Scania Polska: Norweska sieć ASKO wdraża elektryczne pojazdy Scania zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi

29-01-2020

ASKO i Scania uroczyÅ›cie zainaugurowaÅ‚y wprowadzenie do ruchu czterech elektrycznych, wodorowych pojazdów ciężarowych Scania oraz uruchomienie stacji tankowania wodoru w Trondheim w Norwegii.

Przy elektryfikacji pojazdów użytkowych nie istnieje jedno, uniwersalne rozwiÄ…zanie. Jednym z nich, stworzonych przez Scania we wspóÅ‚pracy z ASKO, jest elektryczny pojazd ciężarowy zasilany przez wodorowe ogniwo paliwowe. Wraz z wprowadzeniem do pilotażowych testów praktycznych czterech pojazdów wodorowych, przedsiÄ™wziÄ™cie wchodzi w kluczowÄ… fazÄ™. Jego wyniki bÄ™dÄ… stanowiÅ‚y źródÅ‚o wiedzy i podstawÄ™ do dalszego rozwoju dla obu firm.

– Scania kontynuuje prace nad nowoczesnymi rozwiÄ…zaniami, które wspierajÄ… rozwój transportu niezależnego od paliw kopalnych. Ważna ich część jest realizowana wspólnie z naszymi najbardziej postÄ™powymi partnerami, takimi jak ASKO, w Å›rodowisku bliskim klientowi – komentuje Karin Rådström, dyrektor sprzedaży i marketingu Scania.

Scania pracuje nad planem elektryfikacji w ten sam sposób, w jaki rozwija silniki spalinowe, czyli uwzglÄ™dniajÄ…c szerokÄ… gamÄ™ rozwiÄ…zaÅ„. Eksperci firmy zweryfikowali i opracowali różne rodzaje napÄ™dów wykorzystujÄ…cych hybrydy zasilane biopaliwami, a także pojazdy w peÅ‚ni elektryczne. Autobus elektryczny z zasilaniem akumulatorowym Scania zostaÅ‚ przedstawiony w 2019 r. TrwajÄ… również prace nad pojazdami elektrycznymi zasilanymi przez zelektryfikowane drogi oraz wodorowe ogniwa paliwowe, jak w przypadku ASKO.

– Wodór to ciekawa propozycja dla zelektryfikowanego transportu dÅ‚ugodystansowego i poczÄ…tkowe testy pokazaÅ‚y, że rozwiÄ…zanie to sprawdza siÄ™ doskonale również w zimnym klimacie. BÄ™dziemy nadal wnikliwie monitorować osiÄ…gi tych pojazdów. ChciaÅ‚abym również pochwalić ASKO za wczesne podjÄ™cie odważnych kroków w celu zapewnienia dostaw wodoru pochodzÄ…cego ze źródeÅ‚ odnawialnych oraz infrastruktury do tankowania. Firma jest graczem, który podejmuje rzeczywiste dziaÅ‚ania w celu przyspieszenia przejÅ›cia na zrównoważony transport
– dodaje Karin Rådström.

Jak zawsze, rozwiÄ…zania Scania wykorzystujÄ… zalety moduÅ‚owoÅ›ci. W czterech pojazdach dla ASKO silnik spalinowy zostaÅ‚ zastÄ…piony elektrycznym, zasilanym przez wodorowe ogniwa paliwowe oraz akumulatory, które można doÅ‚adowywać. PozostaÅ‚e komponenty ukÅ‚adu napÄ™dowego sÄ… takie same, jak w standardowych hybrydowych pojazdach ciężarowych i autobusach Scania, które sÄ… dostÄ™pne na rynku.

Informacja o pojazdach:
•    dopuszczalna masa caÅ‚kowita: 26+1 t,
•    konfiguracja napÄ™du: 6×2*4,
•    ukÅ‚ad napÄ™dowy: silnik elektryczny o mocy szczytowej 290 kW i staÅ‚ej 210 kW, 2-biegowa przekÅ‚adnia, maksymalny moment obrotowy 2200 Nm,
•    pojemność i typ baterii: 56 kWh Li-ion,
•    typ Å‚adowarki: 22 kW AC ze zÅ‚Ä…czem CCS,
•    ogniwo paliwowe: 90 kW PEFC dostarczone przez producenta zewnÄ™trznego,
•    zbiornik wodoru: 33 kg pod ciÅ›nieniem 350 bar,
•    szacunkowy zasiÄ™g: 400 – 500 km.

Dowiedz siÄ™ wiÄ™cej o pracy pojazdów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi: www.scania.com/group/en/hydrogen-a-fuel-of-the-future/.

Elektryfikacja w Scania: www.scania.com/electrification.


Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D