Norwegia zamierza do 2040 roku wprowadzić napęd elektryczny do samolotów obsługujących loty krótkodystansowe 30-01-2018

Norweska edycja portalu The Local donosi, że przedstawiciel zarzÄ…dzajÄ…cej norweskimi lotniskami firmy Avinor oÅ›wiadczyÅ‚, iż do 2040 roku wszystkie norweskie samoloty latajÄ…ce na krótkich trasach powinny zostać wyposażone w napÄ™d wyÅ‚Ä…cznie elektryczny. Ma to potwierdzić pozycjÄ™ Norwegii jako pioniera w dziedzinie elektryfikacji transportu.

Avinor, publiczny operator norweskich lotnisk, „zamierza jako pierwszy na Å›wiecie” wprowadzić elektryczny napÄ™d do transportu lotniczego, jak oznajmiÅ‚   Dag Falk-Petersen, dyrektor agencji AFP.

Uważamy, że loty trwajÄ…ce do póÅ‚torej godziny mogÄ… być realizowane przez samoloty napÄ™dzane wyÅ‚Ä…cznie elektrycznoÅ›ciÄ… – oÅ›wiadczyÅ‚ Falk-Petersen, zauważajÄ…c, że w ten sposób bÄ™dzie można  obsÅ‚użyć wszystkie trasy krajowe oraz loty do stolic sÄ…siednich krajów skandynawskich.
Avinor planuje w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci ogÅ‚osić przetarg majÄ…cy na celu przetestowanie komercyjnych lotów elektrycznego samolotu z 19 miejscami, które miaÅ‚by siÄ™ rozpocząć w 2025 roku.

Norwegia, największy dostawca ropy naftowej i gazu w zachodniej Europie, jest paradoksalnie liderem w dziedzinie elektrycznego transportu.
Po norweskich drogach jeździ procentowo wiÄ™cej elektrycznych samochodów niż w jakimkolwiek innym kraju Å›wiata, a pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiÅ‚y ponad poÅ‚owÄ™ samochodów zarejestrowanych w 2017 roku.
Kiedy zrealizujemy nasz cel, podróże powietrzne przestanÄ… być zagrożeniem dla klimatu. To bÄ™dzie rozwiÄ…zanie problemu – powiedziaÅ‚ Falk-Petersen.
WedÅ‚ug oficjalnych statystyk krajowy transport lotniczy odpowiada za 2,4 procent norweskiej emisji gazów cieplarnianych, a ruch miÄ™dzynarodowy za ponad dwukrotnie wiÄ™cej.

Jak zapowiedział Falk-Petersen, elektryczne samoloty będą co najmniej o połowę cichsze i tańsze w eksploatacji.
Zanim jednak ten cel zostanie osiągnięty, trzeba będzie korzystać z rozwiązań przejściowych, czyli ze stosowania biopaliw oraz napędu hybrydowego.
Badania nad rentownoÅ›ciÄ… elektrycznych samolotów prowadzÄ… również Boeing i Airbus.

W zeszÅ‚ym roku Airbus zarzuciÅ‚ prace nad samolotem o napÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym i postanowiÅ‚ skupić siÄ™ nad projektem modelu hybrydowego, nawiÄ…zujÄ…c w tym celu wspóÅ‚pracÄ™ z brytyjskim  producentem silników Rolls Royce'em i niemieckÄ… grupÄ… przemysÅ‚owÄ… Siemens. Pierwszy lot jest przewidywany na rok 2020.
Z kolei Zunum Aero, start-up finansowany częściowo przez Boeinga, planuje wprowadzić na rynek hybrydowy samolot w roku 2022.

ŹródÅ‚o: www.thelocal.no
Zdjęcie: absfreepic.com

Projekt i wykonanie i2D