Rohlig Suus Logistics: Tymczasowy rozejm w wojnie celnej – geopolityka dyktuje stawki frachtowe.

15-07-2025

Przemysław Komar, Seafreight Director CEE, Rohlig SUUS Logistics
Transport morski odpowiada za ponad 90% Å›wiatowego handlu. Å»egluga jest Å›ciÅ›le powiÄ…zana z sytuacjÄ… geopolitycznÄ… na Å›wiecie, której jednym z gÅ‚ównych motorów napÄ™dowych jest obecnie nieprzewidywalna polityka celna  Stanów Zjednoczonych. Dlatego każde zakÅ‚ócenie na morskich szlakach handlowych przekÅ‚ada siÄ™ bezpoÅ›rednio na całą globalnÄ… gospodarkÄ™, nie ograniczajÄ…c siÄ™ jedynie do danego obszaru. Wojna celna, rozgrywajÄ…ca siÄ™ miÄ™dzy USA a Chinami, ma także wpÅ‚yw na transport morski z PaÅ„stwa Åšrodka do Europy. W jaki sposób?
Wysokie cÅ‚a nakÅ‚adane przez Stany Zjednoczone na Chiny spowodowaÅ‚y wyraźny spadek liczby rezerwacji na trasie transpacyficznej, prowadzÄ…c do efektu tzw. „blank sailings”, czyli anulowania poszczególnych rejsów z powodu niewystarczajÄ…cego popytu, co finalnie przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na zmniejszenie przestrzeni Å‚adunkowej i wzrost stawek. W poÅ‚owie maja amerykaÅ„ska administracja podjęła jednak decyzjÄ™ o tymczasowym obniżeniu ceÅ‚. To spowodowaÅ‚o wzrost liczby rezerwacji przestrzeni kontenerowych na statkach o ponad 100% z tygodnia na tydzieÅ„. Obecnie relacje handlowe obydwu paÅ„stw zdajÄ… siÄ™ normować, za sprawÄ… niedawnych rozmów miÄ™dzy Donaldem Trumpem a Xi Jinpingiem w Londynie, podczas których przywódcy doszli do porozumienia, ustalajÄ…c zredukowane stawki celne. WpÅ‚yw na to miaÅ‚y na pewno wyroki amerykaÅ„skich sÄ…dów, które w ostatnim czasie uznaÅ‚y niektóre z naÅ‚ożonych przez prezydenta USA ceÅ‚ za niezgodne z prawem. DziÅ› jednak trudno przewidywać, jak dÅ‚ugo utrzyma siÄ™ taki stan gry.
Z doÅ›wiadczenia wiemy, że istnieje silna korelacja pomiÄ™dzy tym, co dzieje siÄ™ na linii Chiny-USA, a skutkami dla handlu chiÅ„sko-europejskiego. To dramatyczne zmniejszenie, a nastÄ™pnie gwaÅ‚towny wzrost przepÅ‚ywów handlowych miÄ™dzy dwoma najwiÄ™kszymi gospodarkami Å›wiata tworzy znaczÄ…ce wahania w dostÄ™pnoÅ›ci mocy przewozowych i ma bezpoÅ›rednie przeÅ‚ożenie także na inne kierunki handlowe. Gdy w wyniku napięć celnych wolne moce przewozowe nie mogÄ… być wykorzystane na rynku chiÅ„sko-amerykaÅ„skim, sÄ… przekierowywane na inne trasy, w tym wÅ‚aÅ›nie połączenia z EuropÄ…. Zjawisko to wywiera rosnÄ…cÄ… presjÄ™ na obniżenie stawek frachtowych na trasie do Europy Zachodniej, co wpÅ‚ywa również na polskich klientów.
W nadchodzÄ…cych tygodniach możemy jeszcze spodziewać siÄ™ kongestii portowej w Chinach z powodu zwiÄ™kszonego wolumenu transportowanych do USA towarów. W kontekÅ›cie wspomnianych wczeÅ›niej porozumieÅ„ oczekuje siÄ™ jednak stopniowej stabilizacji na linii chiÅ„sko-amerykaÅ„skiej oraz unormowania poziomu stawek. Mimo wszystko nadal należy trzymać rÄ™kÄ™ na pulsie i bacznie obserwować sytuacjÄ™ – wielu analityków pozostaje sceptycznych wobec rzeczywistej wartoÅ›ci ustaleÅ„ z Londynu, uznajÄ…c je jedynie za tymczasowy polityczny gest.
Wielowymiarowe wyzwania geopolityczne
AmerykaÅ„skie cÅ‚a to nie jedyne wyzwanie, z którym mamy obecnie do czynienia. Stajemy w obliczu wielu napięć geopolitycznych w różnych częściach Å›wiata. Ich obszary obejmujÄ… nie tylko stosunki amerykaÅ„sko-chiÅ„skie, ale także niestabilnÄ… sytuacjÄ™ na Bliskim Wschodzie, która wpÅ‚ywa na przepÅ‚yw ropy i towarów przez kluczowe szlaki morskie, napiÄ™te stosunki miÄ™dzy Indiami a Pakistanem potencjalnie zakÅ‚ócajÄ…ce handel regionalny, trwajÄ…cÄ… wojnÄ™ w Ukrainie z utrzymujÄ…cymi siÄ™ ograniczeniami w handlu i transporcie, ciÄ…gÅ‚e zagrożenia dla żeglugi przez Morze Czerwone jako jeden z najważniejszych szlaków handlowych Å›wiata oraz rosnÄ…ce napiÄ™cia wokóÅ‚ CieÅ›niny TajwaÅ„skiej mogÄ…ce wpÅ‚ynąć na globalny handel elektronikÄ…. 
Wszystkie te czynniki geopolityczne majÄ… silny wpÅ‚yw na rynek żeglugi kontenerowej, oddziaÅ‚ujÄ…c na czasy tranzytu, poziomy stawek, jakość usÅ‚ug, dostÄ™pność kontenerów oraz powodujÄ…c kongestie portowe. Prawdopodobnym scenariuszem na najbliższe lata jest utrzymanie siÄ™ „rynku ekstremów”, charakteryzujÄ…cego siÄ™ znacznÄ… zmiennoÅ›ciÄ… poziomów stawek.
Redefinicja Å‚aÅ„cuchów dostaw jako odpowiedź na niepewność
W obliczu tej bezprecedensowej niepewnoÅ›ci, dobrym rozwiÄ…zaniem dla przedsiÄ™biorstw jest dywersyfikacja Å‚aÅ„cuchów dostaw i strategiczne podejÅ›cie do zamówieÅ„ transportowych. Jako operator, możemy wspierać firmy poprzez wdrażanie różnych strategii frachtu oceanicznego. Zabezpieczenie części kontenerów w kontraktach dÅ‚ugoterminowych zapewnia stabilność cenowÄ… i wysokÄ… jakość usÅ‚ug, co jest szczególnie ważne dla produktów o regularnym popycie i kluczowych dla biznesu. JednoczeÅ›nie dla towarów bardziej wrażliwych cenowo można korzystać z rynku spot, należy jednak być Å›wiadomym wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych z jakoÅ›ciÄ… usÅ‚ug i potencjalnÄ… ekspozycjÄ… na wzrosty stawek.
W tej zÅ‚ożonej rzeczywistoÅ›ci coraz wiÄ™kszego znaczenia nabiera rola operatorów logistycznych, którzy stajÄ… siÄ™ nie tylko wykonawcami zleceÅ„ transportowych, ale przede wszystkim strategicznymi partnerami i doradcami swoich klientów. Logistycy na bieżąco Å›ledzÄ… rozwój sytuacji geopolitycznej, analizujÄ… trendy rynkowe i informujÄ… klientów o nadchodzÄ…cych zmianach, umożliwiajÄ…c im podejmowanie Å›wiadomych decyzji biznesowych. DziÄ™ki eksperckiej wiedzy i dostÄ™powi do aktualnych informacji rynkowych, doradzajÄ… w wyborze optymalnych strategii transportowych, pomagajÄ…c firmom nawigować przez turbulentne wody dzisiejszego globalnego handlu.


Rohlig Suus Logistics - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D