Scania Polska: Kamień milowy elektryfikacji

16-09-2020

Scania wprowadza na rynek gam─Ö elektrycznych pojazdów ci─Ö┼╝arowych. To kluczowy etap w procesie przewodzenia zmianie we wdra┼╝aniu zrównowa┼╝onego systemu transportowego. Hybrydy plug-in oraz pojazdy w pe┼éni elektryczne b─Öd─ů wykorzystywane przede wszystkim do pracy w mie┼Ťcie, m.in. w transporcie dystrybucyjnym.

To wa┼╝ny krok w rozwoju firmy Scania, która ma ju┼╝ du┼╝e do┼Ťwiadczenie w produkcji pojazdów premium nap─Ödzanych olejem nap─Ödowym i paliwami odnawialnymi. W nadchodz─ůcych latach Scania b─Ödzie rozwija─ç gam─Ö zelektryfikowanych pojazdów z my┼Ťl─ů o wszystkich zastosowaniach, tak┼╝e w transporcie dalekodystansowym i budownictwie.

– Z wielk─ů dum─ů og┼éaszamy rozpocz─Öcie d┼éugoterminowego zaanga┼╝owania firmy Scania w elektryfikacj─Ö. W nadchodz─ůcych latach b─Ödziemy corocznie wprowadza─ç pojazdy elektryczne w ca┼éej gamie i w tym celu reorganizujemy produkcj─Ö. Szczególne znaczenie ma fakt, ┼╝e za kilka lat wprowadzimy równie┼╝ elektryczne pojazdy wykorzystywane w transporcie d┼éugodystansowym, przystosowane do szybkiego ┼éadowania podczas obowi─ůzkowych 45-minutowych przerw dla kierowców –  komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

Elektryfikacja flot ci─Ö┼╝kich pojazdów u┼╝ytkowych ma kluczowe znaczenie dla dotrzymania zobowi─ůza┼ä porozumienia paryskiego o ograniczeniu globalnego ocieplenia i utrzymania przyrostu temperatury poni┼╝ej 1,5°C. Pojazdy elektryczne b─Öd─ů coraz bardziej atrakcyjn─ů alternatyw─ů dla u┼╝ytkowników zorientowanych na post─Öp. Na wst─Öpnym etapie Scania b─Ödzie rozwija─ç i wdra┼╝a─ç do pracy hybrydy i pojazdy w pe┼éni elektryczne we wspó┼épracy z takimi klientami.
W pe┼éni elektryczny pojazd ci─Ö┼╝arowy Scania jest dost─Öpny z kabinami L i P. Pojazd wyposa┼╝ono w silnik elektryczny o mocy 230 kW (310 KM) i pakiety baterii o pojemno┼Ťci 165 – 300 kWh. Klienci mog─ů wybiera─ç zestawy z┼éo┼╝one z 5 lub 9 baterii. Wi─Ökszy z nich zapewnia zasi─Ög do 250 km na jednym ┼éadowaniu.

Podobnie hybryda plug-in Scania – równie┼╝ jest dost─Öpna z kabinami L i P. Pojazd umo┼╝liwia pokonywanie d┼éugich dystansów z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz do 60 km w oparciu o prac─Ö silnika elektrycznego, tam gdzie to jest wymagane. W po┼é─ůczeniu z zastosowaniem paliw odnawialnych, operatorzy transportowi mog─ů znacz─ůco przyczyni─ç si─Ö do ochrony klimatu.

Oba typy nap─Ödu: elektryczny i hybrydowy wykorzystuj─ů system modu┼éowy Scania i liczne komponenty sprawdzone i z powodzeniem wykorzystywane w ca┼éej gamie pojazdów tej marki. Zapewniaj─ů wi─Öc doskonale znan─ů klientom trwa┼éo┼Ť─ç i niezawodno┼Ť─ç.

– Chocia┼╝ zelektryfikowane pojazdy to pod pewnymi wzgl─Ödami nowe rozwi─ůzanie, podj─Öli┼Ťmy wszelkie mo┼╝liwe kroki, aby odnosi┼éy si─Ö do nich te same kryteria dyspozycyjno┼Ťci, co wobec innych naszych pojazdów ci─Ö┼╝arowych. Scania wyznacza wysokie standardy jako┼Ťci i nasze elektryczne pojazdy ci─Ö┼╝arowe s─ů z nimi zgodne – komentuje Anders Lampinen, dyrektor ds. nowych technologii w Scania.

Elektryczne pojazdy mog─ů by─ç wykorzystywane do transportu ró┼╝nych ┼éadunków, tak┼╝e w temperaturze kontrolowanej. Mog─ů tak┼╝e stanowi─ç podstaw─Ö zabudowy dla pojazdów z zabudow─ů hakow─ů, wywrotek, betonomieszarek, ┼Ťmieciarek, a tak┼╝e pojazdów stra┼╝y po┼╝arnej i pomocy drogowej.
– Jeste┼Ťmy przekonani, ┼╝e klienci, którzy s─ů zwolennikami post─Öpu z ch─Öci─ů do┼é─ůcz─ů do elektryfikacji, podejmuj─ůc pierwsze kroki w celu przygotowania swoich flot na przysz┼éo┼Ť─ç. Wdro┼╝enie jej w najwi─Ökszych firmach z du┼╝ymi flotami stwarza mo┼╝liwo┼Ť─ç szybkiego zdobycia do┼Ťwiadczenia w tym obszarze. Dodatkowo najwi─Öksi nabywcy us┼éug transportowych s─ů zainteresowani zmniejszeniem swojego ┼Ťladu w─Öglowego – dodaje Anders Lampinen.

Hybrydy plug-in i pojazdy w pe┼éni elektryczne odegraj─ů kluczow─ů rol─Ö w centrach miast wraz z powi─Ökszaniem si─Ö stref o ograniczonej emisji. Przyczyni─ů si─Ö równie┼╝ do lepszego wykorzystania flot. Poniewa┼╝ s─ů ciche b─Öd─ů mog┼éy pracowa─ç w nocy i nad ranem, unikaj─ůc korków i trudno┼Ťci z zaparkowaniem. Badania wskazuj─ů, ┼╝e dostawy poza godzinami szczytu mog─ů by─ç realizowane do 30 proc. szybciej w porównaniu z tymi wykonywanymi w ci─ůgu dnia. Wp┼éywa na to wi─Öksza dost─Öpno┼Ť─ç miejsc postojowych, mniejszy ruch uliczny, wy┼╝sz─ů pr─Ödko┼Ť─ç oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç cz─Östszego przeje┼╝d┼╝ania skrzy┼╝owa┼ä na zielonym ┼Ťwietle.
Elektryczny pojazd ci─Ö┼╝arowy jest oferowany z pakietem 5 baterii o pojemno┼Ťci 165 kWh lub 9 baterii o pojemno┼Ťci 300 kWh. Poniewa┼╝ nie ma silnika spalinowego, jedna z baterii zajmuje jego miejsce. Pozosta┼ée znajduj─ů si─Ö wzd┼éu┼╝ ramy.

Baterie mo┼╝na ┼éadowa─ç pr─ůdem sta┼éym 130 kW przez wtyczk─Ö CCS (Combined Charging System). Na┼éadowanie pakietu 5 baterii zajmuje mniej ni┼╝ 55 minut, a pakietu 9 baterii mniej ni┼╝ 100 minut. Ponadto baterie s─ů ┼éadowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji.
Poniewa┼╝ hybryda plug-in jest wyposa┼╝ona w silnik spalinowy, miejsca na akumulatory jest mniej. Pojazd ma 3 baterie o pojemno┼Ťci 90 kWh, które s─ů ┼║ród┼éem energii dla silnika elektrycznego o mocy 115 kW. Czas ┼éadowania od zera do 80 proc. wynosi oko┼éo 35 minut. Odzyskiwana jest energia hamowania, a pojazd mo┼╝na równie┼╝ do┼éadowa─ç przy ka┼╝dym za┼éadunku i roz┼éadunku. Wraz z silnikiem elektrycznym wyst─Öpuje silnik spalinowy o mocy 280-360 KM. Zasi─Ög na nap─Ödzie elektrycznym dochodzi do 60 km.

W obu wariantach nap─Ödu wyst─Öpuje tryb cichy. Pojazd w pe┼éni elektryczny ponadto odznacza si─Ö znakomitym przyspieszeniem uzyskanemu dzi─Öki momentowi obrotowemu wynosz─ůcemu 2200 Nm. Ka┼╝dy z pojazdów, zarówno hybrydy plug-in, jak i pojazdy w pe┼éni elektryczne, zapewniaj─ů nowe i niesamowite wra┼╝enia z jazdy.


Scania Polska - wi─Öcej aktualno┼Ťci i informacji

 

Projekt i wykonanie i2D