PoWtÅšrCz PtSoNd
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Scandinavian Workplace: Organization in new labour market reality – benchmarks & new normal according to the biggest Scandinavian employers on the Polish market

online
29 Wrzesień 2020, 11:00

Aby zobaczyć pełną listę uczestników i zaproszenie zaloguj się




Po kilku miesiÄ…cach życia z pandemiÄ… przyszedÅ‚ czas na analizÄ™ i podsumowanie dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych pod ogromnÄ… presjÄ… w czasie, w którym hasÅ‚o „bezpieczeÅ„stwo przede wszystkim” zyskaÅ‚o zupeÅ‚nie nowe znaczenie. Podczas dyskusji panelowej zorganizowanej przez  Skandynawsko-PolskÄ… IzbÄ™ GospodarczÄ… (SPCC) o swoich doÅ›wiadczeniach i prognozach na przyszÅ‚ość rozmawiali przedstawiciele najwiÄ™kszych w Polsce skandynawskich pracodawców:

Aleksandra Rychta, HRBP Director Operations BA Europe, Electrolux Poland
Katarzyna Broniarek, Dyrektor Komunikacji, IKEA Retail (Ingka Group)
Robert Żelewski, Dyrektor HR Mowi Central Europe
Michał Wiznerowicz, Dyrektor HR, Nordea Polska

W trakcie spotkania zaprezentowany zostaÅ‚ także raport firm Morgan Phillips Group i Enhance „Nowa Normalność na rynku pracy.”

HR po pandemii – nowe wyzwania


Przy okazji dyskusji o zmianach, które przyniosÅ‚a pandemia najczęściej mowa jest o pracy zdalnej. Przestawienie pracowników biurowych na tryb zdalny w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków przebiegaÅ‚o bardzo sprawnie, jednak kryzys postawiÅ‚ dziaÅ‚y HR także przed wieloma innymi, nowymi zadaniami.
 Nowa organizacja pracy i zapewnienie pracownikom bezpieczeÅ„stwa fizycznego byÅ‚o zaledwie pierwszym krokiem, równie ważna staÅ‚a siÄ™ pomoc w odnalezieniu siÄ™ w nowej rzeczywistoÅ›ci.

A źródeÅ‚ niepokoju nie brakuje: obawa przed utratÄ… pracy lub wydÅ‚użonymi godzinami pracy i obniżkÄ… wynagrodzenia towarzyszyÅ‚a blisko 39% respondentów wg badania przeprowadzonego przez Morgan Phillips trzy miesiÄ…ce po wprowadzeniu lock down’u. Pracownicy fabryk i sklepów wielkopowierzchniowych pracowali pod dużą presjÄ…, wszechobecne „zostaÅ„ w domu” ich nie dotyczyÅ‚o, dlatego pracodawcy musieli doÅ‚ożyć wszelkich staraÅ„, by stworzyć nie tylko bezpieczne warunki pracy, ale także psychiczny komfort pracy.

Jak działy HR w skandynawskich firmach poradziły sobie z nowymi wyzwaniami?

Każdy z panelistów podkreÅ›la wagÄ™ bezpoÅ›redniej, efektywnej komunikacji z pracownikami. Katarzyna Broniarek, Dyrektor Komunikacji w IKEA Retail  zauważa, że intranet IKEA nigdy wczeÅ›niej nie byÅ‚ równie oblegany. Pracownicy majÄ… dostÄ™p nie tylko do informacji dotyczÄ…cych spraw zawodowych, ale także do bazy wiedzy o Corona wirusie, co w dobie „fake newsów” jest nieocenionÄ… pomocÄ…. Pracownicy mogÄ… także korzystać z sesji online, które pomagajÄ… im uporać siÄ™ ze stresem. IKEA utworzyÅ‚a także specjalny fundusz pomocowy dla pracowników, których  kryzys wywoÅ‚any przez pandemiÄ™, dotknÄ…Å‚ w sposób szczególny.

Pracownicy, którzy mogli przejść na pracÄ™ zdalnÄ… stanowiÄ… zaledwie uÅ‚amek zatrudnionych. Aleksandra Rychta, HRBP Director Operations Europe w Electrolux, podkreÅ›la, jak ważne byÅ‚o utrzymanie staÅ‚ego kontaktu z pracownikami zamkniÄ™tych czasowo fabryk Electroluxa.  Pomocna okazaÅ‚a siÄ™ stworzona do tego celu aplikacja, ale kluczowÄ… rolÄ™ odgrywaÅ‚y rozmowy telefoniczne przeprowadzane przez team leaderów i bezpoÅ›rednich przeÅ‚ożonych.

Mowi Central Europe, zajmujÄ…ca siÄ™ przetwórstwem Å‚ososia atlantyckiego, zatrudnia w Polsce ponad 4 tys. osób. W zakÅ‚adach przetwórstwa żywnoÅ›ci obowiÄ…zujÄ… wysokie standardy higieny, pandemia w tym obszarze wiele nie zmieniÅ‚a. Robert Å»elewski, dyrektor HR CE Mowi,  zauważa jednak, że pracodawca wziÄ…Å‚ na siebie wiele nowych zadaÅ„ od organizacji miejsc parkingowych i pokrywania kosztów taksówek pracownikom obawiajÄ…cym siÄ™ podróżowania transportem publicznym, po zapewnienie pomocy psychologicznej. Å»elewski przewiduje, że część tych zadaÅ„ zostanie na dobre
w kompetencjach dziaÅ‚ów HR.

Rynek pracownika?

W badaniu przeprowadzonym przez Morgan Phillips Group 61 % respondentów zadeklarowaÅ‚o chęć zmiany pracy, z czego 18% szukaÅ‚o aktywnie nowego miejsca zatrudnienia.

MichaÅ‚ Wiznerowicz, dyrektor HR w Nordea, zauważa, że w pierwszym okresie po wprowadzeniu obostrzeÅ„ kandydaci byli mniej otwarci na zmianÄ™ pracodawcy. Jednak z czasem rekruterzy zauważyli rosnÄ…ce zainteresowanie ofertami Nordea. W przypadku najniższych stanowisk przyczyny można upatrywać w zwolnieniach w branży handlu detalicznego. Ponadto rosnÄ…ca niepewność na rynku skÅ‚aniaÅ‚a pracowników do poszukiwania zatrudnienia w stabilnej, wiarygodnej instytucji finansowej.

Nordea w Polsce Å›wiadczy usÅ‚ugi na rzecz spóÅ‚ek grupy, dziaÅ‚ajÄ…cych w innych krajach. Przestawienie na zdalny tryb pracy nie byÅ‚o trudne. Teraz przez Internet przeprowadzane sÄ… także  w caÅ‚oÅ›ci procesy rekrutacyjne i wdrażanie nowych pracowników co otwiera możliwość zatrudniania osób mieszkajÄ…cych poza miastem, gdzie firma ma siedzibÄ™.

Co z nami zostanie na dłużej?

Autorzy badania Morgan Phillips Group przyjrzeli siÄ™ bliżej czynnikom, które bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci odgrywaÅ‚y najważniejszÄ… rolÄ™ rynku pracy. Niekwestionowanym zwyciÄ™zcÄ… jest elastyczność – wedÅ‚ug 65% respondentów to najbardziej pożądana umiejÄ™tność. Respondenci ocenili wysoko także wagÄ™ umiejÄ™tnoÅ›ci posÅ‚ugiwania siÄ™ nowoczesnymi technologiami (49%) i szybkość uczenia siÄ™ (46%).

Nie ma powrotu do stanu sprzed pandemii. Wszyscy nauczyliÅ›my siÄ™ nowych rzeczy i bÄ™dziemy oczekiwać wiÄ™kszej elastycznoÅ›ci zarówno jako pracodawcy jak i jako pracownicy. Cyfrowe narzÄ™dzia, które już opanowaliÅ›my bÄ™dÄ… nam dalej towarzyszyÅ‚y. Nie porzucimy jednak biur. WedÅ‚ug Aleksandry Rychty hybrydowy styl pracy zostanie tam, gdzie to możliwe, a „work-life balance” zastÄ…piony zostanie przez „work-life integration”.

Pandemia udowodniła, że pracownicy nie potrzebują stałej kontroli, by efektywnie wywiązywać się ze swoich zadań. Michał Wiznerowicz uważa, że pracodawcy będą teraz w większym stopniu ufać swoim pracownikom i ograniczą mikrozarządzanie.

Dla firm wywodzących się ze Skandynawii społeczna odpowiedzialność jest ważnym fundamentem działalności. Ta odpowiedzialność dotyczy także relacji z pracownikiem, twierdzi Aleksandra Kazimierski, Dyrektor Zarządzająca Morgan Phillips w Polsce i członkini Zarządu Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.

- Wybuch pandemii byÅ‚ rodzajem testu dla wszystkich organizacji. Zaufanie, bliska i szczera komunikacja w sytuacjach kryzysowych sÄ… bezcenne.  Z tego wyjÄ…tkowo trudnego sprawdzianu obronnÄ… rÄ™kÄ… wyszÅ‚y przedsiÄ™biorstwa, które majÄ… tego Å›wiadomość. To w tych organizacjach liderzy zespoÅ‚ów byli w stanie skutecznie wesprzeć swoje zespoÅ‚y.  Covid-19 udowodniÅ‚, że inwestycje w rozwój pracowników oznaczajÄ… realne korzyÅ›ci dla firm, a kiedy nadchodzi kryzys mogÄ… siÄ™ okazać kluczowe dla przetrwania przedsiÄ™biorstwa – podsumowuje Aleksandra Kazimierski.

 

Projekt i wykonanie i2D