Scania Polska: 170 000 pojazdów Scania z systemem telematycznym

5-02-2016

Scania wprowadziÅ‚a na rynek usÅ‚ugi telematyczne jako standard pięć lat temu. Obecnie obejmujÄ… one obszar ponad 50 paÅ„stw dajÄ…c użytkownikom staÅ‚y dostÄ™p do aktualnych danych o pojeździe. W 2015 do systemu doÅ‚Ä…czyÅ‚o blisko 70 000 ciężarówek i autobusów. Obecnie po drogach porusza siÄ™ 170 000 pojazdów poÅ‚Ä…czonych sieciÄ… przesyÅ‚ania informacji. W Polsce liczba pojazdów z systemem telematycznym przekroczyÅ‚a 10 000.
.
„Nasi klienci coraz wyraźniej dostrzegajÄ… szerokie możliwoÅ›ci wykorzystywania systemu zarzÄ…dzania flotÄ… do polepszenia wydajnoÅ›ci pojazdów, a co za tym idzie redukcji kosztów. Ich zainteresowanie wzmaga siÄ™ w miarÄ™ jak poszerzamy naszÄ… ofertÄ™” mówi Mattias Lundholm dyrektor Scania Connected Services and Solutions.
.
Scania inwestuje w rozwój telematyki od pierwszych lat XXI wieku, gdy przedstawiÅ‚a wczesny wariant systemu Fleet Management. Wówczas chodziÅ‚o o możliwość sczytywania danych z systemów pojazdu. Informacje te byÅ‚y wykorzystywane do analizy spalania oraz zużycia elementów pojazdu, a także sposobu w jaki kierowca zmienia biegi, jak używa hamulców i z jakÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… obrotowÄ… pracuje silnik. Tak utworzona baza danych byÅ‚a podstawÄ… dla treningów ekonomicznej jazdy przeprowadzanych w Szkole Jazdy Scania, uzupeÅ‚nionych później o coaching, czyli indywidualnÄ… opiekÄ™ trenera. Doskonalenie techniki jazdy stanowi jeden z kluczowych elementów dzisiejszego pakietu „Ecolution by Scania”.
.

.
Pakiet ten pozwala przewoźnikowi dziaÅ‚ajÄ…cemu w transporcie dÅ‚ugodystansowym obniżyć zużycie paliwa o 10-15%, co przy zaÅ‚ożeniu, że zestaw pokonuje 200 000 km rocznie, daje oszczÄ™dnoÅ›ci rzÄ™du 10 000 euro na ciężarówkÄ™.

.
Zdalny serwis

Serwisy Scania używają telematyki, aby zdalnie diagnozować pojazdy, co skraca czas napraw, pozwala lepiej zaplanować bieżącą obsługę i szybciej reagować, gdy dojdzie do niespodziewanej awarii na drodze.
.
Kolejnym krokiem w rozwoju komunikacji z pojazdem jest planowanie obsÅ‚ugi serwisowej odpowiednio do specyficznych zadaÅ„ wykonywanych przez pojazd i sposobu w jaki kierowca go prowadzi. Dotychczas jedynym czynnikiem branym pod uwagÄ™ byÅ‚ przebieg. Rozwój elektronicznych systemów kontroli nad pracÄ… pojazdu jest priorytetem dla firmy Scania, a informacje pochodzÄ…ce z poÅ‚Ä…czonych sieciÄ… pojazdów należą do jej kluczowych zasobów.
.
„Strategia ta, przyjÄ™ta w latach 90. pozwoliÅ‚a nam wprowadzić szereg różnorodnych systemów, które wspierajÄ… kierowców i pomagajÄ… im jeździć bezpiecznie i oszczÄ™dnie,” mówi Lundholm.
.
Pierwsze mobilne urzÄ…dzenie osobiste

Pod koniec 2014 r. pojawiÅ‚ siÄ™ Scania Watch, pierwsze urzÄ…dzenie osobiste w branży pojazdów ciężarowych. Jest to zegarek na rÄ™kÄ™, za pomocÄ… którego kierowca może zdalnie sczytywać dane o pojeździe, a także czasie jazdy i odpoczynku oraz wÅ‚asnej kondycji fizycznej. Scania bÄ™dzie stopniowo rozwijać osobiste urzÄ…dzenia mobilne, aby sÅ‚użyÅ‚y kierowcom pomocÄ… zarówno przy wykonywaniu obowiÄ…zków zawodowych, jak i w czasie wolnym od pracy.
.
„Scania Watch stanowi pierwszy przykÅ‚ad poszerzania przez nas usÅ‚ug telematycznych o komunikacjÄ™ wykraczajÄ…cÄ… poza systemy elektroniczne pojazdu. W przyszÅ‚oÅ›ci tylko dwa kroki bÄ™dÄ… dzielić przewoźników i kierowców od zamówienia obsÅ‚ugi w serwisie, czy obiadu na najbliższym postoju: wystarczy, że odblokujÄ… telefon lub tablet i dotknÄ… ikonki Scania,” podsumowuje Lundholm.


Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D