Volvo Polska Sp. z o.o.: Dzięki pomysłowym, energooszczędnym rozwiązaniom, każde lakierowanie jest przyjazne dla środowiska

7-11-2011

W ciągu kliku ostatnich dziesięcioleci Volvo Trucks znacznie ograniczyło zużycie paliwa przez produkowane przez siebie samochody ciężarowe. Obecnie firma modernizuje swoje zakłady produkcyjne, aby również i one w jak najmniejszym stopniu oddziaływały na środowisko. Po zredukowaniu zużycia energii i lakieru oraz zmniejszeniu emisji rozpuszczalników do atmosfery, zlokalizowana w północnej Szwecji lakiernia Volvo jest najbardziej przyjaznym dla środowiska obiektem tego typu na świecie. Mimo to oferuje klientom ponad 850 kolorów do wyboru. Do polakierowania jednej kabiny samochodu ciężarowego potrzeba około 20 litrów lakieru, który następnie należy utwardzić w komorze suszarniczej. Mnożąc to przez dziesiątki tysięcy pojazdów rocznie – nie wspominając o konieczności ogrzewania lub chłodzenia innych wydziałów lakierni – staje się jasne, że tego typu zakład potencjalnie może mieć ogromny wpływ na środowisko naturalne pod względem zużycia materiałów i energii. Jednak dzięki ogrzewaniu energią pozyskiwaną z odpadów, chłodzeniu energią pobieraną wprost z otoczenia i prawie dwukrotnym ograniczeniu zużycia lakieru, lakiernia Volvo Trucks w Umeå, w północnej Szwecji, stała się godnym naśladowania przykładem tego, jak za pomocą błyskotliwych rozwiązań można zredukować oddziaływanie na środowisko.

Emisje w dół, inwestycje w górę Od wielu lat załoga lakierni Volvo Trucks z realizuje program modernizacji skoncentrowany na redukcji emisji rozpuszczalników do atmosfery i podnoszeniu sprawności energetycznej. Każdy etap procesu lakierowania został opisany aż do najdrobniejszych szczegółów. Pracownicy są zachęcani do przedstawiania pomysłów i prowadzone są poważne inwestycje. Wszystko to przyniosło imponujące rezultaty. W okresie od 1999 do 2008 r. zużycie energii zmalało o 30 procent. To wspaniałe osiągnięcie jest tym bardziej godne uwagi, że w tym samym czasie nastąpił znaczący wzrost wydajności lakierni, m.in. za sprawą elementów z tworzyw sztucznych, które wcześniej były lakierowane w fabryce w Belgii, podczas gdy obecnie są wysyłane do Umeå.   – Lakierowanie tych elementów w innym miejscu stwarza ogromne trudności w dopasowaniu odcienia do koloru reszty kabiny. Dlatego zdecydowaliśmy o przeniesieniu tej operacji – wyjaśnia Hans Venngren, menedżer procesu ds. przygotowania powierzchni w Volvo Trucks. Oszczędność energii wynika z wprowadzenia recyrkulacji powietrza zarówno w kabinach lakierniczych, jak i innych obiektach. Powietrze z różnych wydziałów fabryki jest kierowane na linię technologiczną, gdzie staje się czynnikiem roboczym, zaś w samych kabinach lakierniczych stopień jego recyrkulacji wynosi około 75 procent. W rezultacie znacznie spadło zapotrzebowanie na powietrze czerpane z atmosfery.
WIĘCEJ INFORMACJI TUTAJ


Volvo Polska Sp. z o.o. - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D