody elektryczne lub hybrydowe stanowiły ponad połowę nowych aut sprzedanych w zeszłym roku w Norwegii. Te oficjalnie dane potwierdzają, że Norwegia odgrywa pionierską rolę w uwalnianiu transportu od paliw kopalnych i jest pod tym względem światowym liderem.
Norweska Federacja Drogowa (OFV) podaje, że zeroemisyjne w pełni elektryczne samochody oraz nieliczne wciąż samochody o napędzie wodorowym stanowiły w 2017 roku 20,9 procent wszystkich sprzedanych aut, a samochody hybrydowe aż 31,3 procent (w tym 18,4 procent aut hybrydowych ładowanych z sieci).

Liczby te oznaczajÄ… wzrost w stosunku do roku poprzedniego, w którym udziaÅ‚ samochodów zeroemisyjnych i hybrydowych wynosiÅ‚ odpowiednio 15,7 i 24,5 procent.

Norwegia bÄ™dÄ…ca najwiÄ™kszym producentem ropy naftowej w zachodniej Europie wyznaczyÅ‚a sobie ambitny cel – od 2025 roku wszystkie nowe samochody trafiajÄ…ce na krajowy rynek majÄ… speÅ‚niać warunek zerowej emisji. W odróżnieniu od wÅ‚aÅ›cicieli aut dieslowskich i benzynowych, które sÄ… obÅ‚ożone wysokimi podatkami, kierowcy decydujÄ…cy siÄ™ na samochód elektryczny korzystajÄ… z ulg podatkowych, dziÄ™ki którym nie pÅ‚acÄ… za niego wiele. Poza tym majÄ… rozmaite przywileje, takie jak zwolnienie z opÅ‚at przy wjeździe do miast, na promach i parkingach oraz przy Å‚adowaniu baterii na stacjach publicznych, a także prawo do jazdy po pasach dla autobusów.

WÅ‚adze planujÄ… stopniowo ograniczać te przywileje, których koszty sÄ… zdaniem krytyków za duże. W zeszÅ‚ym roku prawicowy rzÄ…d próbowaÅ‚ zlikwidować zwolnienia podatkowe dotyczÄ…ce dużych i luksusowych elektrycznych sedanów zwane „podatkiem Tesli”, ale z powodu sprzeciwu centrowego koalicjanta zostaÅ‚ zmuszony do wycofania siÄ™ z tego pomysÅ‚u. 

Norweskie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych przyjęło te nowe dane z satysfakcjÄ…, wciąż jednak przypominajÄ…c o potrzebie zachÄ™t ze strony paÅ„stwa.
Cel wyznaczony na rok 2025 jest ambitny – powiedziaÅ‚a jego sekretarz generalna Christina Bu – W ciÄ…gu siedmiu lat zamierzamy przejść od udziaÅ‚u w rynku wynoszÄ…cego dziÅ› 21 procent do 100 procent, co znaczy, że wciąż mamy przed sobÄ… dalekÄ… drogÄ™, nawet jeÅ›li zmierzamy we wÅ‚aÅ›ciwym kierunku i uznajemy, że postÄ™p osiÄ…gniÄ™ty w stosunku do 2016 roku jest satysfakcjonujÄ…cy.

Bu dodaÅ‚a, że zainteresowanie elektrycznymi i hybrydowymi autami jest spore, czego dowodzi dÅ‚uga lista oczekujÄ…cych klientów, ale producenci nie nadążajÄ… za popytem – czas oczekiwania jest dÅ‚ugi, a dostÄ™pnych modeli jest niewiele.

ŹródÅ‚o: www.thelocal.no
Zdjęcie: pixabay.com

Projekt i wykonanie i2D