Stanowisko IGCC ws Projektu Ustawy o Dodatkowych Przychodach NFZ, NFOZ oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów

W zwiÄ…zku z opublikowaniem Projektu Ustawy o Dodatkowych Przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów  i skierowaniem go do konsultacji publicznych stowarzyszenie Izb MiÄ™dzynarodowych przedstawiÅ‚o swoje stanowisko i przekazaÅ‚o je na rÄ™cÄ™ pana Tadeusza KoÅ›ciÅ„skiego, Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej:

Szanowny Panie Ministrze,

W imieniu MiÄ™dzynarodowej Grupy Izb Handlowych (International Group of Chambers of Commerce, IGCC) w zwiÄ…zku z opublikowaniem Projektu Ustawy o Dodatkowych Przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów („Projekt”) i skierowaniem go do konsultacji publicznych – niniejszym przekazujemy nasze stanowisko.   

JesteÅ›my Å›wiadomi wyzwaÅ„, przed jakimi stoi polskie spoÅ‚eczeÅ„stwo oraz gospodarka dotkniÄ™ta skutkami pandemii SARS CoV-2, doceniamy dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z zapewnieniem wysokiej jakoÅ›ci opieki zdrowotnej, a także rozumiemy potrzebÄ™ wsparcia polskiego dorobku kulturalnego oraz renowacji zabytków, zwÅ‚aszcza przy obecnych ograniczeniach w ruchu turystycznym i koniecznoÅ›ci przeznaczania Å›rodków publicznych na inne cele. Jednakże w obawie o pogorszenie siÄ™ klimatu inwestycyjnego w Polsce, jesteÅ›my przeciwni nakÅ‚adaniem kolejnych podatków i obciążeÅ„ na przedsiÄ™biorców. JednoczeÅ›nie deklarujemy gotowość wspólnego wypracowania rozwiÄ…zaÅ„ i regulacji które pomogÄ… osiÄ…gnąć poprawÄ™ jakoÅ›ci opieki zdrowotnej przy jednoczesnym wzmocnieniu polskiej gospodarki.

Proponowane przepisy, bÄ™dÄ… miaÅ‚y negatywny wpÅ‚yw na polskÄ… gospodarkÄ™ i jej konkurencyjność oraz sektor mediów dajÄ…cy miejsca pracy tysiÄ…com Polaków i majÄ…c to na wzglÄ™dzie pragniemy poniżej przedstawić nasze bardziej szczegóÅ‚owe argumenty.

  • Naszym zdaniem wprowadzenie skÅ‚adki od przychodów z reklam przyjmie formÄ™ kolejnego staÅ‚ego podatku sektorowego, który uderzy nie tylko we wszystkie podmioty z Å‚aÅ„cucha reklamowego, ale poÅ›rednio wszystkich obywateli, pomimo że ma sÅ‚użyć niwelowaniu negatywnych skutków pandemii. Niemniej, należy wskazać, że wiÄ™kszość firm dziaÅ‚ajÄ…cych na rynku reklamy odczuÅ‚o dotkliwie skutki COVID-19 balansujÄ…c na granicy przetrwania np. firmy Å›wiadczÄ…ce reklamÄ™ zewnÄ™trznÄ…, kina czy wydawcy prasy.

  • W naszej opinii wprowadzenie kolejnej sektorowej „skÅ‚adki” przyniesie wiÄ™cej strat dla gospodarki i rynku mediów niż korzyÅ›ci dla budżetu PaÅ„stwa, a w tym Narodowego Funduszu Zdrowia. Rynek ten, poza dostarczaniem tysiÄ™cy miejsc pracy i wkÅ‚adu w generowanie PKB Polski, peÅ‚ni też unikalna rolÄ™ w demokratycznym spoÅ‚eczeÅ„stwie, dostarczajÄ…c obywatelom informacji, wiedzy i bÄ™dÄ…c platformÄ… debaty publicznej. Należy zauważyć, że osÅ‚abienie sytuacji finansowej wybranych mediów w Polsce przyczyni siÄ™ do nierównego traktowania podmiotów, wykluczenia informacyjnego i cyfrowego oraz osÅ‚abienia konkurencyjnoÅ›ci polskiej gospodarki.

  • Przewidziana w Projekcie konstrukcja skÅ‚adki naliczanej od przychodów z reklamy, a nie dochodów z reklam budzi nasze wÄ…tpliwoÅ›ci, gdyż dochodzi do objÄ™cia skÅ‚adkÄ… jeszcze przed weryfikacjÄ… tego, czy dany podmiot uzyskaÅ‚ dochód z prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci reklamowej. W konsekwencji przyjÄ™cia tego rozwiÄ…zania, skÅ‚adka obciążać bÄ™dzie również te podmioty, które nie tylko nie majÄ… dochodu, ale odnotowaÅ‚y stratÄ™ podatkowÄ…. Powyższe ma szczególne znacznie w okresie wychodzenia gospodarki z kryzysu/spowolnienia bÄ™dÄ…cego skutkiem pandemii. Co wiÄ™cej, skÅ‚adka przewidziana w Projekcie nie bÄ™dzie mogÅ‚a obniżać podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym bÄ™dÄ…c dodatkowym elementem obciążenia podmiotów objÄ™tych regulacjÄ….

  • SkÅ‚adka z tytuÅ‚u reklamy ma być naliczana wedÅ‚ug zróżnicowanych stawek (ksztaÅ‚tujÄ…cych siÄ™ w przedziale 2-15%) w zależnoÅ›ci od rodzaju reklamowanego towaru i kanaÅ‚u reklamowego (Internet, prasa, telewizja, kina, noÅ›niki zewnÄ™trzne, itp.) oraz różnych progów przychodów uprawniajÄ…cych do zwolnienia z opÅ‚aty od reklamy. Niejednolita wysokość skÅ‚adek z tytuÅ‚u reklamy, która ma być naÅ‚ożona na podmioty dziaÅ‚ajÄ…ce na tym rynku, doprowadzi do nierównomiernej rynkowej presji na wzrost cen usÅ‚ug reklamowych, zależnej wyÅ‚Ä…cznie od stawki opÅ‚aty od reklam. Nierówne traktowanie podatkowe uczestników rynku w sposób nieunikniony doprowadzi do zakÅ‚ócenia konkurencji w wyniku stosowania instrumentów o charakterze fiskalnym.

  • W zaprezentowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie stawka skÅ‚adki od reklamy w internecie zostaÅ‚a okreÅ›lona na najwyższym w Europie poziomie 5% (we Francji, Hiszpanii i WÅ‚oszech podatek ten wynosi 3%, w Wielkiej Brytanii 2%.)

  • W kontekÅ›cie opÅ‚aty od reklamy internetowej należy również wskazać, że Komisja Europejska kontynuuje proces opracowania podatku cyfrowego, z terminem jego wdrożenia na 2023 r. JesteÅ›my za przyjÄ™ciem w kraju jednolitego wypracowanego na poziomie UE i OECD rozwiÄ…zaniu podatku cyfrowego (Digital Services Tax) tak by uniknąć podwójnego opodatkowania.

Obawiamy siÄ™, że nakÅ‚adanie dodatkowych obciążeÅ„ finansowych może również spowodować wyhamowanie rozwoju takich branż jak m.in. gamingowej, (która ponad 90% przychodów czerpie z eksportu, polegajÄ…c silnie na reklamie internetowej), a Polska może utracić silnÄ… pozycjÄ™ w rankingu konkurencyjnoÅ›ci krajów regionu Europy Åšrodkowowschodniej.

  • Mimo trwajÄ…cej pandemii i negatywnych konsekwencji, rzÄ…d już w maju 2020 r. zdecydowaÅ‚ siÄ™ na obciążenie branży mediów skÅ‚adkÄ… w postaci 1,5% od przychodu na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Obecnie planowana druga skÅ‚adka od reklam to kolejne obciążenie finansowe nakÅ‚adane na media w przeciÄ…gu ostatnich kilku miesiÄ™cy, poza regularnym pÅ‚aceniem podatku dochodowego od zysku oraz podatku od wartoÅ›ci dodanej na ogólnych zasadach.

Ten sam problem dotyczy wprowadzenia kategorii towarów kwalifikowanych (suplementy medyczne, wyroby medyczne, produkty dietetyczne i napoje sÅ‚odzone), których reklama ma podlegać wyższym stawkom. Powodem wprowadzenia wyższych stawek na wyżej wymienione produkty jest cel prozdrowotny, który przyÅ›wiecaÅ‚ także wprowadzeniu podatku cukrowego od stycznia br. Wraz z nowÄ… opÅ‚atÄ… reklamowÄ… ta kategoria produktów zostanie ponownie i de facto podwójnie obciążona. WpÅ‚ynie to również na branże gastronomicznÄ…, która jest jednÄ… z najbardziej poszkodowanych branż w kryzysie wywoÅ‚anym pandemiÄ….

Z kolei obciążenie wyższÄ… stawkÄ… wyrobów medycznych przyczyni siÄ™ do wiÄ™kszego obciążenia finansowego pacjentów i wzrostu cen sprzÄ™tu z którego czÄ™sto korzystajÄ… osoby przewlekle chore oraz niepeÅ‚nosprawne.

  • Zwracamy również szczególnÄ… uwagÄ™ na bardzo krótki okres vacatio legis, a także na fakt, że objÄ™te ustawÄ… podmioty nie mogÅ‚y przewidzieć dodatkowych wydatków w i tak już dotkniÄ™tych kryzysem budżetach rocznych. Apelujemy by znaczÄ…ce zmiany podatkowe zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego byÅ‚y wprowadzane od nowego roku i z dostatecznie dÅ‚ugim vacatio legis

  • Jednym z celów reklam jest pobudzanie popytu na produkty i usÅ‚ugi, co jest szczególnie ważne dla lokalnych oraz maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw, które ucierpiaÅ‚y na skutek pandemii. Apelujemy by wszelkie nowo wprowadzane polityki pomagaÅ‚y odbudować popyt, a nie nakÅ‚adać nowe obciążenia fiskalne, które spowodujÄ… wyższe koszty dziaÅ‚alnoÅ›ci, co z kolei wpÅ‚ynie na podniesienie cen towarów i usÅ‚ug oraz dalsze zwiÄ™kszenie inflacji. Ostatecznie nowa danina dotknie wszystkich polskich konsumentów i zwiÄ™kszy koszty finansowe codziennego życia, czego siÄ™ obawiamy w kontekÅ›cie obecnego spowolnienia gospodarczego. Projektowa regulacja bÄ™dzie również negatywnie oddziaÅ‚ywać na rynek pracy i może przyczynić siÄ™ do wzrostu poziomu bezrobocia, w szczególnoÅ›ci wÅ›ród mÅ‚odych ludzi pracujÄ…cych dosyć licznie w branży reklamowej. Tak istotne nowe obciążenia bÄ™dÄ… skutkować koniecznoÅ›ciÄ… redukcji kosztów, w tym również ograniczeniem zatrudnienia w sektorze medialnym i reklamowym.

  • KoniecznoÅ›ciÄ… pÅ‚acenia nowego rodzaju skÅ‚adki bÄ™dÄ… obciążone przede wszystkim media dziaÅ‚ajÄ…ce w Polsce, w tym m.in. media lokalne. Z kolei obciążenie tych wÅ‚aÅ›nie podmiotów, z uwagi na ich obecnÄ… kondycjÄ™ finansowÄ…, może być szczególnie szkodliwe dla rynku medialnego w Polsce i trwale negatywnie zmienić jego strukturÄ™.

  • Na marginesie chcielibyÅ›my poruszyć również kwestiÄ™ proponowanego podniesienia minimalnego udziaÅ‚u utworów w jÄ™zyku polskim w audycjach radiowych do 49%. Niniejszy przepis nie jest zwiÄ…zany ani z pandemiÄ…, ani ze skÅ‚adkÄ… od przychodów z reklam, a projekt oraz jego uzasadnienie nie wyjaÅ›niajÄ… przyczyny jego wprowadzenia. W naszej opinii ewentualne nowelizacje z tego zakresu powinny być rozważane odrÄ™bnie, gdyż w żaden sposób nie wpÅ‚ywajÄ… na realizacjÄ™ celów ustawy. Zasady techniki prawodawczej wskazujÄ… na to że wprowadzane w jednym akcie regulacje powinny być spójnie tematycznie, czego nie można powiedzieć o propozycji takiego przepisu.

IGCC oraz firmy czÅ‚onkowskie zrzeszone w poszczególnych izbach, aktywnie wspierajÄ… walkÄ™ z koronawirusem. W niniejszych dziaÅ‚aniach kluczowÄ… rolÄ™ ma także branża medialna, która realizujÄ…c szeroko rozumianÄ… misjÄ™ spoÅ‚ecznÄ…, wzięła na siebie ciężar zwiÄ…zany z edukacjÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwa, m.in. przeznaczajÄ…c bezpÅ‚atnie czas antenowy na akcje spoÅ‚eczne i kampanie informacyjne, w tym rzÄ…dowe czy angażujÄ…c siÄ™ w dziaÅ‚ania charytatywne.

MajÄ…c na uwadze rolÄ™, jakÄ… peÅ‚niÄ… media w spoÅ‚eczeÅ„stwie oraz spowolnienie gospodarcze wywoÅ‚ane pandemiÄ… koronawirusa – wyrażamy gÅ‚Ä™bokÄ… nadziejÄ™, iż Pan Minister oraz rzÄ…d wezmÄ… pod uwagÄ™ nasze obawy i argumenty. JesteÅ›my za wspóÅ‚pracÄ… i dialogiem sektora publicznego z prywatnym, który pozwoli na wypracowywanie jak najlepszych rozwiÄ…zaÅ„ w walce ze skutkami pandemii COVID-19, przy jednoczesnym uwzglÄ™dnieniu potrzeb przedsiÄ™biorców dziaÅ‚ajÄ…cych w Polsce, którzy również odczuwajÄ… negatywne konsekwencje kryzysu.

Sygnatariusze listu:

1.    Advantage Austria,
2.    AmerykaÅ„ska Izba Handlowa w Polsce AmCham,
3.    Belgijska Izba Gospodarcza BBC,
4.    Brytyjsko-Polska Izba Handlowa BPCC,
5.    Francusko-Polska Izba Gospodarcza CCIFP,
6.    Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza NPCC,
7.    Polsko-HiszpaÅ„ska Izba Gospodarcza PHIG,
8.    Polsko-Irlandzka Izba Handlowa ICC,
9.    Polsko-Izraelska Izba Gospodarcza PICC
10.    Polsko-Kanadyjska Izba Gospodarcza PCCC,
11.    Polsko-Niemiecka Izba PrzemysÅ‚owo-Handlowa AHK
12.    Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza PPCC,
13.    Polsko-RumuÅ„ska Bilateralna Izba Handlowo-PrzemysÅ‚owa,
14.    Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza,
15.    Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza SPCC,
16.    WÅ‚oska Izba Handlowo-PrzemysÅ‚owa w Polsce CCIIP.

Projekt i wykonanie i2D