Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o.: Nowe perspektywy sektora handlowego. Trends Radar Cushman & Wakefield vol.3

8-03-2021

Nowe perspektywy sektora handlowego. Trends Radar Cushman & Wakefield vol.3

W 2020 r. skumulowana warto┼Ť─ç obrotów w obiektach handlowych pozosta┼éa na minusie dla wszystkich kategorii produktów. Jaka przysz┼éo┼Ť─ç czeka galerie handlowe w 2021 roku? Eksperci Cushman & Wakefield w najnowszym raporcie „Trends Radar vol.3” przedstawiaj─ů prognozy i kierunki rozwoju sektora handlowego.

Omnichannel

Na pierwszy plan wychodzi wielokana┼éowo┼Ť─ç oraz przenikanie si─Ö kana┼éów sprzeda┼╝y, jak np. przechodzenie z offline do online oraz z online do offline. Rozwija─ç si─Ö b─Öd─ů lokale i platformy sprzeda┼╝owe oferuj─ůce produkty pochodz─ůce ze zwrotów.

Nowe technologie w handlu

Wzrasta znaczenie nowych technologii, zarówno w handlu stacjonarnym, jak i elektronicznym. Rozwijaj─ů si─Ö takie rozwi─ůzania, jak np. wirtualne przymierzalnie. Eksperci widz─ů równie┼╝ trend w nowopowstaj─ůcych platformach MARKET PLACE zrzeszaj─ůcych najemców centrów handlowych.

Od┼éo┼╝one oszcz─Ödno┼Ťci

Zdaniem ekspertów po ustaniu pandemii zauwa┼╝alny b─Ödzie wzrost wydatków konsumpcyjnych. Ju┼╝ teraz wdra┼╝ane s─ů nowe rozwi─ůzania w bran┼╝y gastronomicznej i rozrywkowej pozwalaj─ůce na zaspokojenie popytu konsumentów na korzystanie z tego typu lokali przy jednoczesnym zachowaniu re┼╝imu sanitarnego.

Wra┼╝liwo┼Ť─ç na cen─Ö

Innym trendem, który zaobserwowali┼Ťmy w czasie trwania pandemii, jest zdecydowana wra┼╝liwo┼Ť─ç na cen─Ö. Widzimy wzrost popularno┼Ťci marek o profilu ekonomicznym, przy jednoczesnym wzro┼Ťcie znaczenia marek niszowych oferuj─ůcych bardzo wysok─ů jako┼Ť─ç. Obserwujemy tak┼╝e w zrost znaczenia handlu odzie┼╝─ů u┼╝ywan─ů – podkre┼Ťla Beata Kokeli, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield.

E-commerce

W ostatnim czasie e-commerce zaliczy┼é nie tylko wzrost popularno┼Ťci, ale tak┼╝e znacz─ůc─ů popraw─Ö jako┼Ťci obs┼éugi. Przyk┼éadem tego s─ů elastyczne zwroty czy dostawa zakupów w ci─ůgu 1 godziny.

E-commerce rozwija si─Ö bardzo dynamicznie, a dodatkow─ů si┼é─ů nap─Ödow─ů dla wzrostu tego trendu by┼éo zamkni─Öcie centrów handlowych. Jednak po ponownym otwarciu obiektów handlowych zaobserwowali┼Ťmy spadek tej dynamiki. Klienci s─ů lojalni i chc─ů wraca─ç do swoich ulubionych miejsc, dlatego pozwólmy im na to, przestrzegaj─ůc wszystkich obostrze┼ä wynikaj─ůcych z re┼╝imu sanitarnego - mówi Beata Kokeli.

Ponadto eksperci prognozuj─ů, zmian─Ö funkcji niektórych obiektów handlowych na funkcj─Ö mieszan─ů oraz rosn─ůc─ů potrzeb─Ö poszukiwania alternatywnych rozwi─ůza┼ä dla wolnych powierzchni po niektórych lokalach handlowych. Parki handlowe i obiekty convenience b─Öd─ů w dalszym ci─ůgu zyskiwa─ç na popularno┼Ťci. Mog─ů pojawia─ç si─Ö tak┼╝e nowe, elastyczne rozwi─ůzania dotycz─ůce umów najmu, jak np. uzale┼╝nienie wysoko┼Ťci czynszu od obrotu, czy  wdra┼╝anie modelu mieszanego, b─Öd─ůcego po┼é─ůczeniem czynszu od obrotu oraz minimalnego.

Jaka jest przysz┼éo┼Ť─ç rynku handlowego? Aktualnie jest to rynek wielkiej niepewno┼Ťci, tym bardziej ┼╝e nie wiemy, jak d┼éugo przyjdzie nam funkcjonowa─ç w pandemicznej rzeczywisto┼Ťci. Pojawiaj─ů si─Ö liczne g┼éosy, ┼╝e szczepienia pozwol─ů wróci─ç do rzeczywisto┼Ťci sprzed pandemii, a co za tym idzie do stacjonarnych zakupów, w po┼éowie tego roku. Co nas wtedy czeka? Nie dysponujemy jeszcze badaniami na ten temat, jednak ju┼╝ teraz, obserwuj─ůc rynek, przewidujemy, ┼╝e liczba pustostanów znacznie wzro┼Ťnie. Szczególnie mo┼╝emy spodziewa─ç si─Ö zwalniania lokali przez przedstawicieli takich bran┼╝ jak food & beverage, fitness, czy bran┼╝a rozrywkowa, których placówki mog─ů znika─ç zarówno z galerii handlowych i ulic handlowych, jak i parterów budynków biurowych – dodaje Beata Kokeli.

Pełen raport do pobrania tutaj: https://info.cushmanwakefield.com/l/263412/2021-03-03/3jfsmr


Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o. - wi─Öcej aktualno┼Ťci i informacji

Projekt i wykonanie i2D