Aktualności
KPMG: Firmy rodzinne stawiają na profesjonalizację i zrównoważony rozwój, co trzecia deklaruje, że osiąga wysokie wyniki finansowe
28-05-2025Rodzinne przedsiÄ™biorstwa, które wprowadzajÄ… formalne struktury zarzÄ…dcze, angażujÄ… siÄ™ w dziaÅ‚ania ESG i strategicznie podchodzÄ… do sukcesji znacznie częściej osiÄ…gajÄ… ponadprzeciÄ™tne wyniki. Jak wynika z raportu KPMG „Global family business report 2025”, 32% firm rodzinnych na Å›wiecie deklaruje, że osiÄ…ga wysokie wyniki finansowe, a wÅ›ród nich dominujÄ… te, które wdrożyÅ‚y rady nadzorcze i zarzÄ…dy. W ciÄ…gu ostatnich trzech lat niemal 1 na 5 firm rodzinnych dokonaÅ‚a przejÄ™cia – z czego ponad 60% dotyczyÅ‚o innych firm rodzinnych. JednoczeÅ›nie 80% najlepiej prosperujÄ…cych firm rodzinnych wykazuje Å›redni lub wysoki poziom efektywnoÅ›ci w zakresie zrównoważonego rozwoju.
WÅ›ród firm o wysokich wynikach 66% posiada formalnÄ… radÄ™ nadzorczÄ… lub zarzÄ…d (dla porównania – Å›rednia dla caÅ‚ej próby to 56%). W Europie ten odsetek siÄ™ga nawet 72%. Dodatkowo 80% najlepiej prosperujÄ…cych firm rodzinnych wykazuje Å›redni lub wysoki poziom efektywnoÅ›ci w zakresie zrównoważonego rozwoju, co potwierdza, że dziaÅ‚ania ESG stanowiÄ… dziÅ› realnÄ… przewagÄ™ konkurencyjnÄ….
Ważnym czynnikiem sukcesu w firmach rodzinnych jest przedsiÄ™biorczość miÄ™dzypokoleniowa – organizacje, które potrafiÄ… angażować różne generacje w proces podejmowania decyzji strategicznych, majÄ… o ponad 40% wiÄ™ksze szanse na osiÄ…ganie ponadprzeciÄ™tnych wyników.
W kontekÅ›cie wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych z sukcesjÄ… i dÅ‚ugoterminowym rozwojem, jedynie 21% badanych liderów zadeklarowaÅ‚o zadowolenie z jakoÅ›ci komunikacji wewnÄ…trz rodziny, podczas gdy 40% wskazaÅ‚o na potrzebÄ™ jej poprawy. JednoczeÅ›nie 37% respondentów wskazaÅ‚o, że posiada jasno okreÅ›lone role i obowiÄ…zki w ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy.
Jednym z kluczowych sposobów, w jaki firmy rodzinne redefiniujÄ… pojÄ™cie sukcesu, jest przejÅ›cie od modelu firmy prowadzonej przez zaÅ‚ożyciela, przez rodzinny model zarzÄ…dzania, aż po model wÅ‚asnoÅ›ciowy, w którym rodzina pozostaje wÅ‚aÅ›cicielem, ale niekoniecznie zarzÄ…dza operacyjnie. Każdy z tych etapów odzwierciedla zmieniajÄ…ce siÄ™ relacje pomiÄ™dzy rodzinÄ… a przedsiÄ™biorstwem. TransformacjÄ™ tÄ™ czÄ™sto okreÅ›la siÄ™ mianem przejÅ›cia od „rodziny w biznesie” do „biznesowej rodziny”. Typowa biznesowa rodzina przyjmuje bardziej uporzÄ…dkowany i sprofesjonalizowany model funkcjonowania, kÅ‚adÄ…c nacisk na struktury zarzÄ…dcze i Å‚ad korporacyjny, a także na rozwój odrÄ™bnych rad, sÅ‚użących zarzÄ…dzaniu sprawami rodzinnymi. W niektórych przypadkach skala dziaÅ‚alnoÅ›ci rodziny jest już na tyle duża, że udziaÅ‚ i reprezentacja w radzie rodzinnej podlegajÄ… sformalizowanym zasadom i procedurom. W praktyce biznesowa rodzina to taka, która potrafi Å›wiadomie wycofać siÄ™ z codziennego zarzÄ…dzania i zaufać kompetencjom zewnÄ™trznych menedżerów, pozwalajÄ…c im w ten sposób skuteczniej zwiÄ™kszać wartość majÄ…tku rodzinnego – mówi Andrzej Bernatek, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla firm prywatnych, KPMG w Polsce.
Z badania KPMG wynika również coraz wiÄ™ksza rola fuzji i przejęć. W ciÄ…gu ostatnich trzech lat niemal 1 na 5 firm rodzinnych dokonaÅ‚a przejÄ™cia – z czego ponad 60% dotyczyÅ‚o innych firm rodzinnych. Dane te pokazujÄ…, że przedsiÄ™biorstwa rodzinne coraz częściej traktujÄ… M&A jako narzÄ™dzie do skalowania dziaÅ‚alnoÅ›ci i dywersyfikacji ryzyka.
IstotnÄ… rolÄ™ w strukturze firm rodzinnych aktywnie uczestniczÄ…cych w procesach M&A odgrywa przedsiÄ™biorczość miÄ™dzypokoleniowa – okoÅ‚o 40% przedsiÄ™biorstw angażujÄ…cych siÄ™ w te transakcje wykazywaÅ‚o wysokie zróżnicowanie pokoleÅ„ na różnych poziomach dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej.
Wzrost firm rodzinnych wymaga nie tylko odwagi strategicznej, lecz także umiejÄ™tnego zarzÄ…dzania ich unikalnym kapitaÅ‚em – relacjami, wartoÅ›ciami oraz dÅ‚ugoterminowÄ… perspektywÄ…. W procesie dywersyfikacji źródeÅ‚ przychodów i ekspansji na nowe rynki nie można pominąć jednej z kluczowych przewag firm rodzinnych: autentycznej tożsamoÅ›ci marki, budowanej na wieloletniej historii i wartoÅ›ciach. To wÅ‚aÅ›nie ona stanowi fundament trwaÅ‚ej lojalnoÅ›ci klientów i powinna wyznaczać kierunek dalszych dziaÅ‚aÅ„ strategicznych. Równolegle profesjonalizacja zarzÄ…dzania – poprzez zatrudnianie menedżerów spoza rodziny oraz wspóÅ‚pracÄ™ z zewnÄ™trznymi doradcami – poszerza kompetencje organizacyjne i otwiera firmÄ™ na innowacyjne modele dziaÅ‚ania. Z kolei inwestowanie w rozwój talentów, szczególnie w przygotowanie mÅ‚odego pokolenia do roli sukcesorów, stanowi gwarancjÄ™ ciÄ…gÅ‚oÅ›ci i stabilnoÅ›ci. Zatem wzrost w firmie rodzinnej to zÅ‚ożony proces, który znacznie wykracza poza same wyniki finansowe – odzwierciedla zdolność do ciÄ…gÅ‚ego uczenia siÄ™, dzielenia odpowiedzialnoÅ›ciÄ… oraz budowania i pielÄ™gnowania relacji, zarówno wewnÄ…trz organizacji, jak i w jej otoczeniu. To efekt równowagi miÄ™dzy tradycjÄ… a nowoczesnym zarzÄ…dzaniem – komentuje Krzysztof Szwaja, Partner, DziaÅ‚ Doradztwa Podatkowego, KPMG w Polsce.
Więcej informacji oraz pełna treść raportu dostępna jest na stronie: Firmy rodzinne 2025: trendy i wnioski z raportu KPMG - KPMG Poland
KPMG - więcej aktualności i informacji