Skandynawskie sieci handlowe - jak sobie radzÄ… w czasach pandemii?


WiosnÄ… branżę handlowÄ… zelektryzowaÅ‚a wiadomość o przejÄ™ciu sklepów TESCO przez duÅ„skÄ… Salling Group, na poczÄ…tku października IKEA ogÅ‚osiÅ‚a, że pomimo pandemii w roku finansowym 2020 odnotowaÅ‚a rekordowo wysokÄ… sprzedaż  z wzrostem o 2,6% rok do roku, sprzedaż online szwedzkiej sieci Jula wzrosÅ‚a kilkukrotnie, a 22. października swoje podwoje otworzy kolejny sklep sieci, tym razem w Nowym SÄ…czu. Czy to oznacza, że skandynawskie sieci przeszÅ‚y przez pierwszÄ… fazÄ™ pandemii suchÄ… stopÄ…?

ZapytaliÅ›my szefów dwóch skandynawskich sieci, Janusza StrokÄ™, Netto Polska i Arnolda BrzeziÅ„skiego, Jula Poland, o to jak z perspektywy czasu oceniajÄ… lock down. Co byÅ‚o najtrudniejsze i jakie rozwiÄ…zania warto wdrożyć, by branża stanęła na nogi?

Janusz Stroka podkreśla, że kryzys spowodowany pandemią nie wpłynął na strategię rozwoju sieci:

- Rozwój Netto w Polsce jest jednym z kluczowych punktów strategii Salling Group. Naszym priorytetem jest dotarcie do klientów poprzez zwiÄ™kszenie skali dziaÅ‚alnoÅ›ci, a w konsekwencji umocnienie pozycji jako jednego z liderów na rynku dyskontów w kraju. W zwiÄ…zku z tym, jeÅ›li widzimy przestrzeÅ„ do rozwoju, staramy siÄ™ tÄ™ szansÄ™ wykorzystać jak najlepiej. (…) Obecna sytuacja epidemiologiczna, choć oczywiÅ›cie ma istotny wpÅ‚yw na bieżące funkcjonowanie sklepów, nie rzutuje na nasze dalekosiężne plany oraz realizacjÄ™ celów strategicznych.

Jula Poland również, mimo trudnej sytuacji epidemiologicznej, nie rezygnuje z planów rozwoju sieci w Polsce, nie tylko w obszarze sprzedaży internetowej. W chwili obecnej sieć prowadzi 13 sklepów, kolejny zostanie otwarty już 22. października, a kolejne otwarcia planowane na przyszÅ‚y rok sÄ… wÅ‚aÅ›nie finalizowane. Planów tych nie wstrzymuje fakt, że po spokojniejszych miesiÄ…cach letnich powracajÄ… ograniczenia w handlu: godziny dla seniorów i limity klientów przebywajÄ…cych w sklepie.

 Arnold BrzeziÅ„ski, Country Operations Manager, Jula Poland zgadza siÄ™ z coraz gÅ‚oÅ›niejszymi gÅ‚osami opowiadajÄ…cymi siÄ™ za zniesieniem zakazu handlu w niedzielÄ™. W zwiÄ…zku z rosnÄ…cÄ… liczbÄ… zachorowaÅ„ decyzja o rozÅ‚ożeniu ruchu klientów na siedem dni wydaje siÄ™ bardzo racjonalna.

 - Liczymy (…) na ponownÄ… dyskusjÄ™ o zakazie handlu w niedzielÄ™. W obecnej sytuacji zniesienie zakazu na pewno pomogÅ‚oby wielu podmiotom przetrwać trudny czas, odrobić częściowo straty, ale także zmniejszyÅ‚oby ruch w pozostaÅ‚e dni tygodnia, przez co zakupy staÅ‚yby siÄ™ bezpieczniejsze dla wszystkich. –  podkreÅ›la BrzeziÅ„ski.

- Na poczÄ…tku pandemii branża handlowa, podobnie jak wszyscy przedsiÄ™biorcy zmagaÅ‚a siÄ™ z chaosem informacyjnym. W momencie wprowadzenia lockdown’u, różne interpretacje przepisów, nagle zmiany zasad funkcjonowania sklepów, do których nie byÅ‚o szans siÄ™ przygotować utrudniaÅ‚y dziaÅ‚alność operacyjnÄ…. DziÅ›, w obliczu gwaÅ‚townie rosnÄ…cej liczby przypadków COVID19 handlowcy liczÄ… na jasne wytyczne, realistyczny czas na wdrażanie ewentualnych zmian i zniesienie zakazu handlu w niedzielÄ™ – podsumowuje Agnieszka ZieliÅ„ska, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…ca Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.

Projekt i wykonanie i2D