Stanowisko IGCC wobec ustawy z dnia 1 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym


Stanowisko przedstawicieli MiÄ™dzynarodowej Grupy Izb Handlowych przekazane na rÄ™ce Kazimierza Kleina, PrzewodniczÄ…cego Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,  w dniu 13. października.

Szanowny Panie PrzewodniczÄ…cy,

W imieniu niżej wskazanych izb bilateralnych, które wchodzÄ… w skÅ‚ad International Group of Chambers of Commerce - IGCC) (dalej: IGCC) przekazujemy uwagi do ustawy z dnia 1 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1532 wraz z autopoprawkÄ…, druk sejmowy nr 1532-A, dalej: Ustawa).


I. Tzw. minimalny podatek dochodowy

Przedsiębiorcy stowarzyszeni w IGCC stanowczo sprzeciwiają się wprowadzeniu tzw. minimalnego podatku dochodowego i postulują wprowadzenie do Projektu poprawki polegającej na wykreśleniu art. 2 pkt 48 oraz wprowadzenie zmian dostosowujących w pozostałych przepisach polegających na wykreśleniu odesłań do art. 24ca.

W przypadku, gdyby całkowite wykreślenie art. 24ca nie było możliwe, IGCC wskazuje na konieczność:

1. UwzglÄ™dnienia w katalogu kosztów, których nie uwzglÄ™dnia na potrzeby kalkulacji straty lub udziaÅ‚u dochodu w przychodach innych niż amortyzacja Å›rodków trwaÅ‚ych wydatków uzasadnionych gospodarczo poprzez dodanie w art. 24ca ust. 2 w pkt 1) po wyrazach „lub ulepszenia Å›rodków trwaÅ‚ych” nastÄ™pujÄ…cego fragmentu:

„lub wartoÅ›ci niematerialnych i prawnych, kosztów wynikajÄ…cych z umowy leasingu lub najmu Å›rodków trwaÅ‚ych wykorzystywanych w dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej, kosztów zatrudnienia pracowników, zleceniobiorców i wspóÅ‚pracowników, kosztów towarów, które nastÄ™pnie sÄ… sprzedawane przez podatnika, kosztów surowców wykorzystywanych w produkcji, kosztów najmu, dzierżawy lub podobnych dotyczÄ…cych nieruchomoÅ›ci, na których prowadzona jest dziaÅ‚alność podatnika oraz innych kosztów poniesionych bezpoÅ›rednio w celu osiÄ…gniÄ™cia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródÅ‚a przychodów.”

2. Zapewnienie możliwoÅ›ci odliczenia od minimalnego podatku dochodowego podatków sektorowych, w szczególnoÅ›ci podatku od sprzedaży detalicznej poprzez dodanie ust. 18 i ust. 19 w brzmieniu:

„18. Obliczony podatek minimalny, o którym mowa w ust. 1, ulega obniżeniu o kwotÄ™ podatku od sprzedaży detalicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1293, z późn. zm.), zapÅ‚aconego w danym roku podatkowym.

19. Jeżeli kwota przysÅ‚ugujÄ…cego odliczenia na podstawie ust. 16 jest wyższa od kwoty należnego podatku minimalnego, o którym mowa w ust. 1, podatnikowi przysÅ‚uguje prawo do obniżenia o kwotÄ™ podatku od sprzedaży detalicznej do wysokoÅ›ci należnego podatku minimalnego.”

3. Eliminacji koniecznoÅ›ci naliczania minimalnego podatku dochodowego od kosztów, które nie stanowiÄ… dla podatnika kosztów uzyskania przychodów – z uwagi na zastosowanie ograniczeÅ„ wynikajÄ…cych z innych przepisów (np. art. 15c) – nie wystÄ™puje tutaj bowiem możliwość jakiegokolwiek unikania opodatkowania, czy tez sztucznego zaniżania podstawy opodatkowania – poprzez nadanie wprowadzenia w punkcie 4) w art. 24ca ust. 3 brzmienia „wydatków, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, poniesionych z poniższych tytuÅ‚ów:”.

4. WykreÅ›lenia lub doprecyzowania art. 24ca ust. 3 pkt 3 – w obecnym brzmieniu jest to regulacja, której nie da siÄ™ zastosować, w szczególnoÅ›ci nie wiadomo co to znaczy „dotychczas”.

5. Doprecyzowania art. 24ca ust. 14 pkt 6 – w obecnym brzmieniu nie wiadomo: i) czy kalkulujÄ…c udziaÅ‚ dochodów w przychodach dla grupy spóÅ‚ek należy brać pod uwagÄ™ wyÅ‚Ä…cznie podmiot, który na poziomie jednostkowym mógÅ‚by podlegać opodatkowaniu podatkiem minimalnym i jego podmiot dominujÄ…cy / bezpoÅ›rednio zależny, czy też wszystkie podmioty z grupy speÅ‚niajÄ…ce warunek 75% bezpoÅ›redniego udziaÅ‚u, ii) w ramach jakiej grupy spóÅ‚ek należy kalkulować dochodowość na potrzeby spóÅ‚ki, która jednoczeÅ›nie może być traktowana jako tworzÄ…ca grupÄ™ z podmiotem, który posiada w jej kapitale 75% udziaÅ‚ów, jak z podmiotem, którego 75% udziaÅ‚ów ten podatnik posiada (np. jeÅ›li spóÅ‚ka A posiada 100% udziaÅ‚ów spóÅ‚ki B, a spóÅ‚ka B posiada 100% udziaÅ‚ów spóÅ‚ki C i jednoczeÅ›nie spóÅ‚ka B wykazuje stratÄ™, to nie wiadomo czy dochodowość jej grupy należy liczyć poprzez zsumowanie wyników spóÅ‚ki B i spóÅ‚ki A, czy też spóÅ‚ki B i spóÅ‚ki C – a w praktyce rezultat może być różny z perspektywy możliwoÅ›ci zastosowania art. 24ca ust. 14 pkt 6).

II. Podatkowe grupy kapitałowe

Firmy stowarzyszone postulujÄ… zrównanie statusu podatkowego spóÅ‚ek komandytowych i komandytowo-akcyjnych z innymi podatnikami CIT w zakresie możliwoÅ›ci tworzenia podatkowych grup kapitaÅ‚owych. Wymaga to wprowadzenia nastÄ™pujÄ…cych zmian:
W art. 1a ust. 2 pkt 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1) podatkowÄ… grupÄ™ kapitaÅ‚owÄ… mogÄ… tworzyć spóÅ‚ki z ograniczonÄ… odpowiedzialnoÅ›ciÄ…, spóÅ‚ki akcyjne, spóÅ‚ki komandytowo-akcyjne oraz spóÅ‚ki komandytowe, majÄ…ce siedzibÄ™ na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
– w pkt 1:
lit. a) otrzymuje brzmienie:

„a) przeciÄ™tny kapitaÅ‚ zakÅ‚adowy lub wkÅ‚ad, okreÅ›lony w sposób, o którym mowa w ust. 2b, przypadajÄ…cy na każdÄ… z tych spóÅ‚ek, jest nie niższy niż 250.000 zÅ‚,”

lit. b) otrzymuje brzmienie:

„b) jedna ze spóÅ‚ek, zwana dalej „spóÅ‚kÄ… dominujÄ…cÄ…”, posiada bezpoÅ›redni lub poÅ›redni 75% udziaÅ‚ w kapitale zakÅ‚adowym lub w tej części kapitaÅ‚u zakÅ‚adowego pozostaÅ‚ych spóÅ‚ek, zwanych dalej „spóÅ‚kami zależnymi”, która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie zostaÅ‚a nieodpÅ‚atnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków albo która nie stanowi rezerwy mienia Skarbu PaÅ„stwa na cele reprywatyzacji lub bezpoÅ›rednio lub poÅ›rednio 75% praw do udziaÅ‚u w zysku spóÅ‚ki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej”

W art. 1a ust 2b otrzymuje brzmienie

2b. Wartość kapitaÅ‚u zakÅ‚adowego lub wkÅ‚adu, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, okreÅ›la siÄ™ bez uwzglÄ™dnienia tej części tego kapitaÅ‚u lub wkÅ‚adu, jaka nie zostaÅ‚a na ten kapitaÅ‚ lub wkÅ‚ad faktycznie przekazana lub jaka zostaÅ‚a pokryta wierzytelnoÅ›ciami z tytuÅ‚u pożyczek (kredytów) oraz z tytuÅ‚u odsetek od tych pożyczek (kredytów), przysÅ‚ugujÄ…cymi udziaÅ‚owcom (akcjonariuszom) lub wspólnikom wobec tej spóÅ‚ki, a także wartoÅ›ciami niematerialnymi lub prawnymi, od których nie dokonuje siÄ™ odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.”

III. Podatek od przerzucanych dochodów oraz tzw. ukryta dywidenda

PrzedsiÄ™biorcy postulujÄ… wprowadzenie niezbÄ™dnych poprawek w przepisach dotyczÄ…cych tzw. ukrytej dywidendy oraz podatku od przerzuconych dochodów tj.:

1. uwzglÄ™dnienie – jak miaÅ‚o to miejsce w przypadku uchylanego art. 15e – ochrony zapewnianej przez uprzednie porozumienie cenowe (APA) również w odniesieniu do tzw. podatku od przerzucanych dochodów oraz przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie;

2. uwzglÄ™dnienie – jak miaÅ‚o to miejsce w przypadku uchylanego art. 15e – możliwoÅ›ci niestosowania ograniczenia prawa do zaliczania kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów o ukrytej dywidendzie (art. 16 ust. 1 pkt 15b) do wydatków bezpoÅ›rednio zwiÄ…zanych z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub Å›wiadczeniem usÅ‚ug;

3. uwzglÄ™dnienie – jak miaÅ‚o to miejsce w przypadku uchylanego art. 15e – możliwoÅ›ci niestosowania przepisów o podatku od przerzuconych dochodów (art. 24aa) do wydatków na usÅ‚ugi niematerialne i opÅ‚aty licencyjne bezpoÅ›rednio zwiÄ…zanych z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub Å›wiadczeniem usÅ‚ug;

4. w art. 24aa ust. 10 – wÅ‚Ä…czenie do listy paÅ„stw – obok paÅ„stw UE i EOG – także Wielkiej Brytanii oraz Konfederacji Szwajcarskiej;

5. w art. 16 ust. 1d pkt 1) – wskazanie, że art. 16 ust.1d nie narusza prawa do ujÄ™cia w kosztach podatkowych korekty dokonanej na podstawie art. 11e ustawy (w braku takiej zmiany, korekta, której dokonanie jest wymagane na podstawie przepisów o cenach transferowych, jednoczeÅ›nie mogÅ‚aby zostać wyÅ‚Ä…czona z kosztów uzyskania przychodów na podstawie jego przepisu);

6. wyeliminowanie odesÅ‚aÅ„ do uchylanego art. 15e we wszystkich przepisach ustawy – obecnie ustawa przewiduje jednoczeÅ›nie uchylenie art. 15e oraz nowe odesÅ‚ania do tego artykuÅ‚u, co jest dowodem, że zmiany nie sÄ… odpowiednio przygotowane i przemyÅ›lane;

7. art. 16 ust. 1d pkt 3) ustawy o CIT oznaczać bÄ™dzie, że wszelkie opÅ‚aty za wynajem aktywa (a zatem np. opÅ‚aty za nieruchomoÅ›ci biurowe, licencje, serwery itp.) pÅ‚acone do spóÅ‚ki powiÄ…zanej (choćby zlokalizowanej w Polsce) nie bÄ™dÄ… mogÅ‚y być zaliczone do kosztów podatkowych (nawet jeÅ›li zgodne bÄ™dÄ… z cenami rynkowymi i w peÅ‚ni uzasadnione ekonomicznie). Pkt 3 projektowanego przepisu stanowi duże zagrożenie dla lokalizowanych w Polsce centrów usÅ‚ug wspólnych (ale nie tylko – w praktyce zniechÄ™cać bÄ™dzie do tworzenia jakichkolwiek wyspecjalizowanych podmiotów/spóÅ‚ek) i powinien zostać wykreÅ›lony.

IV. Działania reorganizacyjne

IGCC wskazuje, że przepisy dot. reorganizacji (poÅ‚Ä…czenia, podziaÅ‚y, wymiany udziaÅ‚ów, aporty przedsiÄ™biorstw):

1. zawierajÄ… regulacje sprzeczne z ustawodawstwem Unii Europejskiej – poprzez ograniczenie neutralnoÅ›ci podatkowej niektórych czynnoÅ›ci, które w Å›wietle prawa wspólnotowego powinny być neutralne podatkowo – proponowane zmiany w ustawie o CIT (tj. w szczególnoÅ›ci przepisy art. 12 ust. 4 pkt 3e, 3h i 12 oraz art. 12 ust. 11) - w zakresie w jakim przewidujÄ… opodatkowanie drugiej i kolejnej transakcji wymiany udziaÅ‚ów, poÅ‚Ä…czenia lub podziaÅ‚u spóÅ‚ek - sÄ… w sposób oczywisty sprzeczne z postanowieniami Dyrektywy mergerowej;

2. Istotne wÄ…tpliwoÅ›ci budzi wprowadzenie w art. 7b ust. 1 nowego pkt 1a – zakres nowego unormowania wydaje siÄ™ pokrywać z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit m) co bÄ™dzie zapewne powodem rozbieżnoÅ›ci interpretacyjnych. Regulacja wymaga w tym zakresie doprecyzowania (nie wiadomo na tym etapie co byÅ‚o intencjÄ… ustawodawcy).

3. Wzajemna relacja przepisów art. 12 ust. 1 pkt 8b i nowy pkt 8ba budzi istotne wÄ…tpliwoÅ›ci. Art. 12 ust. 1 pkt 8b) dotyczy przychodu wspólnika spóÅ‚ki dzielonej o ile majÄ…tek wydzielany, a w przypadku podziaÅ‚u przez wydzielenie również majÄ…tek pozostajÄ…cy w spóÅ‚ce dzielonej nie stanowiÄ… zorganizowanej części przedsiÄ™biorstwa. Wówczas przychodem jest wartość emisyjna przydzielonych temu wspólnikowi udziaÅ‚ów spóÅ‚ki przejmujÄ…cej lub nowozawiÄ…zanej. Taka sama wartość przychodu zostaÅ‚a wskazana również w pkt 8ba) który dotyczy poÅ‚Ä…czeÅ„, ale również podziaÅ‚ów (bez zastrzeżenia co do tego czy majÄ…tek wydzielany stanowi zorganizowanÄ… część przedsiÄ™biorstwa) przy czym przychód ma powstawać po stronie wspólnika „spóÅ‚ki przejmowanej w nastÄ™pstwie Å‚Ä…czenia lub podziaÅ‚u podmiotów”. Zgodnie z kodeksem spóÅ‚ek handlowych w ramach podziaÅ‚u spóÅ‚ek nie wystÄ™puje spóÅ‚ka przejmowana, wystÄ™puje jedynie spóÅ‚ka dzielona, przejmujÄ…ca i nowozawiÄ…zana. Nie wiadomo wiÄ™c jak zastosować przepis w przypadku podziaÅ‚u spóÅ‚ek. W przepisie art. 12 ust 1 pkt 8ba) wydaje siÄ™ również brakować zastrzeżenia dot. pkt 8b).

4. Projektowane zmiany wprowadzajÄ… niespójnÄ… siatkÄ™ pojÄ™ciowÄ…, przykÅ‚adowo przepisy w obecnym brzmieniu w art. 12 ust. 1 pkt 8c a także w ust. 4 pkt 3e i 3f odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do "wartoÅ›ci majÄ…tku" a w proponowanym brzmieniu odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ kolejno do:

a. w art. 12 ust. 1 pkt 8c - "wartości rynkowej majątku"
b. w art. 12 ust. 4 pkt 3e i 3g - "wartoÅ›ci tych skÅ‚adników majÄ…tku"
c. w art. 12 ust. 4 pkt 3f przepis pozostaje bez zmian, wówczas odwoÅ‚uje siÄ™ do pojÄ™cia - "wartoÅ›ci majÄ…tku".

5. Co wiÄ™cej, różnice w sformuÅ‚owaniu przepisów w art. 12 ust. 1 i ust. 4 mogÄ… w praktyce prowadzić do braku neutralnoÅ›ci podziaÅ‚ów i poÅ‚Ä…czeÅ„, niezgodnie z DyrektywÄ… mergerowÄ…. Regulacja nie uwzglÄ™dnia bowiem możliwoÅ›ci istnienia wartoÅ›ci firmy. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 8c (oraz 8b) wskazuje, że przychodem spóÅ‚ki jest wartość rynkowa majÄ…tku, która może obejmować także wartość firmy. Tymczasem wyÅ‚Ä…czeniu z przychodów podlega wartość skÅ‚adników majÄ…tku przyjÄ™tych wg wartoÅ›ci podatkowych. Oznacza to efektywne opodaktowanie wartoÅ›ci firmy przejÄ™tej w ramach poÅ‚Ä…czenia spóÅ‚ek, co w oczywisty sposób narusza DyrektywÄ™ mergerowÄ….

6. Zmieniony art. 12 ust. 1 pkt 8c oraz nowy pkt 8d ustawy o CIT przewidujÄ…, że przychodem jest ustalona na dzieÅ„ poprzedzajÄ…cy dzieÅ„ Å‚Ä…czenia lub podziaÅ‚u wartość rynkowa majÄ…tku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spóÅ‚kÄ™ przejmujÄ…cÄ… lub nowo zawiÄ…zanÄ… w części nieprzewyższajÄ…cej okreÅ›lonej wartoÅ›ci: w pkt 8c jest to wartość przyjÄ™ta dla celów podatkowych skÅ‚adników tego majÄ…tku, nie wyższa od wartoÅ›ci rynkowej tych skÅ‚adników, natomiast w pkt 8d - wartość emisyjna udziaÅ‚ów przydzielonych udziaÅ‚owcom spóÅ‚ek Å‚Ä…czonych lub spóÅ‚ki dzielonej. Przepisy wymagajÄ… wiÄ™c zredagowania na nowo.

V. Koszty finansowania dłużnego

1. IGCC wskazuje na konieczność wprowadzenia przepisów przejÅ›ciowych w nastÄ™pujÄ…cym brzmieniu:

„Do kosztów finansowana dÅ‚użnego, w przypadku których kwota udzielonego podatnikowi finansowania zostaÅ‚a temu podatnikowi faktycznie przekazana przed dniem wejÅ›cia w życie niniejszej ustawy, stosuje siÄ™ przepisy art. 15c ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, nie dÅ‚użej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r.”
„Przepis art. 16 ust. 1 pkt 13f stosuje siÄ™ do kosztów finansowana dÅ‚użnego, w przypadku których kwota udzielonego podatnikowi finansowania zostaÅ‚a temu podatnikowi faktycznie przekazana przed dniem wejÅ›cia w życie niniejszej ustawy od dnia 1 stycznia 2024 r.”
2. IGCC postuluje zwiÄ™kszenie kwoty tzw. bezpiecznej przystani do równowartoÅ›ci kwoty 3.000.000 EUR obliczonej wg Å›redniego kursu NBP na ostatni dzieÅ„ poprzedniego roku podatkowego. ArtykuÅ‚ 15c ust. 1 pkt 1 powinien wiÄ™c otrzymać brzmienie:

„1) kwotÄ™ stanowiÄ…cÄ… równowartość kwoty 3 000 000 euro obliczonÄ… wedÅ‚ug kursu Å›redniego euro ogÅ‚aszanego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzieÅ„ roboczy roku podatkowego podatnika poprzedzajÄ…cego dany rok podatkowy.”

VI. SpóÅ‚ka holdingowa

1. Projektowany art. 24m pkt 1 lit. e nakazuje weryfikacjÄ™ akcjonariuszy (w celu skorzystania przez spóÅ‚kÄ™ ze zwolnienia z CIT dla niektórych kategorii przychodów, w tym przychodów ze zbycia udziaÅ‚ów/akcji). Warunek ten – w przypadku podmiotów notowanych na GieÅ‚dzie Papierów WartoÅ›ciowych jest niemożliwy do speÅ‚nienia.
Podmioty notowane na GPW nie posiadajÄ… danych akcjonariuszy mniejszoÅ›ciowych, a ponadto akcjonariat ten ulega nieustannym zmianom – niemożliwe jest zatem sprawdzenie przez spóÅ‚kÄ™ czy warunek wskazany w art. 24m jest speÅ‚niony. Pozostawienie zatem tego kryterium wykluczy każdy podmiot notowany na GPW z możliwoÅ›ci skorzystania z tego zwolnienia.

IGCC wskazuje na konieczność wyÅ‚Ä…czenia ograniczeÅ„ odnoszÄ…cych siÄ™ do akcjonariuszy spóÅ‚ek notowanych na GPW lub zmodyfikowanie art. 24m ust. 1 pkt e w taki sposób, by dopuszczalne byÅ‚o posiadanie przez podmioty z terytorium lub kraju wskazanego w tych przepisach nie wiÄ™cej niż 10% udziaÅ‚ów (akcji) w spóÅ‚ce holdingowej.

2. Ponadto, przepisy powinny wprowadzić jednoznaczne postanowienia wskazujÄ…ce na jaki moment należy okreÅ›lić status spóÅ‚ki holdingowej i spóÅ‚ki zależnej oraz w jakim okresie weryfikować speÅ‚nienie pozostaÅ‚ych warunków, o których mowa w art. 24m, w szczególnoÅ›ci w zakresie niekorzystania ze zwolnieÅ„ podatkowych.


VII. Zagraniczna jednostka kontrolowana

Art. 24a ust. 3 ustawy o CIT (oraz odpowiednio art. 30f ust. 3 ustawy o PIT) - IGCC wskazuje na konieczność doprecyzowanie, co stanowi podstawÄ™ opodatkowania w przypadku zbiegu spóÅ‚ki opodatkowanej od aktywów ze spóÅ‚kÄ… opodatkowanÄ… od dochodu - aby wykluczyć podwójne opodatkowanie.

***

IGCC wyraża zainteresowanie dalszymi pracami nad Projektem i chęć włączenia się w proces konsultacji.

MiÄ™dzynarodowa Grupa Izb Handlowych – International Group of Chambers of Commerce (IGCC) powstaÅ‚a w 2005 r. w celu stworzenia jednolitej platformy do komunikacji dla miÄ™dzynarodowego Å›rodowiska przedsiÄ™biorstw z wÅ‚adzami Rzeczpospolitej.

Obecnie IGCC skupia 17 Izb Handlowych, które reprezentuje obecnie 23 kraje i ponad 2700 przedsiÄ™biorstw, przedstawicieli najbardziej znaczÄ…cych inwestorów zagranicznych na polskim rynku, zatrudniajÄ…cym setki tysiÄ™cy osób.

W imieniu:

AHK (Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa)
AmCham (Amerykańska Izba Handlowa w Polsce)
BBC (Belgijska Izba Gospodarcza)
BPCC (Brytyjsko-Polska Izba Handlowa)
IGCC (Francusko-Polska Izba Gospodarcza)
IPCC (Irish Polish Chamber of Commerce)
CCII (Włosko-Polska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce)
NPCC (Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza)
PHIG Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza)
PICC (Polish-Israeli Chamber of Commerce)
Polish Canadian Chamber of Commerce (PCCC)
Polsko - Szwajcarska Izba Gospodarcza
PPCC (Polsko – Portugalska Izba Gospodarcza)
SPCC (Skandynawsko – Polska Izba Gospodarcza)

Projekt i wykonanie i2D