Sztokholm na czele cyfrowej rewolucji miast. Nowoczesne technologie kształtują zupełnie nowe oblicze miasta
WspóÅ‚czesny Sztokholm zachwyca innowacyjnoÅ›ciÄ… technologicznÄ…, oferujÄ…c swoim mieszkaÅ„com niezliczonÄ… ilość cyfrowych udogodnieÅ„ codziennego życia. To miasto wielu obiecujÄ…cych rozwiÄ…zaÅ„ opartych na zdobyczach nowoczesnych technologii, które czÄ™sto wdrażane sÄ… w życie w wyjÄ…tkowo zaskakujÄ…cym tempie.
Spersonalizowane pojazdy umożliwiajÄ…ce przejazdy opÅ‚acane kartÄ… miejskÄ…, sygnalizacja uliczna informujÄ…ca odpowiednie sÅ‚użby o wypadku lub drony oferujÄ…ce dostawÄ™ produktów spożywczych - już niedÅ‚ugo to wszystko może stać siÄ™ częściÄ… szwedzkiej infrastruktury miejskiej.
- „Zastosowanie nowej technologii zmienia zachowanie ludzi, w konsekwencji zmieni to także nasze miasta i postawi zupeÅ‚nie nowe wyzwania przed firmami w każdej branży. Zmiany bÄ™dÄ… miaÅ‚y wpÅ‚yw na wszystkich”- mówi Annelie Gullström, szefowa DziaÅ‚u Rozwoju Biznesu w AMF Fastigheter, jednej z najwiÄ™kszych szwedzkich firm zajmujÄ…cych siÄ™ inwestycjami w nieruchomoÅ›ci, a także dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… deweloperskÄ….
Korporacja AMF Fastigheter jest również wÅ‚aÅ›cicielem najwiÄ™kszych miejsc spotkaÅ„ w Sztokholmie, w tym sieci centrów handlowych Mood, Gallerian, Ringen, Västermalmsgallerian czy Fältöversten.
- „Aby stale zwiÄ™kszać wartość dla naszych klientów, musimy na bieżąco Å›ledzić zmiany technologiczne i sposób, w jaki bÄ™dÄ… one wpÅ‚ywać na nasze zakupy, miejsca pracy i życie”.
Szwecja jest nie tylko jednym z najbardziej scyfryzowanych krajów w Europie i na Å›wiecie, co przejawia siÄ™ miÄ™dzy innymi w zastosowaniu rozwiÄ…zaÅ„ bezgotówkowych, ale także liderem w zakresie nowoczesnych technologii – niezwykle popularnym elementem łączÄ…cym te obszary sÄ… aplikacje umożliwiajÄ…ce natychmiastowe pÅ‚atnoÅ›ci mobilne, np. Swish.
Wszystko wskazuje na to, że Sztokholm bÄ™dzie jednym z pierwszych miast na Å›wiecie – jeżeli nie pierwszym – w których dziaÅ‚ać bÄ™dzie sieć wykorzystujÄ…ca technologiÄ™ 5G. Ponadto w mieÅ›cie planowane sÄ… ogromne inwestycje, dziÄ™ki którym stolica Szwecji bÄ™dzie miaÅ‚a szansÄ™ stać siÄ™ najbardziej inteligentnym z miast objÄ™tych szeroko pojÄ™tym zjawiskiem cyfryzacji. Niektóre z projektów sÄ… już w procesie realizacji.
Nowa wizja - ‘The Lobby’
Annelie Gullström i jej zespóÅ‚, przygotowujÄ… siÄ™ do zmiany w zakresie sposobów dokonywania zakupów przez mieszkaÅ„ców Sztokholmu. Na poczÄ…tku 2018 w centrum stolicy zostanie otwarte nowe miejsce dedykowane miedzy innymi wÅ‚aÅ›nie robieniu zakupów – The Lobby – i bÄ™dzie to prawdopodobnie pierwsze z wielu takich miejsc.
- „The Lobby nie bÄ™dzie sklepem, ale zupeÅ‚nie nowÄ… koncepcjÄ… rynku przyszÅ‚oÅ›ci” – wyjaÅ›nia Gullström. Dodaje jednoczeÅ›nie, że istnieje kilka elementów, które tworzÄ… fundament tej koncepcji.
- „Jeżeli spojrzymy na poszczególne elementy oddzielnie, nie sÄ… tak naprawdÄ™ wyjÄ…tkowe, stajÄ… siÄ™ wyjÄ…tkowe dopiero gdy połączymy” - wyjaÅ›nia i kontynuuje: „PierwszÄ… z nich jest koncepcja "plug-and-sell” (podłącz-i-sprzedaj). Jest to precyzyjnie opracowany rynek detaliczny, na który sprzedajÄ…cy wprowadza swojÄ… markÄ™, a my bierzemy na siebie całą obsÅ‚ugÄ™ procesu zakupów.
PrzykÅ‚adowo, marka majÄ…ca siedzibÄ™ w Hong Kongu może przesÅ‚ać do The Lobby swoje produkty, które bÄ™dÄ… oferowane i sprzedawane przez jego pracowników. Umowy na takÄ… obsÅ‚ugÄ™ bÄ™dzie można jednak podpisać jedynie na okres miesiÄ…ca.
- „Nie podpisujemy umów na dÅ‚ugi okres i zachÄ™camy marki, żeby nie oferowaÅ‚y swoich produktów przez zbyt dÅ‚ugi czas, ponieważ chcemy, aby przestrzeÅ„ dynamicznie siÄ™ zmieniaÅ‚a” - mówi prezes Gullström. – „OtrzymaliÅ›my już zapytania dotyczÄ…ce wynajmu na dni, a nawet na godziny” - dodaje.
Kolejnym kluczowym elementem jest usÅ‚uga cyfrowa, np. kliknij i odbierz, umożliwiajÄ…ca zarówno zakup, jak i zwrot produktów.
- „Nie powinnam odwoÅ‚ywać dwóch spotkaÅ„ i pracować w domu po poÅ‚udniu, by czekać na listonosza, który odbierze buty, które chcÄ™ zwrócić sprzedawcy”. – uzasadnia Gullström.
Wiadomo także, że The Lobby bÄ™dzie nie tylko miejscem dla handlu, ale także przestrzeniÄ… w której bÄ™dÄ… siÄ™ odbywaÅ‚y spotkania i imprezy.
Co ważne, będzie to także miejsce przeznaczone dla najistotniejszego dla Sztokholmu obszaru: innowacji.
- „Uczestnictwo w The Lobby obejmuje też uczestnictwo w Epicenter - mówi Gullström, wspominajÄ…c o jednym z pierwszych cyfrowych "Domów Innowacji" w Sztokholmie.
- "Na zlecenie naszego klienta możemy podjąć siÄ™ prowadzenia laboratorium lub wydarzeÅ„ typu hackathon. Zajmujemy siÄ™ także nawiÄ…zywaniem kontaktów na rzecz klienta z odpowiednimi firmami technologicznymi, np. oferujÄ…cymi nowe rozwiÄ…zania pÅ‚atnicze lub na przykÅ‚ad „magiczne lustra” do przymierzalni” - opowiada z entuzjazmem Gullström.
Inteligentne miasto
The Lobby jest jednym z przykÅ‚adów tego, jak cyfryzacja zmienia Sztokholm od wewnÄ…trz, ale zmiany wprowadzane sÄ… także od zewnÄ…trz.
- „W jaki sposób zbudować bardziej inteligentne miasto, gdyby można byÅ‚o zbudować je od podstaw? WÅ‚aÅ›nie nad tym pracujemy” - mówi Mats Rönnbo, dyrektor ds. rozwoju w Skanska - jednej z najwiÄ™kszych firm na Å›wiecie zajmujÄ…cych siÄ™ budownictwem i dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… deweloperskÄ….
WiÄ™kszość pracy dyrektora Rönnbo koncentruje siÄ™ na infrastrukturze – na przykÅ‚ad typowaniu miejsc pod budowÄ™ nowej stacji metra, która stworzy możliwość powstania zupeÅ‚nie nowego miasta.
- „DziÄ™ki cyfryzacji w nowym mieÅ›cie, każdy aspekt życia w nim - przestrzeÅ„ biurowa, transport publiczny, logistyka... wÅ‚aÅ›ciwie wszystko mogÅ‚oby wyglÄ…dać inaczej” - tÅ‚umaczy.
Mats Rönnbo mówi, że niektóre typy sklepów już zaczynajÄ… znikać z centrów miast, ale szybko zastÄ™pujÄ… je miejsca spotkaÅ„.
- „Nie potrzebujemy już dużych sklepów w centrach miast. Miasto jest przede wszystkim miejscem spotkaÅ„, a inteligentne miasta budowane sÄ… wokóÅ‚ aktywnoÅ›ci” - wyjaÅ›nia.
The Lobby jest przykÅ‚adem pokazujÄ…cym jak tradycyjny handel detaliczny ewoluuje w kierunku bardziej dynamicznego doÅ›wiadczenia spoÅ‚ecznego, a nie kolejnej aktywnoÅ›ci figurujÄ…cej na liÅ›cie obowiÄ…zków. Jednak zdaniem eksperta, nadchodzÄ… jeszcze wiÄ™ksze zmiany.
- „Być może w przyszÅ‚oÅ›ci ludzie nie bÄ™dÄ… potrzebować w domach ogromnych salonów z telewizorami. BÄ™dÄ… oglÄ…dać telewizjÄ™ w miejscach publicznych” - przewiduje i dodaje: „Być może bÄ™dziemy korzystać z kart miejskich, które wykorzystywane bÄ™dÄ… nie tylko do podróży metrem, ale też do wynajÄ™cia samochodu, zamówienia taksówki, wypożyczenia roweru itp.”
„Zasada Spotify”
Mats Rönnbo wspomina także, że wiele zbliżajÄ…cych siÄ™ zmian dotyczy optymalizacji przestrzeni i czasu. Budynki szkóÅ‚ i parkingi czÄ™sto stojÄ… puste, dlatego warto byÅ‚oby wymyÅ›lić sposób umożliwiajÄ…cy wykorzystywanie tej przestrzeni przez caÅ‚y czas.
- „Każdy miaÅ‚ kiedyÅ› kolekcjÄ™ pÅ‚yt kompaktowych. DziÅ› wszystko dostÄ™pne jest na platformie muzycznej Spotify. MyÅ›lÄ™, że zasadÄ™ tÄ™ można zastosować do wszystkiego - rowerów, samochodów, dostaw produktów i innych form transportu”.
Analogia użyta przez Rönnbo – nazwijmy jÄ… „ZasadÄ… Spotify” – już wpÅ‚ywa na wiele obszarów naszego życia poza muzykÄ…, np. na zwyczaje zwiÄ…zane z jedzeniem posiÅ‚ków.
- "Cyfryzacja zmienia zasady gry” – mówi Miki Kuusi, twórca aplikacji Wolt, która umożliwia dostawy żywnoÅ›ci. -„Branża restauracyjna jest ogromna, ale przez bardzo dÅ‚ugi czas praktycznie nie dochodziÅ‚o w niej do żadnych zmian” – mówi Kuusi. Z historycznego punktu widzenia jeden aspekt ma nieproporcjonalnie duże znaczenie, czasami nawet wiÄ™ksze niż jakość jedzenia:
„Lokalizacja, przede wszystkim lokalizacja. Jednak w tym momencie, dziÄ™ki procesowi cyfryzacji, czynnik ten traci na znaczeniu. DziÅ› lokalizacja to kieszeÅ„ użytkownika aplikacji”.
DziÄ™ki takim usÅ‚ugom jak aplikacja Wolt ktoÅ› mógÅ‚by (teoretycznie) prowadzić „restauracjÄ™” ze swojego mieszkania i otrzymywać Å›wietne recenzje oraz być w centrum zainteresowania mimo tego, że lokalizacja jest zÅ‚a lub tak naprawdÄ™ nie istnieje.
- „Restauracje nie sÄ… już także ograniczone liczbÄ… oferowanych miejsc siedzÄ…cych - mówi Kuusi. „ZaczynajÄ… przeznaczać wiÄ™cej przestrzeni na kuchniÄ™ niż na salÄ™ ze stolikami. KiedyÅ› takie nowe zachowania i usÅ‚ugi zacznÄ… przeksztaÅ‚cać krajobraz naszych miast”- podkreÅ›la.
- „Cyfryzacja zmieni sposób, w jaki bÄ™dziemy budować nowe miasta. Zmiana jednak nie nastÄ…pi z dnia na dzieÅ„. Ludzie nadal bÄ™dÄ… chodzić do restauracji. UsÅ‚ugi wciąż bÄ™dÄ… skoncentrowane wokóÅ‚ miast, a nie miasta wokóÅ‚ usÅ‚ug. Zmiana nie bÄ™dzie wiÄ™c aż tak radykalna”.
Jednak, jak zauważa Gullström „te zmiany już siÄ™ dokonujÄ…”: drony dostawcze, drukarki 3D, roboty, inteligentne aplikacje.
- „Wiele takich rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych już istnieje. SÄ… z nami tu i teraz i zmieniajÄ… nasze życie”- dodaje.
ŹródÅ‚o InvestStockholm.com
Zdjęcie: Absfreepic.com