Norwegia zamierza do 2040 roku wprowadzi─ç nap─Öd elektryczny do samolot├│w obs┼éuguj─ůcych loty kr├│tkodystansowe 30-01-2018

Norweska edycja portalu The Local donosi, ┼╝e przedstawiciel zarz─ůdzaj─ůcej norweskimi lotniskami firmy Avinor o┼Ťwiadczy┼é, i┼╝ do 2040 roku wszystkie norweskie samoloty lataj─ůce na krótkich trasach powinny zosta─ç wyposa┼╝one w nap─Öd wy┼é─ůcznie elektryczny. Ma to potwierdzi─ç pozycj─Ö Norwegii jako pioniera w dziedzinie elektryfikacji transportu.

Avinor, publiczny operator norweskich lotnisk, „zamierza jako pierwszy na ┼Ťwiecie” wprowadzi─ç elektryczny nap─Öd do transportu lotniczego, jak oznajmi┼é   Dag Falk-Petersen, dyrektor agencji AFP.

Uwa┼╝amy, ┼╝e loty trwaj─ůce do pó┼étorej godziny mog─ů by─ç realizowane przez samoloty nap─Ödzane wy┼é─ůcznie elektryczno┼Ťci─ů – o┼Ťwiadczy┼é Falk-Petersen, zauwa┼╝aj─ůc, ┼╝e w ten sposób b─Ödzie mo┼╝na  obs┼éu┼╝y─ç wszystkie trasy krajowe oraz loty do stolic s─ůsiednich krajów skandynawskich.
Avinor planuje w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci og┼éosi─ç przetarg maj─ůcy na celu przetestowanie komercyjnych lotów elektrycznego samolotu z 19 miejscami, które mia┼éby si─Ö rozpocz─ů─ç w 2025 roku.

Norwegia, najwi─Ökszy dostawca ropy naftowej i gazu w zachodniej Europie, jest paradoksalnie liderem w dziedzinie elektrycznego transportu.
Po norweskich drogach je┼║dzi procentowo wi─Öcej elektrycznych samochodów ni┼╝ w jakimkolwiek innym kraju ┼Ťwiata, a pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowi┼éy ponad po┼éow─Ö samochodów zarejestrowanych w 2017 roku.
Kiedy zrealizujemy nasz cel, podró┼╝e powietrzne przestan─ů by─ç zagro┼╝eniem dla klimatu. To b─Ödzie rozwi─ůzanie problemu – powiedzia┼é Falk-Petersen.
Wed┼éug oficjalnych statystyk krajowy transport lotniczy odpowiada za 2,4 procent norweskiej emisji gazów cieplarnianych, a ruch mi─Ödzynarodowy za ponad dwukrotnie wi─Öcej.

Jak zapowiedzia┼é Falk-Petersen, elektryczne samoloty b─Öd─ů co najmniej o po┼éow─Ö cichsze i ta┼äsze w eksploatacji.
Zanim jednak ten cel zostanie osi─ůgni─Öty, trzeba b─Ödzie korzysta─ç z rozwi─ůza┼ä przej┼Ťciowych, czyli ze stosowania biopaliw oraz nap─Ödu hybrydowego.
Badania nad rentowno┼Ťci─ů elektrycznych samolotów prowadz─ů równie┼╝ Boeing i Airbus.

W zesz┼éym roku Airbus zarzuci┼é prace nad samolotem o nap─Ödzie wy┼é─ůcznie elektrycznym i postanowi┼é skupi─ç si─Ö nad projektem modelu hybrydowego, nawi─ůzuj─ůc w tym celu wspó┼éprac─Ö z brytyjskim  producentem silników Rolls Royce'em i niemieck─ů grup─ů przemys┼éow─ů Siemens. Pierwszy lot jest przewidywany na rok 2020.
Z kolei Zunum Aero, start-up finansowany cz─Ö┼Ťciowo przez Boeinga, planuje wprowadzi─ç na rynek hybrydowy samolot w roku 2022.

┼╣ród┼éo: www.thelocal.no
Zdj─Öcie: absfreepic.com

 

Projekt i wykonanie i2D