Branża gier komputerowych traktowana poważnie w Finlandii
WÅ›ród przedsiÄ™biorców dziaÅ‚ajÄ…cych w sektorze gier komputerowych w Finlandii powszechne staje siÄ™ przekonanie, że bezpowrotnie minęły już czasy, w których projektanci gier tworzyli wyłącznie z myÅ›lÄ… o osobach zainteresowanych rozrywkÄ…. Profil przeciÄ™tnego gracza ulega bowiem znaczÄ…cej dywersyfikacji w wyniku szybkiego wchodzenia na rynek innowacji niosÄ…cych pozytywny przekaz z dziedziny szeroko pojÄ™tego nauczania.
Przekonanie o takim rozwoju wydarzeÅ„ w branży gier komputerowych doprowadziÅ‚o do stworzenia klastra o nazwie „Serious Gaming Cluster Finland”, który zrzesza dziaÅ‚ajÄ…ce w myÅ›l takiej idei start-upy i firmy oraz stanowi jednoczeÅ›nie oferujÄ…cÄ… wsparcie, biznesowÄ… spoÅ‚eczność.
„W tym kontekÅ›cie przymiotnik 'poważny’ [ang. - serious] odnosi siÄ™ do gier lub zaprojektowanych przeżyć, które można wykorzystać do nauki, szkoleÅ„, dziaÅ‚alnoÅ›ci aktywizacyjnej, zwiÄ™kszania Å›wiadomoÅ›ci, stymulacji, inspirowania zmian, komunikowania idei oraz opowiadania historii", wyjaÅ›nia Matti Kuha, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy klastra . „Poważne gry to trend zdobywajÄ…cy coraz wiÄ™kszÄ… popularność na caÅ‚ym Å›wiecie, a w Finlandii mamy szczególnie duże szanse, aby na tym obszarze zaistnieć".
PomysÅ‚ na utworzony w 2013 roku klaster byÅ‚ prosty: zgromadzić podmioty branży, dzielić siÄ™ wiedzÄ…, nawiÄ…zywać kontakty i tworzyć produkty, które w koÅ„cu rozwinÄ… lokalnÄ… scenÄ™ gier jako caÅ‚ość i przyniosÄ… korzyÅ›ci wszystkim zaangażowanym stronom.
„Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że poważne gry w najbliższych latach stanÄ… siÄ™ bardzo popularne”, mówi Kuha. „My chcemy pomóc naszym odbiorcom zrozumieć to już teraz oraz wykorzystać otwartość i atmosferÄ™ dzielenia siÄ™, typowÄ… dla fiÅ„skiej branży gier“.
Tendencje akademickie
Jednym z ważnych kroków na drodze do osiÄ…gniÄ™cia tego celu byÅ‚o podpisanie w ubiegÅ‚ym roku porozumienia z Playful Learning Center , czyli oÅ›rodkiem nauczania wykorzystujÄ…cym gry, dziaÅ‚ajÄ…cym przy Uniwersytecie w Helsinkach. OperujÄ…ce w ramach WydziaÅ‚u Szkolenia Nauczycieli centrum bada i opracowuje rozwiÄ…zania edukacyjne oparte na grach.
„Wspólnie tworzymy proces weryfikacji dla gier edukacyjnych“, zaznacza Kuha. „Rozpoczynamy od dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. PrzekazujÄ… one obiektywny i uczciwy feedback, dlatego wprowadzanie nowych gier w tym kontekÅ›cie umożliwia firmom uzyskanie kluczowych informacji w czasie rzeczywistym. Ponadto umożliwia to analizÄ™ gry w celu wprowadzenia poprawek, z myÅ›lÄ… o stworzeniu doskonaÅ‚ej dla rynku treÅ›ci. NastÄ™pnie uwzglÄ™dniane sÄ… uwagi ze strony osób ze starszych grup wiekowych".
Ta weryfikacja akademicka jest bardzo istotnym elementem, który przyciÄ…ga twórców gier do klastra.
Gry na całe życie
Przed ubiegÅ‚orocznÄ… konferencjÄ… Slush poÅ›wiÄ™conÄ… nowym technologiom, klaster zorganizowaÅ‚ swojÄ… pierwszÄ… dużą imprezÄ™ – Game Cave. Podczas tego wydarzenia swoje produkty i rozwiÄ…zania prezentowaÅ‚o 30 firm tworzÄ…cych tzw. poważne gry. WpÅ‚yw tego wydarzenia na całą branżę w Finlandii byÅ‚ natychmiastowy. Od tej pory klaster powiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do okoÅ‚o 50 firm, a coraz wiÄ™cej jego czÅ‚onków zdobywa uznanie na caÅ‚ym Å›wiecie.
Jednym z ostatnich przykÅ‚adów jest firma Tribe Studios / Dramagame, której gra Velvet Sundown zdobyÅ‚a tytuÅ‚ Najlepszej Gry SpoÅ‚ecznoÅ›ciowej podczas konferencji Game Connection Europe 2014. Znanym „weteranem“ klastra jest również firma Skill Pixels, której koncepcja Smart Kid przeznaczona do nauki dzieci w wieku 4-8 lat zdobyÅ‚a ogromnÄ… popularność, również poza granicami Finlandii.
„ChcÄ…c stać siÄ™ supermocarstwem w dziedzinie edukacji, Finlandia stworzyÅ‚a dynamicznÄ… spoÅ‚eczność start-upów wokóÅ‚ technologii edukacyjnych i poważnych gier“, mówi Kristoffer Rosberg, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Skill Pixels. „Teraz, kiedy spoÅ‚eczność Serious Games Cluster tworzy kilkadziesiÄ…t firm, mamy nadziejÄ™, że jedna z nich odniesie sukces porównywalny do tych, jakie odnosiÅ‚y ostatnio stworzone w Finlandii gry tzw. casualowe“.
ŹródÅ‚o: na podstawie artykuÅ‚u autorstwa James’a O’Sullivan’a na portalu goodnewsfinland.com
Zdjęcie: Kimmo Brandt/ City Tourist Board of Helsinki