Na duńskie drogi zostanie wylany nowy asfalt przyjazny klimatowi 12-12-2019

Od 2020 roku do budowy nowych powierzchni duńscy podwykonawcy będą używać jedynie przyjaznego dla klimatu asfaltu.

Po testach wykonanych na czterech duńskich autostradach, rząd podjął decyzję o zwiększeniu wykorzystania nowego ekologicznego asfaltu. Jak donosi portal Ingeniøren, projekt miał na celu opracowanie nowego rodzaju nawierzchni, który pozwoli zmniejszyć opór toczenia opon o co najmniej 6,5 proc. i tym samym w znacznym stopniu przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2.

Na obecnym etapie projekt otrzymał dofinansowanie na przyszły rok, ale Duńska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że jego kontynuacja pozwoli zmniejszyć emisję CO2 z ruchu drogowego o 182 0000 ton pomiędzy 2020 a 2030 rokiem. Co więcej, gdyby zastąpić tradycyjny asfalt nową przyjazną dla środowiska powierzchnią do 2037 roku emisję CO2 można by zmniejszyć o
616 000 ton.

Asfalt przyjazny dla klimatu jest o 10 procent droższy

W ciągu najbliższych 10 lat koszt związany z zastąpieniem tradycyjnego asfaltu powierzchnią nowego typu ma wynieść 35,3 mln euro przy założeniu, że będzie ona używana za każdym razem, gdy duńska droga będzie przebudowywana. Oznacza to, że wykorzystanie nowego asfaltu będzie droższe o blisko 10 proc.

Jednak według duńskiego Ministerstwa Transportu i Mieszkalnictwa zysk netto za każde euro zainwestowane w asfalt przyjazny środowisku wynosi od 1,4 do 2,9 euro w uzyskanych efektach, obejmujących redukcję hałasu, mniejsze zanieczyszczenie i zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2.

Nowy rodzaj asfaltu jest efektem projektu badawczego „Rose”, opracowanego przez Uniwersytet w Roskilde, Duński Uniwersytet Techniczny ( DTU ) oraz Duńską Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych przy udziale grupy prywatnych firm. Projekt obejmował badania, rozwój i wdrażanie nowego rodzaju nawierzchni i wykazał, że przyjazny dla klimatu asfalt jest równie trwały, co inne, stosowane obecnie przez Duńską Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych, rodzaje powierzchni.

Pierwsze kilometry ekologicznych nawierzchni powstały w latach 2012-2014. Łącznie wylano wówczas 40 km ekologicznego asfaltu. Za produkcję asfaltu na szeroką skalę oraz za wylanie go na duńską autostradę M30 odpowiedzialna była spółka NCC. Duńska firma również w Polsce zaangażowana była w projekty drogowe o strategicznym znaczeniu. W okresie boomu na inwestycje drogowe w Polsce, NCC zaangażowana była w budowę kluczowej dla polskiej infrastruktury drogowej autostrady A2. 

Zdjęcie: Pixabay

Projekt i wykonanie i2D