Rohlig Suus Logistics: Port Koper - handlowa brama do Europy Åšrodkowej

8-05-2025

 Chociaż linia brzegowa SÅ‚owenii liczy zaledwie 44 km, to wyróżnia siÄ™ jednym z najszybciej rosnÄ…cych portów w regionie Adriatyku. Port w Koprze kolejny rok z rzÄ™du zanotowaÅ‚ dobre wyniki, w 2024 r. przeÅ‚adowano tam ponad 1,13 mln TEU i ustanowiono nowy rekord przepustowoÅ›ci. Co wpÅ‚ywa na dynamikÄ™ wzrostu? Jakie elementy sÄ… skÅ‚adowÄ… sukcesu?

Port w Koprze zakoÅ„czyÅ‚ 2024 r. z dobrymi wynikami i umocniÅ‚ swojÄ… pozycjÄ™ wiodÄ…cego portu kontenerowego na Adriatyku. Mimo kryzysu na Morzu Czerwonym i licznych niepewnoÅ›ci, w skali roku port osiÄ…gnÄ…Å‚ 3% wzrost caÅ‚kowitej przepustowoÅ›ci transportu morskiego, 6% wzrost przeÅ‚adunku kontenerów oraz 8% wzrost w kategorii Å‚adunków drobnicowych.  O 3% r/r niższy byÅ‚ przewóz samochodów osobowych, z czego sÅ‚ynie Port Koper. Jest to skutek ogólnego spadku sprzedaży pojazdów, co dobrze obrazuje kondycjÄ™ branży.

Słowenia strategicznym łącznikiem światowego handlu

Na osiÄ…gane rezultaty, które z roku na rok sÄ… coraz lepsze, wpÅ‚yw ma wyjÄ…tkowe połączenie strategicznego poÅ‚ożenia, konsekwentnych inwestycji, zaawansowanej infrastruktury, która umożliwia obsÅ‚ugÄ™ wszechstronnych Å‚adunków (m.in. kontenerów, pojazdów, Å‚adunków masowych suchych i pÅ‚ynnych, Å‚adunków drobnicowych i cargo, produktów rolniczych) oraz możliwoÅ›ci ich dalszego transportu drogowego, kolejowego lub intermodalnego w głąb kontynentu.

Jako Rohlig SUUS Logistics jesteÅ›my obecni w SÅ‚owenii od 2019 r., z oddziaÅ‚ami m.in. w Koprze i Brniku. Widzimy rosnÄ…ce zainteresowanie klientów tym kierunkiem, zwÅ‚aszcza ze wzglÄ™du na możliwość tworzenia elastycznych Å‚aÅ„cuchów logistycznych dostosowanych do dynamicznie zmieniajÄ…cej siÄ™ sytuacji na globalnych rynkach. Port w Koprze to brama dla krajów takich jak WÄ™gry, Austria, SÅ‚owacja czy Czechy. Jest to strategiczny wÄ™zeÅ‚ w dwóch ważnych paneuropejskich korytarzach transportowych: Å›ródziemnomorskim i adriatycko-baÅ‚tyckim. WÅ‚aÅ›nie z tym drugim połączeniem zwiÄ…zana jest rozbudowa linii kolejowej do portu w Koprze. Budowana magistrala to kluczowy projekt w ramach miÄ™dzynarodowego intermodalnego korytarza BaÅ‚tyk-Adriatyk.

OsiÄ…gniÄ™cie zaÅ‚ożonych celów bÄ™dzie możliwe przy podwojeniu przepustowoÅ›ci linii kolejowej poprzez dodanie drugiego toru miÄ™dzy DivacÄ… a Koprem. Wg planu po zakoÅ„czeniu budowy, zamiast obecnych 72 skÅ‚adów dziennie, bÄ™dzie można obsÅ‚użyć aż 231 pociÄ…gów. ZnaczÄ…co zwiÄ™kszy to efektywność portu oraz stwarzajÄ…c nowe możliwoÅ›ci transportowe. Ze wzglÄ™du na nieprzewidziane warunki geologiczne, wymagajÄ…ce dodatkowych prac i kosztów, zakoÅ„czenie inwestycji może jednak zostać opóźnione. Pod koniec 2023 r. spóÅ‚ka Luka Koper przyjęła nowy strategiczny plan biznesowy na okres do 2028 r., uwzglÄ™dniajÄ…cy kluczowe wyzwania nadchodzÄ…cych lat. Planowany rozwój opiera siÄ™ na czterech filarach: zwiÄ™kszeniu przepustowoÅ›ci infrastruktury, przyspieszeniu wdrażania koncepcji inteligentnego portu, zapewnieniu odpowiednich struktur zasobów ludzkich oraz skupieniu siÄ™ na zrównoważonym rozwoju przy jednoczesnym zmniejszeniu negatywnego wpÅ‚ywu na Å›rodowisko i spoÅ‚eczeÅ„stwo.

Nie można nie zauważyć, że na dynamikÄ™ wzrostów portów nad Adriatykiem wpÅ‚ywajÄ… również zawirowania geopolityczne – wojna na Ukrainie spowodowaÅ‚a przesuniÄ™cie istotnej części dróg handlowych paÅ„stw Europy Åšrodkowej oraz Wschodniej w kierunku zachodnim. Porty adriatyckie, w tym wÅ‚oski Triest, chorwacka Rijeka i sÅ‚oweÅ„ski Koper, zyskaÅ‚y na znaczeniu jako kluczowe punkty przeÅ‚adunkowe dla towarów z Europy Åšrodkowej i Wschodniej. Z drugiej strony kryzys na Morzu Czerwonym stanowi wyzwanie dla portów poÅ‚udniowych, które utraciÅ‚y swojÄ… przewagÄ™ nad portami póÅ‚nocnymi w zakresie krótszego czasu dostaw do Europy. Niemniej jednak, pomimo tych okolicznoÅ›ci, Port Koper nadal osiÄ…ga dobre wyniki.

Ekspert: Rok Žakelj, Operational Manager, Rohlig SUUS Logistics


Rohlig Suus Logistics - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D